Recenzja gry Gloomhaven Szczęki Lwa

Gloomhaven Szczęki Lwa” to gra z uniwersum „Gloomhaven”, która została technicznie uproszczona, żeby szybciej wdrożyć się w rozgrywkę, ponadto odchudzona z komponentów, dzięki czemu jej cena jest przystępna, co jest dla mnie ważne, ponieważ w gry z odkrywaniem scenariuszy zazwyczaj bawimy się dwa razy testując wszystkie dostępne postaci.

Szczęki Lwa Gloomhaven” to propozycja dla 1-4 uczestników w wieku od 14 lat z czasem rozgrywki zajmującym ok. 60 minut na scenariusz. Czas jest umowny, wraz z przygotowaniem gry może się wydłużyć. Aby w pełni zaangażować się w fabułę powinniście rozegrać ją podczas wakacji, ponieważ każdy przestój psuje klimat przygody i niszczy relacje pomiędzy uczestnikami wcielającymi się w bohaterów. Z mechanizmów zastosowanych w grze mamy ruch po siatce pól planszy wydrukowanej na kolejnych stronach książki, odkrywanie terenu, walkę aktywowaną kartami (również modyfikatory na kartach), zarządzanie ręką gracza, zróżnicowane moce postaci, figurki – dla bohaterów i artefaktów. Gra była rekomendowana do „Kennerspiel des Jahres”, zwyciężyła w plebiscytach w kategoriach „Goblin Magnifico”, „Guldbrikken Best Expert Game”, „Golden Geek Heavy Game of the Year”, „Golden Geek Best Thematic Board Game” oraz „Golden Geek Best Cooperative Game”. Inne świetne gry tego wydawcy: „Parki”. Dobre gry tematyczne pokazywane na blogu: „Eldritch Horror”, „Martwa zima”, „Horrified”, „Pandemic Legacy Sezon 0”, „Pandemic Legacy Sezon 1”, „Pandemic Legacy Sezon 2”, „Robinson Crusoe”, „Listy z Whitechapel”, „Tajemnicze domostwo”, „Wyspa Skarbów: Złoto Johna Silvera”, „Karciane podziemia”, „Flick ’em Up!: Dzika strzelanka”, „DC Comics Deck-Building Game”, „Zombiaki Ameryki”.

Podczas otwarcia zwracamy uwagę na organizację w pudełku przekładającą się na wygodę użytkowania, np. komponenty posegregowano według przynależnych im postaci. Podoba nam się również księga z lokacjami, rozgrywka na kolejnych stronach to przyszłość gier planszowych, konkurująca obecnie jedynie z modułowymi planszami bazującymi na płytkach lub hybrydami na smartfony. Figurek nie ma tutaj wiele, ale najważniejsze miniatury postaci są bardzo ładne. Świetnym pomysłem jest samouczek oparty na wizualizacji początkowych planszy – kolejne scenariusze stopniowo ukazują możliwości tej gry i udzielają najważniejszych wskazówek. Zaletą tej gry jest także rezygnacja z kości zastąpionych przez karty – na stos mogą oddziaływać gracze i potwory (klątwy, błogosławieństwa).

