Recenzja gry Gejsze
Dzisiaj prywatny zakup do kolekcji, sprezentowałem sobie na odrobinę przedwczesny Dzień Ojca drobny upominek w postaci pozycji uznawanej za najlepszą grę karcianą dla pary, oczywiście zaraz obok „Zaginione miasta” i „Jaipur”. Z „Nasza Księgarnia” jeszcze nie współpracujemy, ale czasami nabywam ich produkty, ponieważ warto sięgnąć po wyjątkową grę, tak było w przypadku „Wyprawa do El Dorado” oraz edycji jubileuszowej „Sen”.
„Gejsze” lub „Hanamikoji” to gra tylko dla dwójki uczestników z czasem rozgrywki zajmującym ok. 20 minut, dzieci w wieku od 10 lat. Jest to tytuł wolny językowo, nie posiada napisów na komponentach, warto zatem szukać okazji, występuje również pod tytułami „21 Flowers”, „Jixia Academy”, „Путь лепестка”, 花見小路, 하나미코지 . W tłumaczeniach pojawiają się nazwy „21 kwiatów” czy też „ścieżka płatka”. Zaprojektował Kota Nakayama, ilustracje Maisherly Chan. Gra była nominowana do „Golden Geek” w kategorii najlepszej gry dwuosobowej, ale również w innych konkursach doceniana za artystyczne walory.
Gry w klimacie Japonii recenzowane na blogu: „Sanuraj”, „Yamatai”, „Kabuto Sumo”, „Kushi Express”, „Kwiat wiśni”, „Złapmy lwa”, „Shikoku”, „Hanafuda”, „Ohanami”, „Nishikigoi”, „Wangdo”, „Origami”, „Hanabi”, „Takenoko”, „Metropolia”, „Narabi”, „Hashi”, „Tokyo Metro”, „Potwory w Tokio”, „Onitama”, „Hiroba”.
Wewnątrz opakowania znajdziemy 7 płytek gejsz, 21 kart prezentów, 7 żetonów przychylności gejsz, 8 znaczników akcji (2 komplety dla grających), instrukcję. Na kartach z upominkami widzimy numery, oznaczają ilość kart w talii oraz liczbę punktów, które zdobywamy u gejszy, jeśli wyłożyliśmy więcej kart od konkurenta. Płytki to w praktyce wzmocnione karty, ale komponenty i tak są dobrej, dla nas w zupełności wystarczającej jakości.
Celem w grze jest zdobycie przychylności 4 z 7 gejsz przedstawionych na ilustracjach płytek lub uzbieraniu 11 punktów z 21 możliwych zapisanych na kaflach tychże postaci. W przypadku kiedy jeden uczestnik wygrywa w ilości, drugi w punktach, zwycięża gracz z wartością 11 punktów (lub więcej).
Przygotowanie gry polega na wyłożeniu linii kart gejsz, żetonów przychylności na środku każdej z nich (będą przesuwane w kierunku uczestnika mającego względy u danej pani), rozdaniu po 6 kart prezentów na osobę oraz po komplecie żetonów akcji.
W turze dobieramy kartę ze stosu i wykonujemy akcję z żetonu odwracając znacznik na zużytą stronę. „Sekret” oznacza wyłożenie z ręki pojedynczej, zasłoniętej karty, która na końcu rundy zostanie ułożona przy danej gejszy w formie podarunku. „Eliminacja” to odrzucenie pary kart, usunięte zostaną na koniec rundy, są wykładane niejawnie. „Kompromis” – wydajemy 3 jawne karty, przeciwnik bierze pojedynczą, my pozostałe dwie, przydzielamy je do odpowiednich płytek. „Podwójny podarunek” – wydajemy 4 karty w podziale na dwie pary, znowu przeciwnik jako pierwszy wybiera, przydziela prezenty, my kolejne dwa. Wszystkie akcje muszą zostać aktywowane, od nas zależy kolejność, za każdym razem przed wykonaniem ruchu dobieramy kartę ze stosu.
Po rundzie, jeśli nie zostanie wyłoniony zwycięzca, zbieramy karty, znaczniki przychylności pozostają na swoich pozycjach. Nową rundę rozpoczyna osoba, która grała w bieżącej jako druga. Istotne jest, że podczas remisu w nowej rundzie, znacznik pozostaje po stronie osoby, która wygrała w poprzedniej, natomiast podczas zwycięstwa na danej płytce, przesunięty zostaje nie do pozycji centralnej, ale w kierunku aktualnego wygrywającego u tej gejszy.
„Gejsze” bardzo nam odpowiadają, podczas tej gry musimy kontrolować zarówno liczbę kontrolowanych postaci, jak i wartość na płytce każdej z nich, należy być skoncentrowanym. Istotna jest kolejność wykonywania akcji, warto liczyć karty w puli. Jest sprawiedliwie, ponieważ otrzymujemy te same ruchy do wykonania, od naszych umiejętności i zarządzania kartami na ręce zależy zwycięstwo w grze. Należy pamiętać, że punkty są ważniejsze od liczby przychylnych nam gejsz w przypadku mistrzowskiego zremisowania i o tym, że to przeciwnik pierwszy sięga po dzielone karty. Cudownie wykonana gra z oryginalną mechaniką nietypowego draftu kart i walki o obszary – polecamy zagrać i zabierać ze sobą w podróż. Zajmuje mało miejsca w plecaku, podczas zabawy potrzebujecie odrobinę więcej przestrzeni, ale z pewnością warto rozłożyć na stoliku w kawiarni, piknikowym kocu czy po prostu – na podłodze, jeśli już nie ma gdzie. Dobra zabawa i nie tylko losowość przydziału kart, ale mocne kombinowanie i silne emocje rywalizacji w duecie!
Film: „Gejsze” – unboxing
Film: „Gejsze” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, Funnyfox, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!