Recenzja Fighting Fantasy Puszcza zagłady

Dzisiaj pokażemy wam produkt podobny do dobrze nam znanych komiksów paragrafowych, ale dla starszego odbiorcy, ponieważ nie będzie to powieść obrazkowa, natomiast utwór typowo literacki, odczytywany jednak po fragmentach, oczywiście jak na gry RPG przystało z tworzeniem i analizą statystyk bohatera.
„Puszcza zagłady” to trzecia odsłona cyklu „Fighting Fantasy”, poprzednich części nie mieliśmy możliwości przedstawienia, aczkolwiek jeszcze się o nie upomnimy. Treść ma już swoje lata, czytaj jest sprawdzona na rynku, ponieważ w oryginale, jako „Fighting Fantasy: The Forest of Doom” pojawiła się już w 1983 roku, pozycja obecnie funkcjonuje na licencji „Scholastic Ltd.”, autorem jest Ian Livingstone, inne powieści z tej serii pisał również Steve Jackson, Marc Gascoigne, Carl Sargent.
„Fighting Fantasy” wymaga od czytelnika stworzenia swojej postaci, losowo przypisujemy wyniki do trzech statystyk (zręczności, wytrzymałości oraz szczęścia), które w połączeniu z rzucaniem kośćmi są używane do rozwiązywania wyzwań oraz walki. Zamiast używać kości, wystarczy otworzyć losową stronę książki i spisać wartości z namalowanych na dole ścianek – rewelacyjne rozwiązanie, ponieważ bardzo wygodne i intuicyjne w użyciu.
Podczas przeglądania produktu zwracamy uwagę, że nie jest to publikacja skupiona przede wszystkim na pojedynkowaniu się, co nam akurat odpowiada, ponieważ lubimy otoczkę fabularną i nastrojowe tło opowieści – literatura fantasy mocno nas angażuje. Warto zaznaczyć, że prowadzenie rozgrywki to tutaj przede wszystkim czytanie tekstu, produkt to w pierwszej kolejności książka, a dopiero potem gra działająca w oparciu o notację z kości i gromadzenie dóbr. Ilustracje w czerni i bieli są tylko uzupełnieniem, nie mają znaczenia dla przebiegu gry.
W trakcie zabawy użytkownik wybiera jedną z dwóch sekcji, gdzie opisano dalsze losy bohatera literackiego, zdobywa ekwipunek, prowiant, skarby, złoto na swoje zakupy. Do powtarzania testów służy szczęście, wytrzymałość to nasze życie, z kolei zręczność przeliczana jest na siłę ataku – porównywanie rzutów pojedynkujących się postaci.
Swoją przygodę rozpoczynamy w puszczy, gdzie w pobliżu naszego obozowiska na wieczny spoczynek odchodzi Bigleg. Oddział krasnoluda będący w drodze do Mrocznej Puszczy dostał się w zasadzkę i został zgładzony. Od bohatera otrzymujemy 30 sztuk złota, mapę i…, misję do wykonania! Naszym zadaniem jest dostarczenie artefaktu Gillibranowi, władcy Kamiennego Mostu – młot mający zjednoczyć krasnoludy w walce z trollami. Pierwszą odwiedzoną przez nas lokacją jest dom mistrza magii Yaztroma, który może nam zaoferować potężne zaklęte przedmioty i dalsze wskazówki postępowania.
Napotkani wrogowie będą ujęci w ramach zręczności i wytrzymałości – wskazania w postaci numerycznej. Do wartości zręczności dodajemy wynik rzutu pary kości, następnie rzucany dla swojej postaci i porównujemy siłę ataku zadając rany. Przegrany odejmuje od swojej wartości wytrzymałości dwa punkty, podczas remisu nikt nie otrzymuje obrażeń. Kiedy wytrzymałość spadnie do zera, oznacza to śmierć postaci.
Za każde próbowanie szczęścia odejmujemy jeden punkt od bieżącej wartości tego parametru. Jeśli to przeciwnik otrzymał razy, udany test pozwala odjąć kolejne 2 punkty od jego wytrzymałości, natomiast pechowy rzut zwiększa wytrzymałość oponenta o 1 punkt. Jeśli to wróg zranił nas, mamy szansę odzyskać pojedynczy punkt wytrzymałości. Eliksiry przywracają bazowy poziom wytrzymałości, skonsumowanie prowiantu dodaje 4 punkty do wytrzymałości – limit to pojedynczy posiłek na paragraf tekstu.
Bardzo podoba nam się, że system statystyk jest prosty w obsłudze – tutaj nie trzeba dużo liczyć, ponadto turlanie kości może zostać zastąpione przez losowość otwarcia strony książki. Po kartach napotkanych wrogów oraz przygody nie trzeba pisać, można ściągnąć arkusze do wydruku ze strony wydawcy i cieszyć się czystą publikacją.
„Fighting Fantasy Puszcza zagłady” należy dziś do klasyki gatunku, autor to obecnie już senior, który całe życie poświęcił branży gier – również cyfrowych – ma na swoim koncie liczne sukcesy, jednym z nich jest prezentowana tutaj pozycja z bestsellerowego cyklu. Miłośnicy gier paragrafowych oraz gier planszowych z figurkami koniecznie powinni w nią zagrać, ponieważ ta książko-gra jest pierwowzorem współczesnych gier tematycznych i gier narracyjnych z wcielaniem się w rolę fikcyjnej postaci, to kanon. Przyznam, że sprawiła wam wiele radości!
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy FOXGAMES
Film: „Puszcza zagłady Fighting Fantasy” – unboxing
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, Funnyfox, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!