W trakcie zabawy otwierać będziemy kolejne strony scenariuszy, na których znajdziemy tekst wprowadzenia i zakończenia historii, cel danej misji, wskazanie kluczowych dla niej elementów, które należy wyszukać w pudełku, podpowiedzi. Każdą lokalizację będziemy oznaczali naklejką na mapie, co jest zapisem stanu kampanii – trwałe zmiany. Wcielamy się w rolę „Wyburzyciela” (obrażenia wręcz i niszczenie przeszkód), „Topora” (obrażenia dystansowe i plądrowanie), „Czerwonego Strażnika” (ochrona i manipulacja potworami), „Pustkowicielki” (leczenie i wsparcie). Sekwencja rundy wygląda następująco: wybór kart, ustalenie inicjatywy, tury postaci oraz potworów, zakończenie rundy. Na tarczy postaci oznaczamy jej poziom życia oraz doświadczenia, sprawdzając je w tabeli na planszy indywidualnej. Każdy z bohaterów posiada własne małe karty modyfikacji uderzeń oraz karty zdolności, które będziemy wymieniali na lepsze po zakończeniu danej misji. Przeciwników rozmieszczamy we wskazanych miejscach w oparciu o barwę wskaźnika rangi – kiedy bawi się nas więcej, zwiększamy również liczbę i moc potworów. Potwory i postaci posiadają znaczniki kolejności uruchamiania według wskazania inicjatywy – wartość brana z karty zdolności potworów (różnej dla każdej tury) oraz karty wybieranej z pary rozgrywanych przez bohatera. Z dwóch aktywowanych kart uruchamiamy zawsze akcję górną i dolną, nigdy z tego samego poziomu, możemy również wybrać sam tylko ruch lub atak – małe symbole na połowach kart. Fantastycznym komponentem jest karta statystyk potworów, na której oznaczono żywotność, ruch i siłę ataku przeciwników oraz miejsca na żetony ran i stanów dla oznaczonych numerem jednostek.

Potwory przed atakiem skupiają się na celu – najkrótsza droga do naszego bohatera, w przypadku przejścia przez pułapkę (przeszkodę), przeciwnik wybierze cel oddalony, ale bezpieczny dla zdrowia bestii, przy braku możliwości ruchu potwór pozostaje w miejscu, z kolei dla ataku z dystansu oddali się z pola sąsiadującego, żeby nie uruchomić niekorzyści (wybór słabszej karty z pary modyfikatorów). Poruszanie polega na przemieszaniu postaci po polach planszy, przechodzenie przez sojuszników, z kończeniem trasy na wolnym polu. Stany dostępne podczas gry: unieruchomienie (brak zdolności ruchu), ogłuszenie (brak zdolności w turze, w tym ruchu i ataku), zamroczenie (niekorzyść dla każdego ataku), rozbrojenie (brak zdolności ataku), cel można przyciągnąć do siebie lub odepchnąć. Kiedy zużyjemy karty akcji, należy je na nowo aktywować poprzez trwałe usunięcie losowej karty w danym scenariuszu (kolejny wybór po dołożeniu znacznika rany). Efekty obszarowe ataku pozwalają na rażenie większej ilości sąsiadujących na polach przeciwników. W trakcie naszej przygody prowadzimy notację na karcie postaci oraz gromadzimy przedmioty (na głowę, korpus, nogi, ręce, do sakiewki). Kolejne gry poza rozwojem postaci (dobór różnych kart akcji) różnicują nam wybory podczas rozpatrywania wydarzeń oraz indywidualne cele bitewne (zakryte karty korzyści, które aktywowane są w danych okolicznościach, wybór z pary kart). Efekty wybranych kart zależą od żywiołów (ogień, lud, powietrze, ziemia, światło, ciemność), ich siłę oznaczamy na specjalnej planszy (wygaszone, słabnące, silne).

Gloomhaven: Szczęki Lwa” to obecnie najlepsza kooperacyjna gra tematyczna fantasy dostępna w niewygórowanej cenie, zwłaszcza porównując ją z innymi pozycjami z tej kategorii funkcjonującymi w oparciu o miniatury, które poza ozdobą niewiele wnoszą do rozgrywki. Gorąco polecam na długie zimowe wieczory w gronie rodziny, żeby osoby obsługujące bohaterów nie zmieniały się, jak również na lato, bo mając więcej wolnego czasu można zintensyfikować towarzyskie posiedzenia. Solidna rozrywka, przebojowy produkt, atmosfera jak z „Baldur’s Gate”, „Planescape: Torment”, „Icewind Dale”, a oczka odpoczywają!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy ALBI

Film: „Gloomhaven: Szczęki Lwa” – unboxing

Film: „Gloomhaven: Szczęki Lwa” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, Funnyfox, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!