Recenzja gry Czworo przeciw ciemności

Książki-gry zazwyczaj kojarzymy z komiksami paragrafowymi, publikacjami w rodzaju escape room lub powieścią narracyjną, w której występuje mistrz gry albo skaczemy po fragmentach historii, dzisiaj pokazywany produkt jest jednak innowacyjny. Propozycja dla wszystkich, którzy pragną eksplorować teren, rysować losowo generowane podziemia i na wzór słynnego „Diablo” likwidować toksyczną egzystencję z piekła rodem.

Czworo przeciw ciemności” to książkowa gra RPG dla pojedynczej osoby lub kooperującej grupy do czterech uczestników, czas rozgrywki zajmuje ok. 45 minut, warto zaprosić do wspólnej rozgrywki dziecko w wieku od 8 lat, ale z asystą. Mechanizm rozgrywki: rzucanie kośćmi, papier i ołówek (nie tylko notacja statystyk postaci, ale też kreślenie podziemi), gra solowa. Tematyka fantasy, eksploracja lochów. Nie jest to gra fabularna. W oryginalne „Four Against Darkness, autorstwa Andrei Sfiligoi.

Podczas otwarcia opakowania zwracam uwagę na świetny marketing, wewnątrz poza książką znaleźliśmy klimatyczne kości i tackę do rzucania, ołówek, materiałowy woreczek. Pozycja prosi się również o suchościeralną planszę i mazaki, aczkolwiek gra na wydrukach ma swój szkolny urok, podobnie jak na kartkach wyrwanych z zeszytu ucznia – włącza się nostalgia dawnych lat.

Przyznam, że jeśli już sięgam po gry papierowe to są to zazwyczaj pozycje z fabułą, ponieważ opis świata przedstawionego oddziałuje na zmysły i przekłada się na emocje uczestnika, lubię też zagadki. Ta gra ma swoją ciemną stronę – sam ubierasz w piękne słowa automatycznie generowane wydarzenia z gry tworząc wciągającą opowieść lub skupiasz się tylko na walce z potworami i odkrywaniu mrocznych komnat oraz korytarzy; ogromną zaletą jest jednak rysowanie zwiedzanego świata – rewelacyjne wsparcie gry w kreowaniu losowych podziemi i ich zawartości, które powstają na kartce papieru (gorąco polecam też arkusze ze strony wydawcy). To naprawdę oryginalna rzecz w porównaniu z innymi dostępnymi na rynku, ponieważ pojawia się zabawa z mazaniem!

Książka jest zbiorem reguł oraz tabeli i sama z siebie jest nudna. Atmosfera pojawia się kiedy zaczynasz grać i nanosić elementy na papier! Publikacja tworzy ramy gry, organizację rozgrywki – z każdego zbioru (diagramów pomieszczeń, przeciwników, pułapek, zaklęć, skarbów, magicznych przedmiotów, wydarzeń specjalnych, miejsc specjalnych, misji, epickich nagród) losujemy za pomocą kości bieżące obiekty gry. Tabele zazębiają się, wzajemnie dopełniają, zawsze jednak w ramach rzutów pojedynczą kością lub łączenia pary ścianek – ich suma, ewentualnie pozycja cyfry w tworzonej liczbie. Gracz według własnego pomysłu nanosi na przestrzeń kartki (szachownica) diagramy, które może obracać przedłużając czeluści o nowe zakamarki.

Poza kreacją rozmieszczenia lochu i życia w podziemiach pozostaje nam już bardziej standardowe dla „role playing games” budowanie statystyk postaci i porównywanie wyników rzutów dla tych dobrych i złych oraz rozwijanie wskaźników o zdobyte łupy. Kiedy zatem koniec gry?

Podczas spotkań z potworami rzucamy pojedynczą kością i do wyniku dodajemy liczbę wcześniej ubitych przez nas kreatur, jeśli suma wyniesie „6” lub więcej, napotykamy bossa lochu i staczamy finałowy bój. Koniec gry uruchamiamy również, kiedy zabraknie na naszej kratce miejsca do rysowania, wtedy automatycznie losujemy do ostatniego pomieszczenia najgroźniejszą maszkarę. Oczywiście utrata życia przerwie naszą wspaniałą przygodę – pojedynczą postać można odratować, wskrzesić. Docelowo należy jeszcze wyjść z lochów – błąkające się potwory wciąż stoją nam na drodze. Opcjonalnie możemy ustalić limit czasowy na 45 minut.

W grze jest wiele smaczków – pomyślano o kolejności poruszania się, można także przenieść na swych barkach pokonanych towarzyszy, a nawet rozpocząć misję ratunkową. W tej grze użycie kości jest cudowne – zazwyczaj losowość jest przez graczy krytykowana, tutaj generuje zmienność podziemi, oddziałuje na grywalność produktu.

Czworo przeciw ciemności to pozycja, której trzeba skosztować – rysowanie jest zależne tylko od naszej wyobraźni i coraz częściej wprowadzane do gier planszowych, sprawdza się genialnie w grze tematycznej typu „dungeon crawler” bazującej na przeszukiwaniu labiryntu lochów, walce z potworami, plądrowaniu skarbów oraz wzmacnianiu bohaterów. Kierowanie grupą przez pojedynczą osobę pozwala na rozbudowane planowanie w ramach dzielenia się znaleziskami, co bardzo raduje w grze solo. Tytuł „must have” dla miłośników wszelkich książko-gier, pozycji „roll & write” oraz oczywiście „RPG”. Pozostaje w naszej kolekcji zajmując niewiele miejsca na półce.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy FOXGAMES

Film: „Czworo przeciw ciemności” – unboxing

Film: „Czworo przeciw ciemności” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, Funnyfox, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!