Recenzja gry Pradawny las

Dzisiaj francuska gra planszowa roku, czyli „L’As d’Or – Jeu de l’Année”, która zwyciężyła w nowej kategorii, przyznawanej od bieżącego roku – „Initié”, tłumacząc bezpośrednio, jako „Wtajemniczeni”, do których zaliczamy uczestników preferujących tytuły odrobinę trudniejsze od standardowych gier familijnych, ale jednak prostsze od zaawansowanych, eksperckich produkcji. Nam przypomina „Spirit Island”, tylko zamiast kooperacji będziemy ze sobą konkurowali, a zamiast walki z degradującymi naturę plemionami, staramy się o uzbieranie symboli z żetonów i kart, czyli spełnienie przed innymi warunków wygranej partii.

Pradawny las” to gra planszowa dla 2-4 uczestników w wieku od 10 lat, czas rozgrywki zajmuje ok. 40 minut. Projektował Aske Christiansen, ilustracje Apolline Etienne. Znajdziecie również pod nazwami: „Living Forest”, „Ébredő erdő”, „Strážcové lesa”. Z mechanizmów rozgrywki znajdziemy tutaj: próbowanie szczęścia (kuszenie losu w kartach), zbieranie zestawów (kwiaty, żetony ugaszonego ognia, płytki drzew, wliczając w to symbole z planszy gracza, przejmowane żetony startowe uczestników), budowanie obszaru (własny las) oraz stosu (zakup kart do talii), jednoczesne wykonywanie działań (wykładanie kart), akcje natomiast są realizowane już w turach. Podobne gry: „Spirit Island”, „Nemeton”, „Leśne duchy”, „Renature”, „Treelings”, „Nova Luna” – generalnie tytuły łączące mitologię, ukazujące sylwetki zwierząt, promujące wartości ekologiczne.

Podczas otwarcia produktu zwracamy uwagę na piękne ilustracje na kartach – zwierzęta jakby wyjęte z baśni, magiczne, ponadto nie sposób pominąć wzrokiem złożonych już okazałych stojaków na płytki. Słabą stroną są wypadające nóżki z tekturowych żetonów duchów (lepszym rozwiązaniem byłyby drewniane pionki, np. z nalepkami), odrobinę niewygodny jest również podział wnętrza, prościej wyrzucić wszystkie przegródki i wpakować całość komponentów luzem.

W trakcie zabawy celem jest pokonanie złych duchów poprzez uzbieranie 12 kwiatów, posadzenie 12 różnych drzew (ustawiane płytki na planszy gracza ze stałymi bonusami), ugaszenie 12 pożarów (nieruszone płomienie powodują zapychanie stosu kartami docelowo zmniejszającymi liczbę akcji w turze). Uczestnicy jednocześnie ryzykują wykładanie linii kart – trzy odsłonięte karty zwierząt preferujących życie w izolacji, które nie mają pokrycia w osobnikach stadnych skutkują wykonaniem pojedynczej zamiast pary akcji, w tej fazie (strażników) pozbywamy się kart zapychających oraz zwierząt-samotników wydając znaczniki „cząstek magii”. Akcje wykonujemy kolejno, są to: dobranie żetonu „cząstki magii”, zakup kart z banku gry za liczbę uzbieranych słoneczek (kierując się oznaczeniami żywiołów i kosztem), gaszenie pożarów (zdobywanie żetonów płomienia, ucieczka przed kartami-zapychaczami), przesuwanie się w kręgu duchów (akcje bonusowe, kradzież cudzych żetonów zwycięstwa), sadzenie drzew (wyłożenie nowych płytek ze stałymi bonusami). Wszystkie te akcje realizujemy w ramach ikonek z linii wyłożonych właśnie kart oraz już posiadanych w zbiorach gracza (plansza, płytki).

Po akcjach graczy następuje reakcja złego ducha – zapalają się nowe płomienie (z uszczuplonych linii kart banku), otrzymujemy nowe niechciane karty, sprzątamy stół – uzupełniamy pulę kart do zakupu, odrzucamy zużyte właśnie karty, kiedy trzeba szykujemy własny stos wykładania, przekazujemy znacznik pierwszego gracza. Wygrywa uczestnik, który jako pierwszy spełni jeden z trzech warunków końca gry – kwiaty, płomienie lub drzewa, w przypadku rozstrzygania remisu sumujemy je wszystkie.

Pradawny las” to śliczna gra familijna, ale dla rodziny często grającej w gry planszowe, więc szukającej czegoś bardziej wymagającego, ale jednak krótszego niż zwyczajowe 1,5 – 2 godz. i nie tak bardzo złożonego jak duże produkcje. Największą zaletą tej gry jest mistycyzm natury, klimat zbliżony do wspomnianej już „Spirit island”, co jednocześnie jest też mocnym zagrożeniem, ponieważ konkurencyjna pozycja ma taką przewagę, że widzisz atakujących cię brudasów i odczuwasz nadchodzącą degradację twojego małego edenu. Wybór idealny, jeśli poszukujesz szybszego, łatwiejszego „Spirit island” bądź także alternatywy, w której będziecie ze sobą konkurować, z pewnością warta polecenia gra z dużym potencjałem i łącząca pokolenia o różnym stopniu doświadczenia z grami stołowymi.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy TANIAKSIAZKA.PL

Film: „Pradawny las” – unboxing

Film: „Pradawny las” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, Funnyfox, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!