Recenzja gry Jaipur

Gier towarzyskich w klimatach indyjskich nie ma na rynku specjalnie dużo, my na szybko potrafimy wymienić „Ganges”, „Chakra”, „Karmaka”. Dzisiaj nadrabiamy zaległości kulturowe i przenosimy się na szlaki kupieckie do „różowego miasta” – stolicy Radżastanu.

Jaipur” to jedna z najsłynniejszych gier dla pary, pozycja zdobyła wiele nagród i nominacji dla gier karcianych. Autorem jest Sébastien Pauchon – twórca przeboju „Jamaica”, ale również pokazywanych u nas „Wangdo” oraz „Seals”. Propozycja tylko dla dwójki uczestników w wieku od 10 lat, czas rozgrywki zajmuje ok. 30 minut. Zastosowane w grze mechanizmy to: zarządzanie ręką, zbieranie zestawów, wspólny rynek, ukryte punkty zwycięstwa. Prezentowana tutaj wersja gry to nowa edycja.

Wewnątrz opakowania znajdziemy 55 kart, 60 żetonów oraz instrukcję. Wizualnie i z jakości komponentów gra przypomina nam „Pięć klanów” oraz „Splendor”. Karty są pięknie ilustrowane, malował je Vincent Dutrait, który ozdabiał takie gry jak „Wyprawa do El Dorado”, „Broom Service”, „Wyspa Skarbów: Złoto Johna Silvera”. Technicznie rozgrywka zbliżona jest do „Mandala”, ale jednak mniej złożona. Inne dobre gry handlowe, kupieckie – „Marco Polo II”, „Istanbul”.

Podczas rozgrywki toczymy pojedynek o dobra i wielbłądy, które pomagają nam w transportowaniu i nie zajmują miejsca na ręce uczestnika, natomiast zdobywamy je wszystkie z rynku, zatem możemy podarować przeciwnikowi świetne rozdanie w dzielonej linii kart.

W swojej turze zdobywamy pojedynczy towar uzupełniając pulę z zakrytego stosu lub więcej dóbr zapełniając luki własnymi kartami z ręki lub stadami (karawana nie wlicza się w limit 7 kart na dłoni). Jeśli bierzemy zwierzęta, należy zebrać je wszystkie z rynku i uzupełnić losowymi kartami ze stosu. Sprzedajemy dobra, żeby wygrać dwie rundy i ostatecznie grę – zwycięzca dwóch kolejek, niekoniecznie finalnie najbogatszy gracz. Za każdą kartę otrzymujemy krążek (począwszy od najwyższych wartości), przy dobrach najbardziej wartościowych (klejnoty, złoto, srebro) należy oddać minimum parę kart (nawet przy pojedynczym żetonie w banku gry). Runda kończy się, kiedy zejdą 3 stosy żetonów lub nie można uzupełnić linii rynku (5 kart, zawsze na początku rundy 3 wielbłądy). Sprzedając karty warto wydawać je w większych ilościach – premie pieniężne z krążków za 3, 4, 5 kart.

Jaipur” potrafi mocno zaangażować, pomimo że jest lekką grą familijną, która nie męczy umysłu. Akcje nie są tutaj złożone, pozycja nadaje się do zabawy z młodszymi dziećmi. Dbamy o swoje cele, czyli staramy się zaplanować i zrealizować najlepsze w danym momencie inwestycje, ale również jesteśmy ostrożni, żeby przypadkiem nie pomóc zbytnio rywalowi. Zabawa jest dynamiczna, bez zbędnych przestojów, co kojarzy nam się z atmosferą gwarnego bazaru. Jest to gra poręczna i o małej wadze, dlatego rewelacyjnie sprawdza się w podróży. Przebieg trzech rund jest bardzo emocjonujący, przypomina rozgrywki turniejowe.

Film: „Jaipur” – unboxing

Film: „Jaipur” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, Funnyfox, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!