Recenzja gry Praga Caput Regni

Warto zajrzeć do dzisiejszej recenzji, ponieważ przed wami pewna propozycja do najlepszej zaawansowanej gry roku! Duża i bogato wydana gra strategiczna o rozwoju miasta od Vladimíra Suchý’ego, autora takich przebojów jak „Pulsar 2849” oraz „Podwodne miasta”. Zapraszamy, ponieważ jest czym nacieszyć oczy, a technicznie produkt również nie zawodzi. Na chwilę obecną to najwyżej oceniany tytuł autora, na pewno awansuje we wszystkich rankingach gier planszowych.
„Praga Caput Regni” to gra strategiczna dla 1-4 uczestników w wieku od 14 lat, czas rozgrywki zajmuje ok. 45-150 minut i raczej patrzcie na wyższe wskazanie. Ilustrował Milan Vavroň, artysta od takich projektów jak „Zaginiona wyspa Arnak”, „Tzolk’in: Kalendarz Majów”. Mechanizmy rozgrywki: rozkładanie płytek, poruszanie się po torze, przemieszczanie się w 3D, bonusy na koniec gry, dochód, wpływy z obszaru. Inne wciągające gry o rozbudowie miasta: „Santa Monica”, „Ulm”, „Manhattan”, „Puerto Rico”, „Le Havre”, „Carcassonne”, „New York 1901”, „Capital”, „Bloom Town”, „Miasto w chmurach”.
Gra zwraca uwagę już przed rozpakowaniem, ponieważ jest na tyle ciężka i wypełniona po brzegi dobrem, że boczne ścianki opakowana nie wytrzymują nacisku i zaczynają się wyginać. Po rozłożeniu komponentów również walczymy o każdy skrawek przestrzeni, żeby upchać zawartość. Podoba nam się zarówno liczba jak i jakość komponentów, w tym trójwymiarowych konstrukcji Mostu Karola, Katedry Św. Wita, Muru Głodowego – w trakcie przenoszenia nie rozpadają się, należy jednak odczepić elementy szpiczaste z obiektów podczas pakowania gry. Rewelacyjne są wgłębienia na znaczniki oraz poruszające się po okręgu żurawie – w tym nie tylko silniczek do wyceny żetonów akcji, ale też pokrętła do oznaczania ilości złota i kamieni na planszach indywidualnych. Napocicie się z wypychaniem drobnych fragmentów, ale efekt wynagradza pracę. Instrukcja pisana jest zrozumiałym językiem, chociaż pojawiła się pomyłka w glosariuszu.
W trakcie zabawy wybieramy jedną z pary akcji pobranych z żurawia zamontowanego na planszy głównej, ponadto korzystamy z premii na kole, a wydając złote okno możemy wykonać drugi ruch. Akcje ukazane są na planszy gracza i można je ulepszać zasłaniając miejsca pobranymi kaflami. Nieużywane akcje w puli będą taniały z biegiem czasu kręcenia mechanizmem. Na koniec rundy znacznik stopujący zapada się, co oznacza rozpoczęcie kolejnej rundy, w połowie gry zmienimy płytki na nową erę. Akcji do wyboru jest wiele i świetnie na siebie oddziałują. Zarządzając kopalnią złota lub kamieniołomem pobieramy surowiec na lewo od znacznika na torze, alternatywnie pojedynczy z rozbudową kopalni w prawo. Ulepszanie akcji poza ich rozwojem powoduje awans na torze Uniwersytetu Karola, te punkty pomnożone przez wartość uzyskaną na torze technologii to noty na koniec gry. Budowa muru polega na umieszczaniu płytek wokół planszy akcji (premia za sąsiedztwo z połączonych ikon na brzegu i identycznych narożników z wydaniem żetonu) następnie przemieszczamy znacznik na murze w lewo. Budowa budynku to dokładanie kafli do miasta w celu zdobycia nagród wskazanych na płytce bazaru (noty za już obecne kartoniki lub z przewagi w znacznikach po zamknięciu terenu), a następnie ruch w prawo na katedrze. Położenie znaczników w obiektach 3D oddziałuje na wartość żetonów otrzymanych z narożników (zajmowana kolumna) oraz na punktację za wejście na wyższy poziom. Budowa Traktu Królewskiego to ruch ludzika po torze składającym się z 4 odcinków (akcje płatne i darmowe), w tym na finiszu ustawianie desek na konstrukcji mostu.
W tej grze można się zakochać! Czuje się cel naszej pracy – widowiskową rozbudowę pięknie zilustrowanego miasta, które powiększa się na naszych oczach podczas zapełniania planszy. Zjawiskowo wyglądają zarówno elementy płaskie jak i 3D – alternatywnie można także korzystać z malunków, zwłaszcza jeśli uczestnik siedzi za zasłonką. Przyjemnym doświadczeniem jest przemieszczanie żurawi – przede wszystkim głównego, będącego rynkiem gry – zużyte żetony drożeją, ponieważ są przekładane na początek okręgu. Najlepsze dla mnie jest jednak to, że rozwijamy prawdziwe miasto – rzeczywiste zabytki Pragi, zatem realny świat, nie jakieś fantastyczne uniwersum z choinki wzięte. Skoro już mowa o świątecznych drzewkach – „Praga Caput Regni” to najlepszy upominek na Boże Narodzenie jaki może otrzymać miłośnik zaawansowanych gier planszowych. „Caput Regni” to „stolica królestwa”, a to zobowiązuje. Przebojowa gra, według nas na chwilę obecną – najlepsza w dorobku autora. Na blogu zobaczycie ją raz jeszcze w zestawieniu rocznym.
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy TANIAKSIAZKA.PL
Film: „Praga Caput Regni” – unboxing
Film: „Praga Caput Regni” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, Funnyfox, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!