Recenzja gry Fabula Rasa Morskie opowieści

Przyznam, że niespecjalnie przepadam za grami opowiadanymi, preferuję pisanie historii niż monolog, za to chętnie wyciągnę na stół grę pamięciową, zwłaszcza z dziećmi lub młodzieżą uczącą się, ponieważ edukacja ciągle jeszcze funkcjonuje na zapamiętywaniu. Dzisiaj propozycja łącząca w sobie budowanie fabuły w oparciu o łańcuszek kart-symboli, czyli kreatywna zabawa narracyjna z mechanizmem memory – ustalona, stopniowo modyfikowana kolejność wydarzeń.

Fabula Rasa Morskie opowieści”, kojarzy nam się z tłumaczeniem na „czysta fabuła” i to pasuje do przebiegu zabawy, ponieważ możemy zmienić historię, ale nie bazowe wzorce, tworzące zasadniczy szkielet opowieści. Propozycja dla 2-5 osób, dzieci w wieku od 8 lat (jeśli są rozegrane, np. bawicie się ze „story cubes”), czas rozgrywki zajmuje ok. 20 minut. Inne gry pamięciowe o piratach: „Memoarrr!”. Gry związane z wyprawami morskimi – patrzcie ranking, ale też jeszcze wtedy nieujęte na liście „Gezanke auf der Planke”, czy też przebojowe „Navegador” i „Palec boży”.

Podczas otwarcia produktu zwracamy uwagę na tematykę, ponieważ najlepiej opowiada się historie straszne (edycja horror już powstaje), ponadto detektywistyczne (już do nabycia – niebawem pokażemy), a także pirackie – słynne są żeglarskie szanty, przypuszczam, że kiedyś powstanie edycja legendy-mity, a może także patriotyczna z symbolami związanymi z niepodległością. Należy zaznaczyć, że opakowanie jest skrojone na wyrost, znajdziecie tam puste przestrzenie, które można jednak zapchać dodatkami czy też kartami promocyjnymi, jeśli takie się pojawią. Wewnątrz znajdziemy: instrukcję, 55 kart, kostkę, klepsydrę. Ilustracje świetnie dobrane do tematyki – ekwipunek dostępny na okręcie, pokładowe zwierzaki i ulubieńcy załogi, uzbrojenie, skarby, itp. związane z filami o korsarzach.

Przygotowanie rozgrywki polega na wylosowaniu 6 kart, ułożeniu ich przez pierwszego gracza w kolejności tworzącej ciąg przyczynowo-skutkowy i zademonstrowanie fabuły poprzez wydawanie kart na odkryty stos. Podczas rozgrywki ścianka kości wyznacza kartę do usunięcia, która staje się nagrodą. Pula zwycięzcy może się powiększyć, kiedy nie uda nam się odtworzyć kolejności kart, już z zagospodarowaniem powstałej luki, wtedy nie dodajemy nowej karty z kości, ale nieodgadnięta zostaje dołączona do odsłoniętych leżących w centrum gry. Historię rozwijamy poprzez dodawanie pary nowych kart wchodzących w skład nowego scenariusza. Świetna jest wersja opcjonalna gry, podczas której scenkę z zapomnianą przez nas kartą dopowiada sąsiad – jeśli dokończymy historię, zdobywamy pulę, ale kartę z pomocy otrzyma partner wspomagający nas podczas bieżącej rundy. Klepsydrę używamy, żeby zdopingować wszystkich spowalniających, raczej nie na starcie, ale kiedy już się wdrożymy w zabawę. W zależności od wielkości składu osobowego, grę kończymy, jeśli uczestnik uzbiera 5-7 kart.

Morskie opowieści Fabula Rasa” to fajna gra, chociaż nie dla każdego – trzeba chcieć opowiadać, a nie każdy to lubi, podobnie jak rysowanie i występy publiczne w kalambury. Ważne, że historie z piratami dobrze się relacjonuje, ponieważ znamy je z filmów oraz książek, a obrazki na kartach są perfekcyjnie dopasowane do typowych wydarzeń, ponadto to tylko wytyczne, którymi możemy kreatywnie żonglować podczas naszych wypowiedzi. Powiększenie puli nagród jednocześnie skraca opowieść, zatem płynnie regulujemy poziom trudności, jeśli akurat karty z rozdania ciężko jest nam ze sobą połączyć. Gra idealnie nadaje się na letnie wakacje, kiedy wyjechaliśmy nad morze, siedzimy na plaży, w knajpce, a może bierzemy udział w rejsie – z pewnością klimat dopisze i historia sama się ułoży! Pozytywna gra, tworząca świetną atmosferę uczestnictwa w morskiej wyprawie. Zaletami są także: rozwijanie wyobraźni opartej o skojarzenia, wzmacnianie pamięci, zachęcanie graczy do odważnej wypowiedzi.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy EGMONT

Film: „Fabula Rasa Morskie opowieści” – unboxing

Film: „Fabula Rasa Morskie opowieści” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, Funnyfox, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!