Recenzja gry Kroniki zamku Avel

Na gry wydawnictwa „Rebel Studio” zawsze liczymy, ponieważ ostatnie ich własne produkcje okazały się wielkimi rodzinnymi przebojami, patrz „Łąka” (świetna gra familijna z ekologią i odkrywaniem piękna przyrody), „Domek” (dla każdej mamy i córki urządzających wymarzone wnętrza lub taty przed remontem), „Kwiatki” (dla miłośników florystyki, idealne na walentynki, znakomite dopełnienie oferty osiedlowej kwiaciarni). Dzisiaj gra pasująca nam do najlepszej gry familijnej roku – zobaczymy, co zaoferuje konkurencja, ale rodzinnych, lżejszych fantasy, w oprawie baśniowej do tej pory brakowało na naszym rynku.

Kroniki zamku Avel” to tematyczna gra fantasy dla 1-4 uczestników w wieku od 8 lat (z asystą dobrze bawi się nawet 6-latek), czas rozgrywki zajmuje ok. 60-90 minut. Inne nazwy tytułu: „Chronicles of Avel”, „Die Chroniken von Avel”, „Le Cronache di Avel”, „Crónicas de Avel”, „Kroniky Avelu” – gra jest gotowa, żeby zrobić karierę na obcych rynkach i życzymy tego autorowi. Projektantem jest Przemek Wojtkowiak – z pewnością jeszcze o nim usłyszymy! Ilustrował Bartłomiej Kordowski (poza już wymienionymi: „Wodny szlak”, „ORP Orzeł”, „Spaghetti”), czarująca kreska. Mechanizmy: gra kooperacyjna, rzuty kośćmi, modułowa plansza, opcja rozgrywki solo.

Podczas otwarcia produktu zwracamy uwagę na arkusz z rysunkami postaci, które gracze samodzielnie kolorują i następnie zaciskają w modułowej planszy – każdy z bohaterów będzie indywidualny, nasz własny, otrzymujemy wizerunki żeńskie i męskie. Na wygląd wpływają również żetony uzbrojenia rozkładane jak puzzle (do wyboru mamy tarcze, miecze, topory), na głowę zakładamy hełm, jest też miejsce na osłonięcie nóg i liczymy, że wraz z rozszerzeniami takie elementy pojawią się w grze. Po wyciągnięciu wszystkich kartoników z ramek należy jeszcze złożyć wewnętrzne wieczko i ściankę działową opakowania. Prosimy wydawcę o wymianę w kolejnej edycji pinów mocujących pokrętła tarczy wytrzymałości Monstrum, ponieważ plastik jest bardzo słaby i gnie się podczas montażu wskaźnika. Bardzo podobają nam się ilustracje na płytkach terenu – grafiki nie są mroczne, ale nadal klimatyczne, to fantastyka dopasowania do potrzeb rodziców i dzieci.

Przygotowanie do rozgrywki polega na złożeniu segmentów planszy – tytułowy zamek otoczony został Torem Księżyca (rundy) oraz trzema kafelkami bazowymi, pozostałe są zasłonięte i dopiero będziemy je eksplorować, ich ułożenie może być różne dla każdej partii. Fajnym pomysłem jest mapa gwiazdozbiorów, dzięki której łatwiej nam wybrać klimatyczne imię naszego wojownika (opcja dla obojga płci). Startujemy z pojedynczą wylosowaną sztuką ekwipunku, monetą w plecaku oraz parą zielonych kości podstawowych. Nie zapominamy o pomalowaniu postaci i wymyśleniu własnego herbu.

Statystyki bohatera zmieniają się pod wpływem noszonego ekwipunku – obiekty mogą zostać wzmocnione, dzięki nim otrzymujemy bonusowe kości do walki z wybranymi przeciwnikami. Kości żółte to magia (do wyboru atak bądź obrona), niebieskie posiadają więcej symboli tarczy na ściankach, pomarańczowe służą do ataku – oznaczenie miecza. Potwory posiadają kości fioletowe i czarne – mocniejsze, z większym prawdopodobieństwem urazu bohatera.

Uczestnicy wykonują dwie akcje w turze wybierając z następujących opcji: ruch (na sąsiednią płytkę, odsłanianie terenu, symbol portalu przenosi na odległość); walka (porównywanie rzutów kośćmi, trzy potyczki, ale pojedynki nie są obligatoryjne po wejściu na zajętą płytkę, można też uciec bez konsekwencji, zamiast śmierci zostajemy ogłuszeni i rozpoczynamy bez złota i wybranej pozycji ekwipunku w zamku Avel, ale z kompletem życia); akcja miejsca (zakup księżycowych pieczęci zamykających leża potworów, handel na targowisku – losowanie z worka lub sprzedaż łupów, wybudowanie muru w kamieniołomie, zakup pułapki, zarabianie złota, zdanie się na los wrzucając monetę do Jeziora Życzeń, ulepszenie ekwipunku w warsztacie alchemika); odpoczynek (na wzór rozbicia obozu, regenaruje dwie wytrzymałości).

Będąc na tym samym kafelku warto wymieniać się z kompanami sprzętem  – zasobność plecaka jest ograniczona. Pojedynczy fragment muru chroni przez dostaniem się przeciwnika do zamku, Monstrum niszczy wszystkie zabezpieczenia wraz z pierwszą próbą przedarcia się, co finalnie skutkuje przegraną uczestników gry. Pola z kłami na torze rund przywołują potwory do każdego leża, z sercem wzmacniają wytrzymałość – zdobycie pojedynczego straconego wskaźnika. Przed nadejściem mrocznego bossa następują rundy domykające – zakazujące umieszczania księżycowych pieczęci, pułapek, murów. Monstrum powoduje odsłonięcie wszystkich kafli terenu, w nowych leżach pojawią się wrogowie, ponadto kolejni na kaflach z określonymi symbolami, zależnie od wyrzuconych ścianek (mogą w miejscach bez legowiska). Przeciwnicy poruszają się najkrótszą drogą do zamku, w przypadku ścieżki identycznej długości, to my wybieramy, pamiętając o zastawionych sidłach. Zwyciężymy pokonując wszystkie potwory, zanim te osiągną zamek Avel.

Kroniki zamku Avel” to fantastyka w wersji lekkiej, znaczy się bez mrocznych scenerii, ponadto bez gry narracyjnej i wydarzeń, nastawiona przede wszystkim na rozwój postaci oraz pojedynki (dungeon crawler). Otrzymujemy almanach opisujący historię Avelu i bestiariusz, ale budowanie nastroju zależy tylko od zaangażowania i umiejętności gracza. Gra technicznie kojarzy nam się z „Robinson Crusoe”, tam funkcjonowanie na przeklętej wyspie wyglądało bardzo podobnie, również zbliżona była specyfika walki z bestiami. Atmosfera jest fantastyczna, pomimo że bajkowa i pozbawiona fabuły, ponieważ tutaj tworzą ją kolorowanki, fragmenty układanki na naszych wojownikach oraz śliczne ilustracje. Według mnie to idealna rodzinna gra fantasy, świetna na rozpoczęcie przygody z grami tematycznymi, zanim przejdziemy to pozycji w rodzaju „Eldritch Horror”. U nas „Kroniki zamku Avel” pozostaną w kolekcji, przynajmniej przez kilka dobrych, młodzieńczych lat córki. Rewelacyjny tytuł, zaraz obok „Łąki” najlepszy w dotychczasowym dorobku „Rebel Studio”. Gorąco polecamy!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy

Film: „Kroniki zamku Avel” – unboxing

Film: „Kroniki zamku Avel” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, Funnyfox, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!