Recenzja gry Tokken

Wybrane tradycyjne gry, w które grało się jeszcze przed otwarciem granic, w czasach komuny, nazywa się obecnie klasycznymi grami planszowymi lub też grami kultowymi, zwłaszcza będąc ich miłośnikiem i odnosząc się z nostalgią do towarzyskiej rozrywki tamtej epoki, kiedy na stół wyciągało się tylko szachy, warcaby, młynek i właśnie chińczyka, ewentualnie pykało się karty.

Tokken” to nowa samodzielna, osobna gra, nawiązująca jednak do historii „Chińczyk”, propozycja dla 2-4 uczestników w wieku od 6 lat, z czasem rozgrywki zajmującym ok. 30 minut, a może zejść i do godziny. Gra logiczna, „abstract strategy game”, znajdziecie ją również na rynku pod marką „Keezbord”. Podobne gry: „Chińczyk Terapia”, „Chińczyk Eko Gra”. Inne gry wydawcy pokazywane na blogu: „Alfa Zulu”, „Król kur”, „Głowa w chmurach”, „Wooolniej!”, „Za górami za lasami”.

Podczas otwarcia gry cieszy nas jakość wykonania komponentów, przede wszystkim zwracamy uwagę na masywną, drewnianą planszę złożoną z 4 części, zatem nie zajmującą wiele miejsca, ponadto pionki wykonane z tego samego materiału. W otworkach – polach gry – umieszczamy kolorowe kółeczka z tektury, które nie wypadają, natomiast otrzymujemy ich zapas na wypadek pomyłki w montażu. Karty są standardowe, ale tworzą serce tej pozycji, ponieważ dzięki nim zmniejsza się losowość, pojawia taktyka gry.

Rozgrywka jest standardowa dla pierwotnej edycji tej gry, czyli musimy wyjść z bazy, wykonać okrążenie, po drodze zbić przeciwnika, żeby nie był pierwszy na mecie, zakończyć nasz bieg po zwycięstwo w domu, czyli 4 oznaczonych daną barwą polach w centrum gry.

Z bazy możemy wyjść zagrywając jedną z dwóch odpowiednich kart, ale może się zdarzyć, że otrzymali je konkurenci, wtedy warto je przetrzymać na ręce. W swojej turze zagrywamy kolejno pojedyncze karty, należy użyć również tych niekorzystnych dla uczestnika. Runda dzieli się na 3 rozdania, pierwsze z pięcioma kartami, następne z czterema na ręce. W kolejnej rundzie kartami dzieli kolejna osoba po lewej.

Karty są fantastycznym rozwiązaniem, ponieważ pojawia się możliwość ruchu własnymi pionami, ale również cudzymi, dzielenia pól ruchu pomiędzy piony, cofanie na torze, zamiana miejscami na trasie. Długi tor pokonujemy szybciej niż w dawnej grze tego typu, ponieważ czarne pola pozwalają nam przeskoczyć ćwiartkę, zagrywając kartę z numerem „8” mamy szansę skrócić drogę aż o połowę. Pionka z pozycji startowej na właściwym torze nie wolno zbić (moment zajęcia pola), przeskoczyć, zamienić pozycjami, co pomaga rozpocząć wędrówkę, a przy okazji blokować przeciwników.

W „Tokken” pozostała zasada gry, która może się nie podobać, mowa o dokładnym liczeniu pól. Po wejściu do domu należy zrobić miejsce dla kolejnych z drużyny, czyli posiadać odpowiednie karty. Istotne jest, żeby mieć wszystkie piony w grze, czyli poza bazą – wybrane osoby, którym nie trafiło się dobre rozdanie będą na starcie na gorszej pozycji, co nie oznacza, ale i tak mogą krzyżować szyki rywalom.

Karty w rozgrywce są dużo lepsze od kostki, ponieważ łatwiej nam zaplanować działania, ale również ingerować w ruch konkurenta.

Tokken” to tytuł, który powinien w waszej kolekcji zastąpić tradycyjny „Chińczyk”, ponieważ teraz to już gra strategiczna, nie tylko logiczna. Warto jeszcze raz na zakończenie wspomnieć o ekologicznym charakterze tego produktu, a także o historycznych nawiązaniach, dziadkowie pamiętają o „Chińczyk” i chętnie z wami zagrają – to gra łącząca pokolenia.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy PINK FROG

Film: „Tokken” – unboxing

Film: „Tokken” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, Funnyfox, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!