Recenzja gry Fabula Rasa To jest kryminał
Z przyjemnością kontynuujemy rozgrywkę w „Fabula Rasa”, dzisiaj kolejna część z serii łączącej w sobie grę pamięciową z grą fabularną – opowiadaną przez uczestnika zabawy w oparciu o wzorce zilustrowane na kartach ułożonych według wskazanej kolejności. Tworzenie własnej historii, tym razem detektywistycznej, wspierającej się jedynie o wymagane symbole, rozwija wyobraźnię i kreatywność, z kolei ustalony łańcuszek elementów wspiera proces zapamiętywania – z pewnością warto się zaangażować!
„Fabula Rasa To jest kryminał!” to gra memory dla 2-5 uczestników w wieku od 8 lat, czas rozgrywki zajmuje ok. 20 minut. To kolejna gra po „Fabula Rasa Morskie opowieści” (org. „Fabula Rasa Seemannsgarn”) zaprojektowana przez Nicko Böhnke, znajdziecie ją również pod nazwą „Fabula Rasa Crime” lub „Histoires 100 fins Edition Crime”. Kategoria: gra kryminalna (gra detektywistyczna), gra narracyjna (gra opowiadana, gra z wcielaniem się w rolę), gra memo (gra pamięć, gra memory, gra na zapamiętywanie).
Inne ciekawe gry detektywistyczne: „Lupin Rzuca wyzwanie Escape Quest”, „Inspector Nose”, „Upiór w muzeum Kryminalne zagadki”, „Gangster City”, „Sherlook”, „Scotland Yard”, „Tajemnicze domostwo”, „Mr. Jack”, „Klub detektywów”, „Sherlock”, „MS Batory”, „Listy z Whitechapel”, „Konfrontacja Sherlock Holmes & Moriarty”, „4 śledztwa Sherlocka Holmesa”, „Sherlock Holmes: Pojedynek z Irene Adler”.
Podczas otwarcia opakowania zwracamy uwagę na mroczne ilustracje na kartach – stylowe, klimatyczne malunki, raczej w ciemnych barwach, związane z pracą policjanta, detektywa – śledczego w stylowym kapeluszu z rondem i prochowcu na wzór ubioru z filmów gangsterskich z czasów prohibicji w Stanach Zjednoczonych. Potencjał gier detektywistycznych jest ogromny, według mnie w tych kartach nie został w pełny wykorzystany, przynajmniej w porównaniu z „Morskie opowieści Fabula Rasa”, gdzie przecież trudniej o dobre pomysły. Może to z powodu wielości wątków, które pojawiają się w kinematografii oraz książkach, trudno je przecież wszystkie zebrać w pojedynczej talii, należy jednak zaznaczyć, że wiele z kart warto interpretować na kilka sposobów, nie zawsze odnosząc się bezpośrednio do tego, co widzimy – istotny jest kontekst, wykorzystanie obiektu w prezentowanej fabule. Z pewnością klimat tej gry i ilustracji jest ciekawszy, bardziej wciągający niż był u piratów.
Wewnątrz opakowania znajdziemy: 55 kart z obrazkami, 1 kostkę, 1 klepsydrę, instrukcję (poza przedstawieniem zasad gry pojawiają się świetne historie prezentujące różne użycie bieżących kart).
Pierwszy gracz losuje 6 kart, układa fabułę kolejno prezentując obrazy, następnie rzuca kostką usuwając pojedynczy z nich, będący pierwszą nagrodą w puli. Kolejny gracz ma za zadanie opowiedzieć na nowo historię – powtórzoną lub własną oryginalną, bazującą jednak na określonej już kolejności kart, pamiętając o wykluczeniu scenki z karty nagrody. Następnie dodaje dwie nowe karty, które staną się wyjściem do kontynuacji. Kolejną nagrodę losujemy z kostki, chyba że został popełniony błąd, np. pomylona kolejność wzorca, opisanie wydarzenia z usuniętej karty, użycie niedopasowanego do karty pojęcia, ale także odsłonięcie ilustracji przed monologiem gracza, następuje wtedy przerwanie fabuły, a karta na której zatrzymaliśmy się zasila bank przyszłych wygranych. Opcjonalnie możemy kooperować, pomagać sobie w trakcie snucia historii, ale kartę z porady, o której przekazie (wizerunku bądź treści) zapomniał aktywny gracz, zdobywa partner. Osoby spowalniające mobilizujemy do działania poprzez użycie klepsydry.
„Fabula Rasa To jest kryminał!” to arcyciekawa gra, która jest jeszcze lepsza od swojej poprzedniczki o korsarzach, u nas otwierających serię. Zagadkową, tajemniczą atmosferę tej gry budują wieloznaczne obrazy, ale przede wszystkim uczestnicy, którzy na różne sposoby mogą interpretować wizerunek z karty – im więcej pomysłów i bardziej rozegrani gracze, tym fajniejsza zabawa. Rozgrywka wraz z każdą kolejną partią nabiera rumieńców, głębi i zyskuje na atrakcyjności, która zależy również od naszego obycia z literaturą kryminalną oraz filmami (wiedza generuje idee). Zachęcam do przetestowania, a osobiście już nie mogę się doczekać, jakie znane motywy zobaczymy w edycji horror!
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy EGMONT
Film: „Fabula Rasa To jest kryminał!” – unboxing
Film: „Fabula Rasa To jest kryminał!” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, Funnyfox, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!