Recenzja gry Horrified

Dzisiaj tytuł polecany wszystkim, którzy kochają straszenie w grach planszowych, zatem klimat grozy rodem z horroru, tutaj połączony z fantastyką i uwaga – w sam dla rodziny! Atmosfera jest tajemnicza, ale nie bardzo mroczna, pozbawiona też aktów przemocy. Rozgrywka idealna, żeby zaprosić dzieciaki do wciągających wydarzeń z delikatnym dreszczykiem potworów w gumowych maskach, jak je filmowano w latach 80.
„Horrified” to kooperacyjna gra planszowa dla 1-5 uczestników w wieku od 10 lat (z asystą rodzica, starszego rodzeństwa od 8 lat), z czasem partii zajmującym ok. 60 minut. Tytuł oznacza „przerażony” i nawiązuje do emocji, jakie towarzyszą nam podczas oglądania filmów o Frankensteinie, Draculi, niewidzialnym człowieku, wilkołakach – wszystkie te potwory pojawią się podczas zabawy. Pozycja to bardzo wysoko oceniana gra tematyczna oraz gra familijna, nominowana do „Golden Geek” w tych właśnie kategoriach. Mechanizmy: rzuty kośćmi, ruch z punktu do punktu, odbiór i dostawa, zmienne moce graczy, punkty akcji. Podobne gry: „Zombie Teenz Ewolucja” („Zombie Kidz Ewolucja”), „Dungeon Petz”, „Kemet”, „King of Tokyo”, „Eldritch Horror”.
W trakcie otwierania gry towarzyszą nam silne emocje, ponieważ dużo o tej grze słyszeliśmy i ucieszyło nas, że zostanie wydana w Polsce, z kolei obecność pozycji na listach potencjalnie nagradzanych tylko potęguje pozytywne doznania. Wewnątrz opakowania znajdziemy: 1 planszę, 6 plansz potworów, 7 figurek potworów, 7 odznak bohaterów, 7 pionków bohaterów, 10 pionków mieszkańców, 20 podstawek, 60 żetonów przedmiotów, 20 żetonów potworów, 1 znacznik terroru, 1 znacznik szału, 30 kart potworów, 20 kart bonusów, 5 kart pomocy, 1 woreczek na przedmioty, 3 kości ataku, 1 instrukcję. Podoba nam się „ostrzeżenie” na planszy, przedmioty są dopasowane do specyfiki miejsc ich występowania, miniatury są bogate w detale i proszą się o pomalowanie, beżowe ilustracje na kartach kojarzą się ze starymi filmami. Karty są trochę cienkie, warto wzmocnić je poprzez grę w koszulkach.
Celem rozgrywki jest pokonanie potworów, co nie zawsze oznacza ich eliminację i to wielka zaleta, ponieważ czasem jest to przepędzenie kreatury, innym razem wynalezienie antidotum na chorobę, przeprowadzenie pochówku czy też nauka człowieczeństwa. Podczas rozgrywki pomagamy mieszkańcom, żeby otrzymać bonusowe karty za ich doprowadzenie do bezpiecznej lokacji, ale także ochronić miasteczko – ataki na ludność oraz bohaterów powodują wzrost poziomu terroru – pole z czaszką skutkuje przegraniem partii, podobnie jak rozdanie całej talii potworów (moment dobrania kiedy nie ma już stosu).
Wykonujemy wskazaną na płytce postaci liczbę akcji (można mniej, ale nie przechodzą na kolejną turę), które mogą się powtarzać, wybieramy spośród: ruchu (oświetlone ścieżki, towarzyszy nam ludność z pola gry), pomoc (przywołanie postaci z sąsiedniego pola lub odprawienie z naszego), akcja specjalna (umiejętność postaci), podniesienie (przedmiotu), wymiana (z bohaterem na tym samym polu), zadanie (użycie przedmiotów w odpowiednim polu planszy), pokonanie potwora (użycie przedmiotów na polu z potworem, ale już po spełnieniu zadania). Następnie aktywowane są monstra, czyli z karty potworów dodajemy przedmioty do lokacji, rozpatrujemy wydarzenie (pojawiają się mieszkańcy, aktywują scenki z potworami – tylko dla wybranych do bieżącej partii), atakują potwory (te ze znacznikiem szału czasem powtórnie). Na karcie wskazano, o ile miejsc przemieści się monstrum najkrótszą drogą w kierunku najbliższego mieszkańca lub bohatera (dla tej samej odległości należy poruszyć figurkę w stronę pionka uczestnika), symbole aktywują długość ruchu i wskazują liczbę kości użytych w pojedynku. Potwory nie walczą jeśli nie pojawi się ich oznaczenie na karcie, nie są uruchamiane z miejsca spotkania, ale z karty. Wykrzyknik aktywuje moc kreatury (utrudnienie realizacji zadania), gwiazdka to trafienie (unik następuje poprzez odrzucenie przedmiotu), czego skutkiem jest przesunięcie wskaźnika terroru oraz umieszczenie bohatera w kolejnej turze w szpitalu (kolejka jest wykonywana, ale począwszy od tej lokalizacji).
W tej grze niby stale wykonujemy podobne czynności, czyli konwojujemy mieszkańców unikając zaczepki oraz zbieramy przedmioty, które oddamy wykonując zadanie i finalną walkę, rozgrywka jest jednak kapitalna, ponieważ musimy ze sobą współpracować, a poruszanie się to taka zabawa w kotka i myszkę z przeciwnikami, których pokonanie wymaga dostarczenia różnych obiektów (barwy tła) pod wskazany adres. To nie łubu-dubu, ale chowanie się po kątach, jak w klasycznym horrorze, bo przecież na suspens oddziałuje przede wszystkim zapowiedź kryzysu, niepewność.
„Horrified” to gra skazana na sukces, ponieważ lubimy odkrywać sekrety, chętnie też wcielamy się w pogromców odwiecznego zła. Na fantastyczny klimat rozgrywki wpływają piękne ilustracje kart i planszy oraz wydarzenia aktywowane z kart. Czujesz zagrożenie, kiedy łowca zbliża się w stronę twojej miniaturki, serce bije szybciej podczas wykonywania rzutów. Nie ma tutaj agresji, to nie jest brutalna gra, w której zadajemy ciosy, nie używamy znaczników ran i paska stanu życia, dlatego polecamy kooperację z dziećmi – zadowolone będzie starsze i młodsze pokolenie. Wyciągnąć taką grę podczas Halloween, na Andrzejki po wróżbach, ale też na biwaku, kiedy chwilę wcześniej opowiadaliśmy sobie straszne historie – marzenie! Pozostaje w kolekcji, pojawi się w zestawieniu najlepszych gier roku. Przebój!
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy RAVENSBURGER
Film: „Horrified” – unboxing
Film: „Horrified” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, Funnyfox, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!