Recenzja gry Gutenberg

Gutenberga znają chyba wszyscy, kojarzymy faceta z drukiem i odejściem od średniowiecznych zapisów dokonywanych ptasim piórem, od dzisiaj powinniśmy również z rewelacyjną grą planszową, jak dotąd najlepszą w ofercie „Granna”. Zapraszam, ponieważ to gra funkcjonująca w oparciu o zębatki, zatem technicznie unikatowo na wzór „Tzolk’in: Kalendarz Majów, ponadto to wyjątkowo elegancki produkt – zdobienia prawie jak w zabytkowych księgach.

Gutenberg” to propozycja z linii „Granna Expert” dla 1-4 uczestników w wieku od 10 lat, z czasem rozgrywki zajmującym ok. 1-2 godz. Projektantami są Katarzyna Cioch i Wojciech Wiśniewski, autorzy zręcznościowej PARTYtura” – był to debiut, ale już czuło się innowację i ogromny potencjał twórców z powodu oryginalnej tematyki, ponieważ prowadzimy orkiestrę oraz niecodziennej manipulacji dłonią i ramionami – dyrygowanie! Ilustrował Rafał Szłapa i bardzo cieszy, że wydawca wreszcie otwiera się na nowych grafików. Inne gry od „Granna” dla dojrzałego odbiorcy: „Jungle Boogie”, „Dwergar”, „Capital”, „CVlizacje”, „MS Batory”.

O tej grze zrobiło się głośno już podczas dopieszczania projektu – koła zębata zawsze kręcą! Jakość pozycji potwierdza złote wyróżnienie od „Dice Tower”, my z kolei wstawimy ją do najlepszych gier roku, jeśli wierzyć jeszcze w uczciwość plebiscytów, to powinna otrzymać nominacje do najlepszych gier w stosownych kategoriach.

Podczas otwarcia paczki zwracamy uwagę na zdobienia kart i planszy przypominające nam upiększanie jakie stosowano podczas ręcznego przepisywania starych ksiąg. Cieszy jakość – przede wszystkim patrzymy wtedy na drewniane żetony czcionek, ale też wydrążone plansze uczestników, w których wygodnie manipuluje się znacznikami. Technicznie nie sposób zapomnieć o trybikach, które są tekturowe – cała gra jest zresztą ekologiczna, ale mimo to poruszają się płynnie; natomiast w praktyce jeszcze ciekawszym rozwiązaniem okazują się plansze inicjatywy – pyszny pomysł! Jedyny słaby punkt to zasłonki z napisami w języku angielskim – jakby już myśląc o eksporcie, zapomniano o rodzimym odbiorcy. Warto jeszcze wspomnieć o edukacji – interesujący tekst o początkach druku oraz noty biograficzne osób zasłużonych, w które wcielamy się podczas zabawy.

Celem rozgrywki jest zwycięstwo na punkty, które otrzymujemy za zrealizowane w parze kontrakty – druk oraz uszlachetnienie produktu (dopasowana do wskazania karty barwa, poziom danej specjalizacji), ponadto przeliczamy noty z kart mecenatu, niewydanych pieniędzy, osiągniętej specjalizacji (trzy najwyższe poziomy na słupkach).

Plansza inicjatywy odzwierciedla układ planszy głównej, w tajemnicy za zasłonkami gracze przydzielają znaczniki (następni w kolejce mają ich więcej) do odpowiednich kategorii, pierwsi realizujący akcje mają większy wybór, zatem przewagę taktyczną. W przypadku remisów, akcję bierze osoba bliżej pierwszego gracza lub rozpoczynający rundę. Można pominąć dany typ akcji podczas ich planowania, ponadto aktywowanie nie jest obligatoryjne.

Pozyskiwanie zamówień rozpoczynamy od kart startowych, następnie korzystamy z planszy. Możemy spełnić tylko część wymagań, ale nie zdobędziemy premii. Pobieranie farb następuje z pojedynczej grupy, od lewej do prawej bez pomijania, można skorzystać z zestawu już napoczętego przez konkurenta. Krople zużywają się, żetony czcionek pozostają z nami do końca gry (kolejne są coraz droższe, zależnie od posiadanej ilości). Rozwój specjalizacji oddziałuje na wskaźniki na słupkach, co przekłada się na realizację bardziej atrakcyjnych zleceń – jeśli nie odpowiadają nam karty, podnosimy pojedynczy, wybrany znacznik (po przekroczeniu wyższych poziomów otrzymujemy bonusy). Usprawnienie drukarni polega na pobraniu zębatek, ewentualnie można przełożyć już dostępną, akcje aktywujemy znacznikami w trzech oznaczonych łukiem sektorach, ruch trybików następuje na początku każdej rundy. Mecenat to miejsce odliczania rund gry, pobierania raz jeszcze akcji bazowych – dobranie zamówienia, farb z woreczka, monet, podniesienie specjalizacji, ale przede wszystkim wysoko punktowanych kart z wymaganiami do spełnienia (wskazane czcionki, farby, specjalizacje). Grę różnicuje wsparcie poszczególnych postaci – każda z nich ma określone cechy, które wspierają dany typ akcji.

Gutenberg” zachwyca wzornictwem, jakością wykonania, nowoczesną techniką rozgrywki. Z powodu wykorzystania ekologicznych materiałów, ta gra jest naprawdę cenowo wysoce atrakcyjna. Dla nas rzecz porównywalna z takimi przebojami jak ostatnio recenzowana „Praga Caput Regni”, więc prosimy o więcej takich krajowych perełek. Mam nadzieję, że posypią się nagrody i tytuł znajdzie wielu nabywców również poza granicami Polski, czego oczywiście życzymy autorom i wydawcy. Brać na święta i wspierać naszych projektantów, brawa dla nich!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy GRANNA

Film: „Gutenberg” – unboxing

Film: „Gutenberg” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, Funnyfox, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!