Recenzja gry Za górami za lasami

Gry narracyjne z opowiadaniem historii rozwijają wyobraźnię, wzbogacają zasób słownictwa, uczą prowadzić monolog w oparciu o dane źródłowe, natomiast połączone z grą w rodzaju memory, wspierają również proces zapamiętywania. Bardzo ważne – tutaj klimat tworzą sami gracze, ponieważ to oni snują swoją własną opowieść, otwartą na wszelkie zwariowane pomysły! Zapraszam do recenzji.

Za górami za lasami” to gra typu storytelling, czyli wykorzystująca bodźce kontekstowe w postaci ilustracji, które należy wykorzystać w układanej przez nas historii, propozycja dla 2-5 uczestników w wieku od 7 lat, czas rozgrywki zajmuje ok. 30 minut. W oryginale gra wydana została pod nazwą „Erzähl doch mal…”, co możemy sobie przetłumaczyć na „Powiedz mi” i nominowana w Niemczech do najlepszej gry edukacyjnej dla odbiorcy w wieku od 6 lat (Deutscher Lernspielpreis „6 years and up”). Gra od Laima Kikutienè, ilustracje Gediminas Akelaitis – „Wooolniej!, „Wyspa smoków”. Podobne gry: „Opowieści dziwnej treści”, „Inspektor nos”.

Produkt wzbudza emocje, ponieważ lubimy otwierać gry z pewnym dorobkiem, prestiżem, które zdobyły już na rynku jakieś laury, zaszczyty. Budowanie fabuły świetnie pasuje do gry pamięciowej, tutaj pojawia się również drobne zarządzanie ręką gracza – usuwanie lub zamiana wybranych kart oraz rzuty kością z ruchem figurki po torze – wyniki ze ścianek oddziałują na długość rozgrywki, podobnie jak umiejętności gracza.

Podczas otwarcia zachwyca nas urocza miniaturka kota – drewniana, ślicznie malowana, po prostu sympatyczna. Karty ukazują przede wszystkim zwierzęcych bohaterów, ale także przedmioty używane przez postaci, charakterystyczne dla bajek lokacje, środki służące do podróżowania, określające porę dnia, kondycję psychofizyczną uczestników wydarzeń. Karty są dobrej jakości, papier jest grubszy od standardowego. Pudełko zamyka tor pól, co powoli staje się modnym trendem – „Box Monster”, „Jaś i Małgosia”, „Ice Cool”, „Dworzyszcze na trzęsawisku”, „Jumpkins”. Wewnątrz opakowania znajdziemy: 80 kart z obrazkami, drewnianą figurkę Kota Marzyciela, specjalną kostkę, planszę do gry (pudełko), instrukcję.

Naszym celem jest zebranie największej liczby kart z ilustracjami – są to punkty w grze. W swojej turze rzucamy kością – oczka to ruch, portret kota to strata kolejki, dobieramy zasłoniętą kartę, powtarzamy historię.

Kartę odsłaniamy w momencie postoju pionka na pustym polu lub ze strzałkami – para to wymiana własnej karty (treść przedstawia kolejny gracz), pojedyncza zielona to dodanie nowej karty także bez powtarzania historii, z czerwoną strzałką tracimy kartę – odrzucamy z rozgrywki, wraz z pustym polem kartę zatrzymamy pod warunkiem poprawnego zaprezentowania opowieści. Popełnienie pomyłki spowodowane jest ominięciem fragmentu historii, zmianą kolejności zdarzeń, zaprezentowaniem ilustracji, która już odpadła z gry. Od nas zależy stopniowanie trudności – możemy być bardzo dokładni i szczegółowo trzymać się każdego słowa, bądź tylko zachować sensowność opowieści.

Zabawa przypomina nam „Story Cubes”, ale w oparciu o karty z ilustracjami. Ważne, żeby każdy z uczestników podczas rozgrywki odpowiednio wykładał zdobyte karty – określa to kolejność scenek z naszej bajki. Podoba nam się, zwłaszcza kiedy nie trzymamy się kurczowo wytycznych, ale pozwalamy dziecku swobodnie powtarzać historię, kontrolując tylko ogólne ramy scenariusza – z czasem pojawia się wprawa – ciekawsza narracja, budowanie napięcia. Aktywność rozwija pamięć opartą o tworzenie symbolicznych map myślowych, skojarzeń. Dziecku spodoba się przede wszystkim, kiedy rywalizuje z rówieśnikami – podobne umiejętności gry, zasób językowy, wesołe pomysły. Polecamy, ponieważ potrafi zaangażować i czujemy tutaj duży potencjał terapeutyczny, żeby zachęcić dziecko do gadania, otwarcia się.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy PINK FROG

Film: „Za górami za lasami” – unboxing

Film: „Za górami za lasami” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, Funnyfox, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!