Recenzja gry Palec boży Kataklizm

„Palec boży” to obecnie najlepsza gra zręcznościowa na rynku z pstrykaniem. Cenimy ją za dynamikę gry oraz zasady, które zmieniają się podczas zabawy i urozmaicają każdą rozgrywkę, a także za atmosferę, patrz bajkowa sceneria połączona z nauką historii i kultury – odkrywanie mitów. Dzisiaj rozszerzenie do bazowej gry, polecamy zakupić, ponieważ wprowadza wiele innowacji, a wartością tej gry są przede wszystkim karty.
„Palec boży Kataklizm” to niesamodzielny dodatek do gry „Palec boży”, propozycja dla 2-5 uczestników w wieku od 8 lat (we współpracy z bardziej doświadczonym graczem od 6 lat), czas partii zajmuje ok. 45 minut (w zależności od rozegrania, wylosowanych kart). Mechanizmy: pstrykanie dysków, różne moce (zdolności postaci), głosowanie (za kartami praw funkcjonującymi w czasie trwania rundy lub do końca gry), wpływy z obszarów (obecność lub dominacja na wyspie). Tematyka – mitologia grecka, nordycka, mity starożytnego Egiptu. Inne gry z pstrykaniem pokazywane na blogu: „Ice Cool” („Ice Cool 2”), „Flick ’em Up! Dzika strzelanka”, „Set & Match”.
Przed otwarciem opakowania emocjonujemy się zwłaszcza dwoma elementami, są to celownik dla nowego bóstwa oraz skocznia dla dysków – oczywiście są to najbardziej widowiskowe komponenty, najważniejsze są jednak stosy kart wprowadzające modyfikacje do rozgrywki, żeby pstrykanie za każdym razem było trochę inne i się nam nie znudziło. Pudełko jest wypełnione po brzegi, woreczek z dyskami chowamy pod tekturowym wypełnieniem, jeśli się postaracie upchacie zawartość razem z podstawową grą. Komponenty są ładne i dobrej jakości, otrzymujemy również zapasowe naklejki dla pary proroków każdego z bóstw.
Rozszerzenie zawiera następujące warianty: dodatek obfitości (20 nowych kart praw, dopasowane żetony i rampa), mistycy (10 dysków mistyków, 10 kart), kataklizmy (20 kart, żetony), piąty gracz (dwustronna plansza dla Majów wraz z dyskami, snajperka). Polecamy wprowadzać je do gry stopniowo, żeby zmiany nie okazały się zbyt rewolucyjne.
Nowe karty praw w części odnoszą się do kataklizmów, pomysły są przednie, oto najciekawsze z nich: celowanie we wskazaną wyspę, wymiana pojedynczych proroków pomiędzy uczestnikami, ustawianie świątyń na toczącym się boku, w stosie, na morzu, łupienie świątyń przez templariuszy, pstrykanie dyskiem przez tunel, korzystanie z cudzej chmury, zrzucanie komponentów, użycie skoczni. Wszystkie karty są ozdobione świetnymi szkicami dopasowanymi do wesołych nazw.
Każdy z uczestników otrzymuje dwa dodatkowe krążki mistyków, alternatywnie możemy nimi zastąpić dyski proroków. Każdy z uczestników losuje pojedynczą kartę określającą cechy punktowania tej pary postaci. Noty zmieniają się spektakularnie – karty oddziałują zarówno na ruch pionków jak i noty – z Pępka Świata, z wysp.
Kataklizmy są wprowadzane przez pojedynczego uczestnika przed fazą nawracania, czyli przed punktowaniem. Osoba arbitra, czyli gracza posiadającego dysk proroka najbliżej Pępka Świata (lub aktywnego gracza, jeśli brakuje krążków) wybiera zazwyczaj 1 z 3 kart, której efekt wprowadza się na planszy na daną rundę, następnie uzupełniamy pulę. Zasady mają na celu wprowadzenie chaosu na macie, np. spychamy komponenty żetonem lawiny poza pole gry, usuwamy z zamkniętymi oczami pojedyncze elementy, eliminujemy te dotykające morza lub będące poza wodą (zależnie od warunków klimatycznych), ustawiamy świątynie na bokach (na wzór jednego z praw), ciskamy żetonami gradu lub piorunem w przeciwników, rozprzestrzeniamy plagę z dotkniętych zarazą miast, podnosimy narożnik maty, zastępujemy bóstwa innymi w danym pokoleniu. Wybrane efekty są do siebie zbliżone, ale tematycznie wprowadzają świetną atmosferę małej apokalipsy i wielkiego przetasowania w grze.
Piąty gracz kieruje wędrującym bóstwem, wybiera narożnik, który dzieli z drugą osobą, zawsze rozpoczyna grę, może zmienić chmurę w kolejnej rundzie. Itzamna otrzymuje celownik, wąski tor startowy dla wystrzeliwanego dysku, dodatkowe punkty zdobywa za środek planszy. Ixchel otrzymuje bonusowe noty, jeśli nikt inny nie będzie miał więcej proroków na płytce rezerwy.
„Kataklizm Palec boży” to rozszerzenie, które warto nabyć w komplecie wraz z grą podstawową! Zajmuje niewiele miejsca na półce, a wprowadza ogrom nowych modyfikacji, zatem gwarantuje jeszcze ciekawsze, ponieważ zaskakujące doświadczenia; oferuje dużą zmienność gry, czytaj wydłuża jej grywalność. Wraz z tym dodatkiem „Palec boży” staje się bezapelacyjnie najlepszą pozycją w jaką graliśmy z pstrykaniem komponentów i rządzi wśród gier zręcznościowych. Przebojowy duet, absolutne „must have”!
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy FOXGAMES
Film: „Palec boży Kataklizm” – unboxing
Film: „Palec boży Kataklizm” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, Funnyfox, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!