Recenzja gry Wystrzałowe katapulty

Dzisiaj propozycja dla rodziny z młodszymi dziećmi – gra zręcznościowa z rycerzami i zamkami, wysokiej jakości katapulty nie zawodzą, zatem warto je przetestować! Zapraszam, ponieważ w każdym roku pojawiają się 1-2 dobre gry bazujące na koordynacji ruchów oraz szybkości reakcji, a to naprawdę niewiele w porównaniu z liczbą wydawanych nowych gier planszowych.
„Wystrzałowe katapulty” to gra planszowa dla pary uczestników w wieku od 7 lat (z asystą osoby dojrzałej na spokojnie od 5 lat), czas partii wskazany na opakowaniu zajmuje ok. 30–45 minut (w praktyce ok. 20-30 minut). Zależy oczywiście od rozegrania, czyli umiejętności celnego strzelania, zaplanowania rozstawienia wojaków na murach, przemyślanej konstrukcji zamku – tutaj budujemy z klocków, nie tylko niszczymy. Autorem jest Kristian Fosh i pewnie jeszcze nieraz o nim usłyszymy. Znajdziecie na ryku również pod tytułem: „Catapult Feud”, „Catapult Kingdoms”. „Châteaux et Catapultes”, „Η Πολιορκία Καταπέλτες & Κάστρα”, „Бутва Катапульта”, „캐터펄트 킹덤”. W tłumaczeniu każdej z nazw pojawia się katapulta oraz oblężony zamek bądź królestwo.
U nas w kolekcji z gier zręcznościowych pozostały: „Flick’em Up Dzika strzelanka” (ze względu na klimat westernu) „Palec boży” (z powodu rozszerzenia i zmienności każdej partii, mitologii), „Ale cyrk!” (przenoszenie elementów), „Duuuszki Edycja Limitowana” (szybkość reakcji, łączenie obiektów z kartami), „Dworzyszcze na trzęsawisku” (atmosfera Halloween, ślizganie komponentów), „Bank Attack” (akcja kasiarzy, rabowanie sejfu), „Captain Wonder Cape” (tak durna, że aż fajna gra toaletowa), „Ghost Adventure” (unikatowe młynki, bączki). Nad obecnie recenzowaną pozycją właśnie się zastanawiamy, przypuszczalnie coś nam zastąpi na półce, a jest to produkt rozwojowy – dostępne już są rozmaite dodatki wzbogacające zabawę. Inne gry zręcznościowe pokazywane na blogu: „Ice Cool” („Ice Cool 2”), „Loopin’ Louie”, „Bausack”, „Riff Raff”, „Set & Match”, „Szalona misja”, „Małpie figle”, „Obłędny rycerz”, „Dolina wikingów”, „Na językach”, „Fun Farm”, „La Cucaracula”, „Baobab”, „Crazy Tower”, „Kippit”, „Sarah’s Vision”, „Block out”, „Box monster”, „Hedgehog Roll”, „Jumpkins”, „PartyTuta”.
Podczas otwarcia zwracamy uwagę na świetne zagospodarowanie wnętrza opakowania – klocki i katapulty są ładnie pochowane po kątach. Podobają nam się duże ludziki, które warto pomalować, jeśli lubicie samodzielnie ozdabiać figurki. Balisty również są okazałe i strzelają daleko.
Rozgrywka jest banalnie prosta, ale nie pozbawiona myślenia taktycznego, ponieważ korzystamy z kart. Celem zabawy jest przewrócenie rycerzy przeciwnika lub wyrzucenie ich poza planszę, na której stoi wrogi zamek.
Rozgrywkę rozpoczynamy od budowania, co nam bardzo pasuje, ponieważ jest to aktywność kreatywna i angażująca, przyjemnie także jest niszczyć konstrukcję, o którą tak bardzo zadbał przeciwnik. Rycerzyki ustawiamy na cegiełkach, na planszy – przed warownią, na flankach lub za murami. Muszą stać pionowo, bezpośrednio przy blokach lub w odległości pojedynczego pola (pomocna jest miarka). Katapulta ustawiona jest z boku planszy w odległości do dwóch pól. Każdy z nas startuje z 3 kartami na ręce, pozostałe trzy leżą w zapasie, pobierane są kolejno po strąceniu każdego z ludzików. Zamki budujemy na planszy, bloki nie mogą leżeć ukośnie (opierać się pochylone), ustawiamy je pionowo lub poziomo na powierzchni płaskiej, budowla ma zmieścić się na planszy terenu. Odległość pomiędzy naszymi królestwami wynosi 1,5 metra. Katapulty działają na gumkę, zatem nie ma możliwości zniszczenia sprężyny, konieczności wymiany baterii, itp. zabiegów, ponadto gumka to łatwy zamiennik, a otrzymujemy 4 szt. w zapasie.
Działania kart: „przebudowa” (dołożenie bloków, które wypadły poza planszę lub przełożenie uczestniczących w grze, bez poruszania rycerzami), „zdrajca” (strzał katapultą przeciwnika po jej obróceniu – atak z bliska), „marsz” (przemieszczenie 3 rycerzy), „złodziej” (zabranie karty z ręki przeciwnika), „nagły ogień” (podwójny strzał w turze), „podwójny atak” (skopiowanie efektu karty zagranej wcześniej przez ciebie lub przeciwnika).
Rozgrywka dzieli się na fazę taktyki – wykorzystanie dostępnej karty, celowania – przełożenie lub obrócenie katapulty (do 2 pól od planszy), strzałów (standardowo to pojedynczy głaz), czyszczenia (odkładanie do pudełka zepchniętych elementów, przewróconych lub pochylonych rycerzy, ale nie pochyłych klocków opierających się jeszcze o umocnienia).
Pojedynek na strzelanie do rycerzy bardzo nam się podoba. Już czytamy na zagranicznych forach o rozmaitych rozszerzeniach do tej gry – nowe obiekty z pewnością jeszcze wzbogacą i tak angażującą nas zabawę. Tytuł przypomina nam „La Cucaracula” i „Małpie figle”, ponieważ tam również występowały katapulty, ale dzisiaj opisywany produkt jest dużo lepszy – jakościowo, klimatycznie (średniowiecze) i dodatkowo możemy układać klocki (projektowanie twierdzy). „Wystrzałowe katapulty” są super, my już czekamy na kolejne ciekawe konstrukcje do rozwoju naszego królestwa! Bardzo dobra gra dla rodziny, dla dzieci chętnie sięgających po gry ruchowe, ale także na przebojową imprezę dla starszych „dzieci”, nastolatki także wciąga. Święta przed nami, to widowiskowa gra, idealna na prezent, ponieważ z komponentami 3D.
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy FOXGAMES
Film: „Wystrzałowe katapulty” – unboxing
Film: „Wystrzałowe katapulty” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, Funnyfox, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!