Recenzja Dziennika Księga Rytuałów

Książki-gry są obecnie modne, skoro dzieciaki częściej sięgają do materiałów audio-video niż tekstów pisanych, wydawcy kuszą czymś więcej niż tylko czytanie, rozwiązywanie zagadek kojarzy się z pracą detektywa, dodatkowo to hybryda gatunkowa, ponieważ korzystamy z komputera lub łączymy się ze smartphone. Dzisiaj będzie z pogranicza chemii, astrologii, okultyzmu, na upartego – także fizyki, zatem oryginalna tematyka, pewnie dacie się skusić, również z uwagi na uznanych autorów.
„Księga rytuałów” to solowa książkogra, chociaż możemy bawić się współpracując np. w parze, ostatecznie co dwie głowy…, pozycja dla uczestnika w wieku od ok. 14 lat, czas rozgrywki zajmuje ok. 4-9 godzin, w zależności od doświadczenia, zaangażowania. Inne nazwy dla tego produktu: „The Book of Rituals”, „Das Buch der Riten”, „Cartea Ritualurilor”, „Le Livre des Rituels”. Z serii „Dziennik” oglądaliśmy już następujące „Interaktywne gry książkowe”: „Kroniki Cypher”, „Dziennik 29”, „Dziennik 29 Przebudzenie”, „Dziennik Wyprawa 1907” oraz „Zakazane kopalnie”. Alchemiczne klimaty znajdziemy w opisywanej u nas „Materia Prima” (alchemicy), „Nemeton” (druidzi), „Broom Service” (czarownice), „Mage Wars Arena” (użycie księgi czarnoksiężnika).
Podczas otwarcia zwracamy uwagę nie tylko na rewelacyjne ilustracje przypominające nam szkice węglem bądź też sceny z pamiętnych pierwszych animacji Walta Disney’a (słynne tańczące szkielety bądź piekielne płomyki), ale przede wszystkim na oprawę okładki i grzbiet tej książki – szorstka, niczym złuszczona, z odcieniami po zużyciu – wyblakły kolor, plamy, jakbyśmy trzymali w dłoni bardzo starą, o bogatej historii księgę. Złocone symbole kojarzą się z kolei z książkami o czarnoksięstwie, inkwizycji, indeksem dzieł zakazanych, przeklętych.
Zabawa przebiega w podobny sposób do wcześniejszych pozycji z tej serii, tj. rozwiązujemy zagadkę, na dedykowanej danej księdze stronie internetowej wpisujemy przy bieżącym zadaniu odpowiedź i sprawdzamy, czy wyświetli się kod – tutaj będzie to wyraz (nazwa alchemiczna dla danego składnika) i numer. Na WWW są dostępne również wskazówki, które naprowadzają nas na rozwiązanie, dla chcących zrozumieć proces myślenia – filmy z pracy nad każdą łamigłówką, w języku angielskim, ale proste do załapania.
Skoro alchemia to pierwiastki, minerały i wreszcie ceremonie obrzędowe, znamienne dla sporządzania sekretnych eliksirów i kontaktu z magią – książka dzieli się na rozdziały (żywioły, składniki alchemiczne, rytuały), te ostatnie mocno różniące się od wcześniejszych, odrobinę na wzór przepisów kulinarnych na tajemnicze dania – kojarzy się z instrukcjami dla wiedzmy ważącej w swym kotle. Na skrzydełkach książki znajdziemy alfabet alchemiczny, trochę zbliżony do celtyckich runów, ale także kodu Morse’a. Najbardziej znane motywy poruszane w książce to: kamień filozoficzny, kamień czasu, kamień księżycowy, bilokacja – znajdowanie się w dwóch miejscach jednocześnie, eliksir miłosny oraz młodości. Finalnie przechodzimy od prac laboratoryjnych z substancjami do wręcz doświadczeń ze zjawiskami paranormalnymi – diagramy podobne do tablic spirytystycznych okuja, egzorcyzmy. Zabrakło nawiązania do kart tarota, ale całość i tak jest silnie egzystencjalna i robi piorunujące wrażenie.
Zagadki są ułożone według wzrastającego stopnia trudności, należy je rozwiązywać według kolejności, ponieważ wcześniej zdobytą wiedzę i praktykę wykorzystujemy w późniejszych zadaniach. Nie mam tutaj fabuły, ale jest atmosfera rodem z mrocznej pracowni alchemika, w tym elementy związane z zielarstwem, naturą – węże, grzyby, pająki, postaci z literatury fantasy – smoki. Szarady bazują na spostrzegawczości – głownie puzzle, powtarzające się sekwencje, praca z materiałem alfanumerycznym, rysowanie po kartach papieru (łączenie kropek, itp.).
„Księga rytuałów” to pozycja, która spodoba się wszystkim miłośnikom fantasy, ale także fanom historii chemii i medycyny, to nie tylko szarlataneria, ale ogólnie – mistycyzm związany z eksperymentowaniem z materią. Atmosfera może oczarować, zupełnie inna od tych, które pamiętamy z wcześniejszych części „Dziennik”, to zaleta, ponieważ autorzy nie powtórzyli schematów, a dali nam oryginalne dzieło. Arcyciekawe.
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy FOXGAMES
Film: „Dziennik Księga rytuałów” – unboxing
Film: „Dziennik Księga rytuałów” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, Funnyfox, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!