Recenzja gry Trek 12 Himalaje

W ostatnich miesiącach mamy modę na gry typu „roll & write”, czyli polegające na rzucaniu kośćmi i notacji w arkuszach. Lepiej dla użytkownika jest oczywiście, jeśli kartki papieru zastępuje nam śliska tektura i suchościeralny mazak, ponieważ produkt nie jest tylko czasowy. Zauważa się też, że coraz dłuższe i bardziej skomplikowane gry przenosimy w ten system organizacji i zapisu rozgrywki, zaletą z pewnością jest szybsze rozłożenie produktu i niemal natychmiastowe rozpoczęcie zabawy. Dzisiaj nominowana do „Spiel des Jahres”, czyli niemieckiej gry planszowej roku pozycja numeryczna, posiadająca jednak tematykę – wspinaczkę wysokogórską!
„Trek 12 Himalaje” – z podtytułem, ponieważ powstają już kolejne interesujące scenerie dla naszego trekkingu, to gra dla 1-50 uczestników (wskazanie raczej tylko turniejowe) w wieku od 8 lat, czas rozgrywki zajmuje ok. 15-30 minut. Autorami są Bruno Cathala („7 Cudów świata Pojedynek”, „Pięć klanów”, „Queendomino”, „Mr. Jack”, „Yamatai”, „Jamaica”, „Kingdomino”, „Dragomino”) oraz Corentin Lebrat, ilustracje Olivier Derouetteau.
Inne gry o tematyce górskiej: „Mountain Goats”, „Mount Everest”, „Can’t Stop”. Gry z łańcuchowym połączeniem w mechanice rozgrywki: „Blue Lagoon”, „Santa Monica”, „Almadi”. Atrakcyjne gry w kategorii „papier i ołówek”: „Silver & Gold”, „Qwixx on Board”, „On Tour”, „Kolejkowy szlak: Płomienna czerwień”, „Qwinto”, „Kingdomino Duel”, „Calavera”, „Criss Cross”.
Podczas otwarcia produktu zauważamy, że rozmiary gry są większe niż dla standardowych pozycji tej kategorii. Od razu cieszy, że to nie tylko abstrakcja i analiza numeryczna, ale gra z tłem opowieści – dołączenie kampanii, elementów wyposażenia, związana z zainteresowaniem (aktywność fizyczna, sport, zwiedzanie). Pojawiają się również koperty – nagrody za osiągnięcia podczas wcześniejszych rozgrywek – nam kojarzą się z zabawą z grami „legacy”, czyli z dziedzictwem przekazywanym z przeszłych partii. Komponenty są śliczne, opakowanie wypełnione po brzegi. Oczy cieszą majestatyczne sylwetki gór, ponieważ na kartkach otrzymujemy więcej niż tylko diagram czy siatkę kratek do uzupełnienia. Odrobinę szkoda, że arkusze są zagospodarowane jedynie z jednej strony.
Super, że rozgrywkę podzielono na wariant solowy – dla samotników, wędrowca – zasadnicza, szybka pojedyncza gra, wspinacza – ekspedycja z podziałem na trzy wyprawy, zdobywaniem kart asysty ze sprzętem pozwalającym na nieprzepisowe zagrania.
Podczas zabawy notujemy cyfry i liczby w sąsiednich polach, w okręgi pogrubione – wpisujemy wartości 0-6, w normalne (0-12). W turze rzucamy parą kości (oczka 1-6 dla czerwonej i 0-5 dla żółtej). Wynik możemy przez siebie pomnożyć, odjąć mniejszy od większego, zsumować, wybrać którąś z kości. Decyzję związaną z manipulacją numerami zaznaczamy w tabeli, zatem otrzymujemy limit każdego z działań. Punkty zdobywamy za szeregi – rosnące, kolejne numery połączone kreskami, ale również za obszary – identyczne wartości sąsiadujące ze sobą. Numer może być jednocześnie częścią obszaru i szeregu. Bierzemy najwyższą wartość z szeregu i dodajemy do wskazania ilość kolejnych pól tworzących ten łańcuch numeryczny. Przeliczając z kolei obszar, postępujemy identycznie, natomiast liczba z pól jest identyczna, zatem nie ma możliwości wybierania najwyższej. W obu przypadkach otrzymujemy bonus z tabeli za wielkość zajętej przestrzeni – liczbę pól. Odejmujemy trzy punkty za pojedyncze, niedopasowane pola – w grze solo gracz-automat będzie podwyższał swoje noty za takie miejsca!
Rozgrywając ekspedycję na każdym z trzech arkuszy o wzrastającym poziomie skomplikowania musimy uzbierać wskazaną liczbę punktów – noty za „zdobycie szczytu”. Gracz z najwyższym wynikiem po ukończeniu każdej wyprawy otrzymuje dodatkowe gwiazdki, a pobijający wcześniejszy rekord zapisany w tabeli instrukcji dodatkowo kolejną odznakę mistrzostwa. Każdy z uczestników w posiadaniu ma 3 karty asysty, które może wykorzystać, aby zagrać nieprzepisowo lub wymienić na finiszu za dodatkowe punkty. „Kompas” pozwala nam wpisać wartość w pole niesąsiadujące z innymi już wypełnionymi. „Lina” tworzy szereg z pominięciem pojedynczego pola (pustego lub zajętego). „Sznaps” pozwala przerzucić kości po ich wykorzystaniu przez rywali, z obligatoryjnym wzięciem wyniku. „Namiot” pozwala otrzymać nadmiarowy rezultat sumy ścianek, nawet w przypadku braku miejsca w tabeli decyzji uczestnika.
„Trek 12 Himalaje” to mądra gra z rozmieszczaniem numerów w pięknej przestrzeni arkusza, w której potrafimy wyczuć wysokogórski klimat! Innowacją jest dla nas rewelacyjna tematyka – lubimy wspinać się i wędrować w dziczy, ponadto tryb kampanii, dzięki której mocniej angażujemy się w zabawę i nie jest to tylko „wypełniacz” kończącej się już sesji z „dużymi” grami planszowymi. Podobają nam się niespodzianki, które przyszykowali dla nas autorzy oraz wysoka estetyka wykonania tego produktu. Nominacja do najlepszych gier jest tutaj uzasadniona – pierwszorzędna pozycja, solidna rzecz i dobry wybór!
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy
Film: „Trek 12 Himalaje” – unboxing
Film: „Trek 12 Himalaje” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, Funnyfox, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!