Recenzja gry Palec boży

Gier z pstrykaniem krążków jest na naszym rynku wyjątkowo mało, tym bardziej cieszy, że najlepszą z nich stworzyli rodzimi autorzy! Dzisiaj zręcznościowa gra, która rozrusza wasze palce lepiej niż niejeden smartphone! Propozycja ze świata mitologii, w której jednak ważna jest nie tylko sprawność manualna, ale również głosowanie za odpowiednimi prawami i dopasowanie stylu gry do panujących aktualnie reguł.

Palec boży” to gra dla 2-4 uczestników w wieku od 8 lat (z asystą rodzica lub starszego rodzeństwa od 6 lat), czas rozgrywki zajmuje ok. 40 minut (zdarza się, że szybciej zakończymy partię). Mechanizmy gry: pstrykanie dysków, różne moce (silne strony każdej z postaci), głosowanie (za bieżącymi zasadami rundy lub gry), wpływy z obszarów (obecność lub dominacja na wyspie). Tematyka – mitologia grecka, nordycka, mity starożytnego Egiptu. Inne gry z pstrykaniem pokazywane na blogu: „Ice Cool” („Ice Cool 2”), „Flick ’em Up! Dzika strzelanka”, „Set & Match”.

Tytuł wzbudza dreszcze emocji, ponieważ był nominowany do familijnej gry roku, a my go przegapiliśmy w recenzjach, ponadto interesuje z powodu techniki gry – pstrykanie jest bardzo unikatowe, zabawy na macie – odpowiedni poślizg, wytrzymałość oraz wygoda użytkowania, a na podłużnym opakowaniu skończywszy. Cieszy również, że wydawca ma w ofercie nie tylko duży dodatek, ale również promocyjne, okazjonalne karty rozszerzeń, zatem na bazowej grze się nie zatrzymamy!

Spośród recenzowanych przez nas gier z pstrykaniem, ta jest najlepsza, ponieważ najbardziej taktyczna, najgłębsza. Bawiąc się z pingwinami zachwycaliśmy się przeskakiwaniem przez ścianki i zakręcaniem pionka oraz zapakowaniem planszy, uniwersum westernu cieszyło klimatem dzikiego zachodu i możliwością rozgrywania scenariuszy, dzisiaj walczymy o najwyższe noty w dynamicznych warunkach gry (wybór praw kojarzy nam się z celami w Broom Service).

Oprawa wizualna gry jest rewelacyjna – pionki ozdobione naklejkami wyglądają sympatycznie i tematycznie (lokalnie dla danej kultury i wierzeń), wizerunki bóstw przypominają nam te z gry Santorini. Plansza-mata jest wygodna, chociaż zawęża teren akcji w porównaniu do „Flick ’em Up! Dzika strzelanka”, co nam wcale nie przeszkadza, ponieważ dajemy radę rozłożyć grę na stole. Dyski niczym te z gry Kraby na fali.

W trakcie zabawy głosujemy podnosząc lub opuszczając kciuk (dobre nawiązanie do wyroków na arenie rzymskich gladiatorów) za wprowadzeniem do gry jednej z pary kart praw. Następnie realizujemy naszą misję kanoniczną, czyli pstrykamy małe krążki proroków, czasem większe dyski specjalne lub templariuszy – nam kojarzy się z czasem krucjat i siłową walką o wpływy. W trakcie tej fazy możemy zbudować świątynię – ciężka bryła, trudna do wypchnięcia, stawiana kiedy nasz prorok zatrzyma się w okręgu miasta, ewentualnie zdobyć noty za Pępek Świata – punt za dotarcie do centrum oraz uruchomienie wcześniejszego punktowania. Rundę, nazywaną tutaj pokoleniem (skojarzenie z „Terraformacja Marsa”) kończy faza nawracania, czyli podział punktów za obecność (pojawienie się dysku gracza na wyspie) lub dominację (więcej własnych krążków od przeciwników). Prorocy, którzy wpadli do wody lub zostali wyrzuceni poza obszar gry trafiają na planszę rezerwy, podobnie wymienieni na świątynie lub noty z centrum. Świątynie pozostają na planszy przez pokolenia.

Bogowie posiadają cechy specjalne, które pomagają w fazach gry. Freja łączy sercem własnego proroka z cudzym, który punktuje i łatwiej o dominację, Tyr pstryka słabszą ręką, ale powtarzając ruch na wyspie łatwiej o zdobycie świątyni, Zeus buduje świątynie bez zdobycia pola miasta (silna postać, najlepiej dla dziecka), Temida rozstrzyga remis w fazie nawracania, Ra wymienia dysk proroka na masywniejszy Sfinksa, Anubis może wybić pierwszego własnego proroka z płytki rezerw, Dagda używa żetonu ręki do wysuwania krążków przeciwników poza granice, Morrigan wybija proroków poza planszę, kolekcjonuje i parę wymienia na punkty (działanie to przypomina więzienie ludzików z „Architekci Zachodniego Królestwa”).

Palec boży” to fantastyczna gra, w której cieszą nas zmiany w każdej rundzie – karty praw mogą nieźle namieszać, z pewnością zapamiętamy małpę, której blisko do King Konga zamieszkałego na niedostępnej Wyspie Czaszki, czy też zwariowaną rywalizację bez podziału na tury, a nawet celowanie w ciemno bez podglądania. Podoba nam się również tematyka ukazująca szerzenie wiary, stąd zresztą ciekawe tłumaczenia tytułu w różnych krajach, jak „Flick of Faith”, gra słów pstryknięcie i „Przebłysk wiary”, „Clash à l’Olympe”, jako „Starcie na Olimpie”, gdzie na słynnej górze gościli się grający w gierki z ludźmi pyszni bogowie, a także do charakterystycznego ruchu palcem w „Pöccenő Próféták”, kiedy „trzepniemy proroka”, lub „Щелчок судьбы”, a więc „pstrykniemy w los”. Pozycji z religią w tle również nam potrzeba, stąd też popularność lubianych przez nas Sagrada, Karmaka oraz Similo Mity tego wydawnictwa, technicznie bardzo dobrych pozycji wzbogaconych o mistycyzm i związaną z nim głębię.

Super gra, trzeba ją mieć w kolekcji, u nas zastąpi wysłużony już Ice Cool.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy FOXGAMES

Film: „Palec boży” – unboxing

Film: „Palec boży” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, Funnyfox, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!