Recenzja gry Almadi

Jeśli lubicie gry w klimacie arabskim, ukazujące karawany wielbłądów, pustynie i oazy, a także bogate pałace i suki handlujące egzotycznymi towarami, to z pewnością myślicie o funkcjonującej na modułowej planszy „Pięć klanów”. Bawiąc się z dzisiaj prezentowaną grą nie zapominamy także o legendarnych motywach: o lampie Aladyna z dżinem spełniającym życzenia, latającym dywanie, czy też sezamie Ali Baby i czterdziestu rozbójnikach. „Almadi” to pozytywna niespodzianka, na tyle fantastyczny produkt, że w kolekcji może zastąpić ukochane klasyki gatunku – zwłaszcza u miłośników rozkładania płytek.

Almadi” to gra kafelkowa dla 2-5 uczestników w wieku od 10 lat z czasem rozgrywki zajmującym ok. 45 minut. Tytuł możemy przetłumaczyć z języka arabskiego na „Przeszłość”, za projekt odpowiedzialni są Mathieu Bossu oraz François Gandon („Quadropolis”), ilustracje Victor Dulon. Kategoria gry to „abstract strategy” na puzzlach – typowa dla gier logicznych i rzeczywiście dużo tutaj kombinowania z rozmieszczaniem płytek we własnym terytorium („tile placement”, „territory building”, w tym układy łańcuchowe – „chaining”, „connections”), z mechanizmem zdobywania punktów także za uzbierane zestawy („set collection”).

Inne gry z oferty francuskiego wydawcy pokazywane na blogu: „Dinner in Paris”, „Candy Lab”, „Photoshoot”, „Into the blue”. Podobne gry: „Merchants of Araby”, „Jaipur”, „Istanbul”, „Osiris”, „Marco Polo 2”, „Tygrys i Eufrat”, „Ganges”. Technicznie zbliżone są „Through the Desert”, „Blue Lagoon”, „Santa Monica”, „Babylonia”.

Podczas otwarcia cieszą nas widoczki – świetne krajobrazy ukazujące karawany, pałace sułtana, oazy ukryte na pustyni, arabskie suki – te raczej reprezentowane przez towary niż ilustracje bazaru; obrazki będą się powtarzały, ponieważ tutaj istotne są symbole na krawędziach, ale i tak wystarczająco ładne, aby poczuć orientalną atmosferę. W mitologię Bliskiego Wschodu wprowadzają nas również śliczne wizerunki postaci z kart – warto zwrócić uwagę na nazwy bohaterów, które kojarzymy z filmów i animacji.

W tej grze w przeciwieństwie do „Five Tribes” nie spacerujemy po terytorium już rozłożonym na stole, ale dodajemy kolejne płytki do naszej strefy gry. Aktywujemy akcje ze wskazanych przez strzałki ikon znajdujących się na krawędziach kartoników. Fajnym pomysłem jest zastosowanie rynku ograniczającego miejsce umieszczania płytek – obligatoryjnie dobrany kartonik należy położyć u siebie pod numerem wskazanym na dzielonej planszy (pola 1-4), musi również sąsiadować z wcześniej dołożonym lub rozpoczynającym (kolumna czterech startowych ilustracji dla każdego uczestnika). Budowanie własnego arabskiego królestwa jest wspaniałym doświadczeniem, kolejne płytki dodajemy od lewej do prawej strony, ogranicza nas jedynie limit komponentów uczestniczących w grze (zależny od wielkości składu). Nie zapomniano o wspaniałych tradycjach handlowych regionu, liczba wielbłądów tworzących karawanę gracza wpływa na ilość transportowanych dóbr, za które zdobywamy punkty (znamy do z „Jaipur”). Nawiązując do „Azul”, pojawią się mozaiki – karty służą do ponownej aktywacji notowań z pałacu (sąsiedztwo z oazą, bazarem). Kolejne karty występujące w grze to stragany, więc towary zdobywamy nie tylko z kafli. Widowiskowe są klejnoty o oryginalnym kształcie, różnym od typowej bryły charakterystycznej dla kryształków. Duchy lampy pozwalają nam przemieszczać ułożone już płytki na nowe miejsca, oczywiście pamiętając o wymogach sąsiedztwa. Dużo urozmaicenia wnoszą karty celu – poza startowymi, do rozgrywki włączyć możemy karty indywidualne graczy oraz czerpane z linii banku gry. Noty otrzymujemy za uzbierane zestawy oraz odpowiednie rozkłady kafli w królestwie. Jeszcze bardziej namieszać mogą postaci rekrutowane za zdobyte klejnoty – gorąco polecamy włączyć je do rozgrywki, ponieważ każdy uczestnik otrzymuje własne moce oraz cele, gramy więc pod cechy swojego bohatera.

Almadi” jest rewelacyjną grą, podczas której kombinujemy jak rozmieścić płytki, modyfikujemy ustawiony już schemat aktywując kolejne boczki z dżinemmaksymalnie do 3 przemieszczeń, wykluczając powrót na startową pozycję. Dobrą rozrywkę domykają gorące postaci, dzięki którym stajemy się indywidualni w swych dążeniach i bieżących działaniach, a emocje intensyfikują punkty ujemne za niespełnione, posiadane przez nas cele. Rozwijanie swojego terytorium na płytkach bardzo nas zaangażowało – zwłaszcza, że brakowało nam ciekawych gier na kaflach w historycznych, baśniowych klimatach! „Tygrys i Eufrat” orazSamuraj” ukazują wojnę o dzielone terytorium, nie budujemy tam prywatnych posiadłości, swojego dominium, z kolei „Carpe Diemjest mocno statyczna i to antyczna willa rzymska. „Almadi” zdobywa mnóstwo pochlebnych recenzji od zagranicznej prasy i wyjątkowo słusznie, naszym zdaniem posypią się też nagrody lub chociaż nominacje, to tylko kwestia czasu i promocji gry, którą nie tylko warto, ale wręcz należy u nas wydać!

W tej chwili to najlepsza produkcja od „FunnyFox”, pyszna zabawa!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy FUNNYFOX

Film: „Almadi” – unboxing

Film: „Almadi” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, Funnyfox, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!