Recenzja gry Niezwykłe ogrody

Dzisiaj propozycja wiosenna o zakładaniu własnego parku, gra także dla miłośników przyrody, ponieważ ilustracje ukazują przyjemne dla oczu tereny zielone, architektów krajobrazu – cieszących się z możliwości aranżacji własnego ogrodu, który powstaje na wykładanych w układzie kartach.
„Niezwykłe ogrody” to gra karciana, o której zrobiło się już głośno na zagranicznych rynkach – nagroda na targach „UK Games Expo”, pozytywne oceny recenzentów prowadzących blogi i kanały o grach planszowych. Propozycja dla 1-5 uczestników w wieku od 8 lat, czas rozgrywki zajmuje ok. 30 minut. Najlepiej sprawdzi się podczas spotkania w 2-3 osoby, ponieważ rozłożona zajmuje sporo miejsca na stole, warunki punktowe ukazane są na numerach i symbolach, zatem dzieci we wskazanym wieku powinny już cieszyć się zabawą, ale lepiej niech startują z asystą dorosłego lub starszego rodzeństwa. Mechanizmy: rozkładanie kart w układzie (4×4 pola), dopasowywanie symboli (barwy, kształt oznaczeń sąsiadujących kart), zmienna konfiguracja startowa (losowe karty w banku gry, na ręce uczestnika), zarządzanie ręką gracza. Autorem jest Peer Sylvester („The King Is Dead”, „Wir sind das Volk!”, „The Lost Expedition” – „Zaginiona ekspedycja”), ilustrowała Joanna Rosa. Znajdziecie również pod nazwami „Village Green”, „Jardins Anglais”.
Inne gry o ogrodach, parkach: „Ohanami”, „Alice’s garden”, „Niezłe ziółka”, „Kwiatki”, „Tulip bubble”, „Kwiat wiśni”, „Parki”, „Łąka”, „Treelings”, „Frogi”, „Renature”, „Kaskadia”, „New York Zoo”, „Winnica”.
Podczas otwarcia przypomina nam z wyglądu grę karcianą „Ohanami”, która zdobyła już serca i umysły graczy, technika rozkładania kart kojarzy się innymi tytułami wydawcy, np. „Najlepsza gra o kotach”, „Najlepsza gra o psach”, natomiast planowanie terenów zielonych znamy z „Carpe Diem” (na płytkach), „Pola zieleni” (karty, gospodarstwo rolne). Podobają nam się ilustracje – delikatna, wrażliwa, subtelna kreska. Nie podoba się z kolei czcionka – zbyt artystyczna, co utrudnia czytanie tekstów. Sformułowanie w instrukcji o „9 kartach w swoim miasteczku (na wszystkich możliwych miejscach)” polecamy przeredagować, na myśli mamy park i stwierdzenie, że finalnie nie musi być zapełniony układ 3×3, ale wyłożona 9 karta zieleni w układzie 4×4.
Przygotowanie gry polega na wyłożeniu banku gry – 3 kart w linii nagród oraz terenów zielonych, rozdaniu ręki gracza – 3 karty terenu. Ponadto w strefie gracza rozkładamy na prawo od karty miasteczka 3 karty nagród. Naszym celem jest maksymalizacja punktów: karty nagród ułożone w linii górnej wyznaczają noty za kolumny poniżej, z lewej strony w pionie za wiersze.
W swojej turze dobieramy kartę z linii banku lub stosu gry i jeśli jest to teren – dokładamy do swojego parku lub odrzucamy do pudełka, jeśli karta nagrody – uzupełniamy linię do 4 kart (dół, prawa) lub zasłaniamy wcześniejszą kartę punktacyjną (tych kart nie wolno odrzucać). Zapełniając przestrzeń układu kierujemy się wskazaniami z kart nagród oraz sąsiedztwem kart terenu zielonego (identyczna barwa i/lub symbol kwiatu). Wykładane karty nie muszą stykać się z wcześniej zagranymi, ale ostatecznie i tak raczej stworzą linię do notowania, zatem należy mądrze zaplanować przestrzeń gry. Kartę z trawnikiem (bez ikony kwiatu) można wyłożyć w dowolnym sąsiedztwie i przykryć inną (już dopasowaną). Odwracając kartę z nazwą miasteczka tracimy punkt, ale możemy zasłonić kartę już wyłożoną, niebędącą trawnikiem.
W trakcie zabawy planujemy układ w oparciu o łączenie symboli, ale odnosząc się do punktacji, ingerujemy tylko w karty nagród będące na obrzeżach parku. Wyłożony środek pozostaje w większości niezmienny, korygujemy boki.
„Niezwykłe ogrody” to bardzo udana gra karciana, ponieważ produkt o niewielkich rozmiarach, zatem wygodny w transporcie i przechowywaniu, stał się nośnikiem emocji towarzyszących nam podczas układania terenu, których najczęściej doświadczamy grając na płytkach. Tematyka natury, komponowania krajobrazu jest aktualnie modna, to gra na czasie. Propozycja dla osób lubiących lekkie gry karciane wzorujące się na pasjansie, uzupełnianiu układu.
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy FOXGAMES
Film: „Niezwykłe ogrody” – unboxing
Film: „Niezwykłe ogrody” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, Funnyfox, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!