Recenzja gry Secret Identity

Kontynuujemy przeglądanie najnowszych pozycji z oferty paryskiego wydawcy. Dzisiaj gra przypominająca nam „Dixit”, czyli kreatywnie pracujemy z obrazem, naprowadzamy jednak nie na ilustracje, ale wskazując na relację poszukiwanego bohatera z daną symboliką, ponadto jednocześnie podpowiadamy swoje i odgadujemy cudze wskazania. Całkiem niezła gra imprezowa – warto zajrzeć!
„Sercet Identity” możemy przetłumaczyć jako „Ukryta tożsamość” lub „Sekretna tożsamość”, jest to dedukcyjna gra party dla 3-8 uczestników w wieku od 10 lat, czas rozgrywki zajmuje ok. 30 minut.
Autorzy: Johan Benvenuto, Alexandre Droit, Kévin Jost, Bertrand Roux – patrz „Cortex 2 Wyzwania”, „Hiroba”. Ilustracje Alain Boyer – „Candy lab”, „Dinner in Paris”, „Into the blue”.
Mechanizmy rozgrywki: „hidden roles” („ukryte role”, naprowadzamy na sekretną kartę postaci), „voting” („głosowanie” graczy przekłada się na punkty podpowiadającego), „connections” (wskazówki to „związki”, „połączenia” pomiędzy kartami podpowiedzi i ich relacja z reprezentacją gracza), „deduction” (ustalamy tożsamość na podstawie ujawnionych informacji cząstkowych).
Podobne gry: „Dixit Odyseja”, „Similo” (Historia, Baśnie, Mity), „Rising 5”, „Inspektor nos”, „Przewrotne żabki”. Z gier wydawcy należy jeszcze wymienić niewskazane wcześniej – „Almadi”, „Photoshoot”.
Wewnątrz opakowania znajdziemy: 8 sejfów osobistych – tabliczki do umieszczania kart podpowiedzi po stronie pasuje/nie pasuje oraz kluczy odpowiedzi, 90 dwustronnych kart „Picto” (4 symbole na karcie), 64 klucze głosowania (komplet dla każdego z uczestników), 8 kluczy tajemnicy (numer wskazujący kartę naszej postaci), 8 znaczników (notacja pozycji na planszy wyników), 8 żetonów punktacji „30” (wyjście poza skalę), 150 dwustronnych kart postaci, planszę główną (z miejscami na karty postaci i torem punktacji). Najciekawsze są plansze indywidualne – gruba tektura z zagłębieniami na mocowanie kluczy i zasłonką trzymaną na magnes, a także miejscem prezentacji kart z piktogramów. Interesujące komponenty to również same klucze – wielość interpretacji, ponieważ nie tylko do zamka, ale oznaczają także szyfr, objaśniający komentarz, sposób pozwalający na osiągnięcie celu. Karty tożsamości to znane osoby ze świata kultury, polityki, ale także postaci fikcyjne, np. z filmów, literatury. Opracowanie wizualne gry przypomina nam „Alias Kobiety vs. Mężczyźni” – eleganckie wykorzystanie czerni i bieli.
Celem gry jest zwycięstwo na punkty, które otrzymujemy za poprawne naprowadzenie konkurentów na naszą kartę postaci oraz za właściwe wskazania własne kart przeciwników.
Każdy z graczy otrzymuje klucze w barwie swojej planszy, tabliczkę-sejf, znacznik w danym kolorze, wylosowany klucz aktualnej roli – numerowane karty leżące na planszy głównej, znacznik „30” używany przy wyjściu poza tor punktowy i karty podpowiedzi „Picto” – 10 szt. (nieuzupełniane w trakcie zabawy).
Klucz postaci własnej wtykamy w środek tabliczki po lewej stronie, kolejne miejsca zajmą cudze klucze. Zielone miejsca na planszach indywidualnych reprezentują cechy ukrytej tożsamości, czerwone wskazują na niedopasowanie, tam właśnie umieszczamy karty z symbolami. Od nas zależy, ile kart wskazówek zużyjemy, mają nam wystarczyć do końca gry – 4 rundy. Po fazie głosowania, kiedy już wszyscy zużyją swoje klucze, następuje punktowanie – pojedyncze punkty za każde poprawne wskazanie swoje na cudzą kartę i obce na naszą kartę. Wygrywa uczestnik, który uzbierał najwięcej punktów, w przypadku remisu, posiadający najwięcej kart „Picto”.
Możemy rozgrywać wariant kooperacyjny, wybrany gracz podpowiada tożsamość wylosowanej postaci, pozostali razem próbują wybrać właściwie. Finalnie porównujemy się z tabelą wyników – liczba poprawnych odpowiedzi po 10 turach.
„Secret Identity” to świetna alternatywa dla wielu popularnych gier dedukcyjnych. Z pewnością spodoba się uczestnikom, którzy nie przepadają za wymyślaniem własnych haseł, wolą pracować na gotowych symbolach umieszczanych po stronie dopasowania lub wręcz zaprzeczenia reprezentowanej aktualnie postaci. Ta gra jest czymś podobnym, czym było „Imago Family” dla gier typu kalambury – świetnym rozwiązaniem dla osób nielubiących publicznych wystąpień i nie mających zdolności rysunkowych. Fajną sprawą jest konieczność zarządzania kartami wskazówek, ponieważ są one limitowane – pula 40 startowych symboli nie ulegnie zmianie, nie uzupełnimy, ani nie wymienimy ręki gracza. Polecane na imprezę, standardowo dla gier z tej kategorii – im nas więcej, tym weselej!
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy FUNNYFOX
Film: „Secret Identity” – unboxing
Film: „Secret Identity” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, Funnyfox, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!