Recenzja gry Dziady Część V Dziady, które nie spieprzają

Dzisiaj coś niesamowitego! Projekt odważny, ponieważ na warsztat bierzemy twórczość Adama Mickiewicza, mierzymy się zatem z wieszczem narodowym, czytaj poetą natchnionym-wizjonerem, ponadto uczniowie zazwyczaj za lekturami nie przepadają, ponieważ są zobligowani do ich przeczytania, a recenzujemy produkt rozrywkowy. Kontynuacja „Dziadów”, czyli najbardziej reprezentatywnego dzieła dla polskiego romantyzmu w postaci gry paragrafowej, czy to miało prawo się udać? Przeczytajcie…

Dziady Część V Dziady, które nie spieprzają” to gra paragrafowa, bawimy się solo, ewentualnie podejmując decyzje w kooperacji z drugą osobą. Lektury omawiamy w klasie 7 szkoły podstawowej oraz w klasie 2 szkoły średniej, zatem to propozycja dla odbiorcy w wieku od 13 lat, polecam najpierw przeczytać oryginał, żeby wsiąknąć w klimat. Kategoria: ludowość, folklor (polski, litewski), wierzenia pogańskie, spirytyzm i okultyzm, demonologia, horror z elementami komedii-parodii (klimat prześmiewczy, chwilami groteskowy). Tytuł dla miłośników powieści interaktywnych, komiksów paragrafowych, gier narracyjnych, gier fabularnych, RPG. Oprawa twarda, 296 stron, 521 paragrafów. Autor: Mikołaj Kołyszko, format zbliżony do A4, dokładnie 195 x 250 mm. Tekst, dwie kolumny na stronę, podzielony jest na części: wstęp, oraz 4 rozdziały „Co tam wkoło siebie chwytasz? Kogo wołasz, z kim się witasz?”, „Śród cichej wsi litewskiej”, „Z czujnym słuchem, z bacznym okiem”, „Tryumf cara północy”, książkę zamyka posłowie, oraz strony do zapisania przez uczestnika zabawy – mapa wsi Łazuny, karta postaci, notatki. Wraz z wersją rozszerzoną otrzymujemy 4 karty postaci (Nowosilcow, Karolina Zann, Konrado-Gustaw, Guślarka), pionki (cienki papier, ale możliwość samodzielnego pokolorowania), planszę wioski (gładka, śliska, można pisać mazakami suchościeralnymi). Gadżety z rozszerzenia nie są wymagane do rozgrywki, ale z pewnością poprawia się estetyka, klimat gry – ilustracje. Do zabawy potrzebujemy dodatkowo: monetę, ołówek, gumkę. Jest dostępna wersja e-book. Tematycznie zbliżone gry pokazywane na blogu: „Baltu dievai”, „Gorynich”, „Stworze”, „Księga rytuałów”, „Nemeton”, „Materia Prima”, „Magiczny rytuał”, „Łowczyni potworów”, „Czworo przeciw ciemności”, „Porwanie”.

Pierwsze wrażenie i emocje podczas otwarcia są potężne – klasyk literatury podany w formie horroru, z elementami żartobliwymi – drobne złośliwości, cynizm, uszczypliwości. Świat realistyczny miesza się z fantastycznym. Tekst pisany rubasznie, z dystansem do wyznaczników epoki romantyzmu i charakterystycznych cech bohaterów literackich. Dowcip sytuacyjny i słowny miesza się z przypisami wzbogacającymi wiedzę oraz słownictwo. Styl pisarski młodzieżowy (bezpośredni, dosadny), ale momentami także bardziej akademickie rozważania, wybrane wyrazy odrobinę skomplikowane dla nieoczytanych nastolatków. W pełni rozkoszować grą będą się koneserzy, fani fantasy, ale także poloniści, literaci, osoby znające wyznaczniki, trendy dla epoki oraz historię.

Podczas rozgrywki wybieramy jedną z postaci, z których każda posiada różny sposób rozgrywki, wytyczne – uwzględniane w notatkach. Podczas zabawy kompletujemy punkty, które należy potem rozłożyć na statystyki postaci – siłę ciała, siłę rozumu, siłę ducha. Odnotowane, zebrane informacje pozwalają nam przeskoczyć wybrane paragrafy, zmieniają ścieżkę fabularną. Podczas testowania należy wyrzucić orła, wartość numeryczna przy danym wskaźniku bohatera wyznacza liczbę prób – rzutów monetą. Poziom trudności testu przekłada się na liczbę wyrzuconych orłów (zwykły – ekstremalny, 1-7 sukcesów). Można również pominąć testy i tylko przeczytać książkę.

Dziady Część V Dziady, które nie spieprzają” nie jest grą dla każdego, ponieważ standardowe pozycje przyzwyczaiły już nas do ilustracji oraz rozmaitych zagadek wizualnych, są także zazwyczaj bardziej banalne, trywialne. Tutaj polecamy wczuć się w postać, postępować podobnie do literackiego pierwowzoru, czytać ze zrozumieniem. Istotne jest jednak, że ta historia jest po prostu dobra, wciągająca i oryginalna, ponieważ związana z książkami omawianymi na lekcjach języka polskiego, zatem nie jest to standardowa rozrywka, ale odrobinę również gra edukacyjna, genialne (pasuje mi określenie, że magiczne, mistyczne) dopełnienie dla lektury. Według mnie w każdej szkolnej bibliotece powinien znaleźć się chociaż jeden egzemplarz, żeby uczniowie i nauczyciele wiedzieli, że można inaczej dopingować ucznia do czytania – jeśli poznaliście pierwowzór, atmosfera będzie jeszcze lepsza, ponieważ czujecie tło, głębię. Przypuszczalnie przyda się poloniście, jako rodzaj ciekawostki, na zajęcia uzupełniające, żeby zaprezentować eksperymentalne, nowe formy literackie, bo kto nie szuka innowacyjnych rozwiązań ten jest dziadem – uczniów rozprasza obecnie więcej niż nas w ich wieku, potrzeba silnych bodźców angażujących.

Wraz z takimi produktami ludowość i folklor stają się modne i pociągające. Polecam i zostawiam na swojej półce, dla mnie TOPowy gamebook!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy WYDAWNICTWU OTWARTE

Film: „Dziady Część V Dziady, które nie spieprzają” – unboxing

Film: „Dziady Część V Dziady, które nie spieprzają” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, Funnyfox, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!