Recenzja gry Królestwo w dolinie

Dzisiaj gra kafelkowa, ale nie z dokładaniem płytek do własnego królestwa jak to ma miejsce w „Kingdomino” („Queendomino”), ale z ich wybieraniem z dzielonego z innymi uczestnikami centralnego układu, po którym poruszamy się w linii prostej. Pozycja tematycznie nawiązuje do rozwoju królestwa w epoce średniowiecza, ale z postawieniem na dwór i poddanych, nie poszerzanie terenów, przesuwanie granic, zatem to coś innego i w sam raz dla rodziny – wygląd komponentów, niski stopień skomplikowania, lubiane mechanizmy rozgrywki (ruch po płytkach, zbieranie zestawów).

Królestwo w dolinie” to gra dla 2-4 uczestników, dzieci w wieku od 10 lat (rozegrani i z asystą oczywiście startują szybciej), czas rozgrywki zajmuje ok. 45 minut. Autorem jest Hans van Tol, grę znajdziecie również pod nazwami „Le Roi c’est Moi”, „King of the valley”, ilustrował David Cochard („Pupile Podziemi”). Podobne technicznie i w zbliżonej atmosferze gry planszowe: „Mexica”, „Torres”, „War chest”, „Materia Prima: The Alchemists Guild”, „Queendomino”, „Kingdomino”, „Carcassonne”, z najnowszych – zręcznościowe „Wystrzałowe katapulty”.

Podczas otwarcia gry zwracamy uwagę na płytki, ponieważ manipulacja kafelkami, zabawa na modułowej planszy, czy też zbieranie kolekcji często występuje w popularnych grach familijnych. Na ilustracjach widzimy jedynie osoby, malunki kojarzą się z epoką – duchowni, rycerze, arystokraci. Na planszach uczestników w sposób symboliczny oznaczono możliwości zdobywania punktów i organizację gry – jest przejrzyście i czytelnie. Wnętrze opakowania zostało odrobinę okrojone, rozmiar jest szeroki, żeby mogło pomieścić się wzgórze – po rampie poruszamy kartonikami, którymi uzupełniamy planszę lub dokonujemy zakupu, zanim te wejdą do przestrzeni ruchu pionków.

Postaci (z punktami wpływu w narożniku) tworzą zestawy i są układane na planszach indywidualnych graczy. Identyczne zostaną opodatkowane i przyniosą pieniądz potrzebny na opłaty (rekrutacja ze wzgórza, płytka zakonnika – zmiana ruchu), jeśli zbierzemy wszystkie stany otrzymamy bonus królewski (punkty, kasa). Pozyskujemy je z układu – miejsce postoju pojedynczego pionka po wykonaniu ruchu po linii (poziom, pion, skos), ewentualnie większe zbiory (2, 3 identyczne kafle na linii, niekoniecznie sąsiadujące), ale tutaj z postojem na miejscu bezpośrednio po ostatniej z wziętych płytek. Można przeskakiwać pionki innych uczestników. Ruch i pobranie kartonika z modułowej planszy są obligatoryjne, następnie uzupełniamy puste miejsca w kolejności wyciągania płytek biorąc nowe ze wzgórza (jedna strona) i pozostałe przepychamy po torze dobierając nowe ze stosu – kolejność cyfr rzymskich.

Specjaliści to płytki funkcyjne, rozpoznamy je po szarym obramowaniu. Księża pozwolą nam przemieszczać pionki nie tylko po prostej, ale również po łamanej – rozpocząć nową linię przejścia po dokonaniu opłaty (premia za daną płytkę przy kolejnym przystanku). Czarodzieje oferują nam zamianę kartonika z planszy gracza ze wzgórzem. Poborcy podatkowi powodują zasłonięcie wskazanej ilości płytek danego stanu i pozyskanie monet – zakryte kartoniki nie wliczają się do królewskiej nagrody za różnorodność postaci, ale sumują się do finałowych notowań z wpływu (każdy stan obciążyć możemy tylko raz). Do ostatecznego punktowania sprawdzamy jeszcze ilości rycerzy w poszczególnych zakonach oraz pary chłop i jego żona. Kartonik błazna to joker, który zastępuje pozostałych dworzan, ale po ustawieniu płytki nie można już jej przesuwać na inne role. Rozgrywkę kończymy, kiedy nie można uzupełnić wzgórza, ale kolejkę należy dograć do końca – sprawiedliwa liczba tur uczestników.

Królestwo w dolinie” to oryginalny pomysł na grę ze średniowieczem w tle, ponieważ operujemy na społeczeństwie dobierając swych dworzan. Kombinowanie ze skakaniem po układzie z kolei przypomina nam przepychanki w grach logicznych i to także jest fajne. Uważam, że to dobry wybór dla osób preferujących niezłożone gry, które łatwo można wytłumaczyć i płynnie rozegrać, kochających takie tytuły, jak wspomniany już „Carcassonne”, układanie puzzli w rodzaju „Zamki Caladale”, ale także dostojną „List miłosny” z intrygami u szlachty.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy FOXGAMES

Film: „Królestwo w dolinie” – unboxing

Film: „Królestwo w dolinie” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, Funnyfox, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!