Recenzja gry Superbohaterowie Escape Quest

Uwielbiacie superbohaterów „Marvel” lub „DC Comics”, a do tego wciągające zagadki wzorowane na zabawie w „escape room” – jeśli w myślach potwierdzacie, to dzisiejsza propozycja jest właśnie dla was!

Superbohaterowie Escape Quest to rodzaj gryucieczki z zamkniętego pokoju, w której należy przeskoczyć do właściwej strony będącej kontynuacją naszej historii. Książka-gra do rozgrywki solowej, ewentualnie kooperacyjnej, dla odbiorcy w wieku od 12 lat, bez limitu czasowego, przebieg gry zajmuje ok. 3 godzin. Inne tytuły z serii „Escape Quest”: „Alcatraz Infiltracja, Arsene Lupin Rzuca wyzwanie”, „Tajemnica Marsa”, „Świat wirtualny”, „Sam w Salem”, „Poszukiwacze zaginionego skarbu”, „Za garść neodolarów”.

Przyznam, że podczas otwierania pozycji nie towarzyszyły mi silne emocje, ponieważ niespecjalnie utożsamiam się komiksową kinematografią – wyjątkiem jest jedynie seria „Batman” w reżyserii Christophera Nolana. Tutaj czuje się nawiązania przede wszystkim do cyklu o „X-men”, jak również „Avengers”. Podobało mi się, że główny bohater sam nie rozumie, dlaczego został wybrany do ekipy super-herosów, jego tajemnicę odkrywamy wraz z zaangażowaniem się w historię.

Wcielamy się w dzieciaka, który otrzymuje list z akademii – szkoły dla uczniów z nadnaturalnymi zdolnościami. Rozpoczynamy zajęcia z taktyki, latania, kamuflażu, orientacji i konfrontujemy się z cieniem – nieuchwytną postacią, która powoduje wzrost agresji u wychowanków Instytutu (tu celowe nawiązanie do słynnej książki Stephena Kinga, chociaż klimatu zimnej wojny nie ma).

Mechanicznie jak w poprzednich edycjach – rozwiązaniem jest strona będąca rozwinięciem opowiadania. Może być wskazana numerycznie lub opisana wyrazem. Po przeskoczeniu na właściwy numer strony zobaczymy u góry kartki w narożniku numerację, którą właśnie pozostawiliśmy za sobą. Z tyłu publikacji znajdziemy zszyte kartki – podpowiedzi oraz rozwiązania zadań.

W publikacji pojawia się strona bazowa, do której będziemy powracać – hol szkoły z tablicą numeracji sal wykładowych na korytarzu. Na skrzydełkach okładki znajdziemy nietypowy zegarek, mnie kojarzył się z bransoletą z szyfrem Cezara, która pojawiła się w „Za garść neodolarów”, ale mechanika jest odmienna; z kolei na zamknięciu pozycji kartę ocen do uzupełnienia, która przypomina, że to jednak kształcenie, pomimo że w uniwersum science-fiction. W zależności od dokonanych przez nas wyborów możemy zakończyć swoją historię na dwa sposoby – za każdym razem z przytupem! Tylko od nas zależy decyzja, czy rzeczywiście „cel uświęca środki”…

Warto zwrócić uwagę na informowanie czytelnika-gracza o współczesnych zagrożeniach – bezpieczeństwo danych w sieci i cyberprzemoc, modyfikowaną żywność, alienację jednostki, odpowiedzialność za swoje czyny (moce). Cieszy, że w tej historii nauczyciel jest wzorem – osobą, względem której uczniowie odnoszą się z szacunkiem i próbują naśladować; chłoną przekazywaną wiedzę.

Wyzwania stojące przed uczestnikiem zbliżone do występujących we wcześniejszych odsłonach tej serii, różna jest atmosfera, wydarzenia, sceneria. Znajdziemy tutaj łamigłówki przypominające „Sudoku”, ciągi numeryczne, zastępowanie symboliki cyframi, kody alfanumeryczne, pracę z detalami ilustracji (wzory, podobieństwa, różnice), labirynty – bardzo podobał mi się zwłaszcza ten z lotem w przestrzeni kosmicznej, rozsypanki wyrazowe. Zasadniczą pomocą-narzędziem gracza jest zegarek – w jednej z zagadek posiłkowaliśmy się wskazówką z końca książki.

Escape Quest Superbohaterowie” to ilustrowana gra oraz opowiadanie, które jest świetną rozrywką, ale również edukuje – pojawia się drugie dno, ponieważ skutki naszych działań zmuszają nas do refleksji i raz jeszcze do przemyślenia dokonanych uprzednio wyborów. Bardzo dobre!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy EGMONT

Film: „Superbohaterowie Escape Quest” – unboxing

Film: „Superbohaterowie Escape Quest” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, Funnyfox, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!