Recenzja gry Od zmierzchu do świtu

Niedawno opisywaliśmy świetny tytuł dla rodziny w tematyce horroru – „Horrified”, generalnie jednak na rynku brakuje familijnych gier o straszeniu, dla przykładu o wampirach dla młodszego odbiorcy mamy karalucha „La Cucaracula” oraz z wyzwaniami na pokazywanie „Moji Challenge Fantasy”, a potem więcej dopiero o zombie – „Zombie Kidz Ewolucja”, „Zombie Teenz Ewolucja” lub o upiornej posiadłości „Dworzyszcze na trzęsawisku”. Cieszy nas, że dzisiejszym tytułem wydawca wypełnia rynkowe braki.
„Od zmierzchu do świtu” to gra planszowa od Richarda Garfielda (m. in. „Potwory w Tokio”) dla 2-6 uczestników w wieku od 12 lat z czasem rozgrywki zajmującym ok. 60 minut. Inne nazwy: „The Hunger”, „El Ansia”, „Az éhség”, „Noc upírů”, w tłumaczeniu na „Głód”, „Niepokój”, „Noc wampirów”, z kolei polski tytuł nawiązuje do słynnego filmu Roberta Rodrigueza i Quentina Tarantino i mnie bardzo odpowiada. Jest to gra z mechanizmem budowania talii (dobieranie mocnych kart, niszczenie śmieciowych) oraz zarządzania ryzykiem testując swoje szczęście, a takie pozycje lepiej wypadają w większym składzie, proponujemy zatem spotkać się w 3-4 osoby. Inne gry „Albi Polska” pokazywane na blogu: „Gloomhaven Szczęki lwa”, „Parki”. Z kolei od „Origames” widzieliście: „Nowy wspaniały świat”, „Niezwykłe ogrody”, „Królestwo w dolinie”, „Reykholt”.
Podczas otwarcia tytułu zwracamy uwagę przede wszystkim na cudowne ilustracje, za które odpowiedzialni są Marta Ivanova, Jocelyn ‚Joc’ Millet, Semyon Proskuryakov. Malunki na kartach i planszy są bajeczne i zabawa w tej estetyce produktu to prawdziwa przyjemność dla oczu. Pozycja porównywalna jest przez zagranicznych blogerów do „Brzdęk” z powodu techniki rozgrywki, mnie natomiast kojarzy się z „Mr. Jack”, ponieważ to także poważna tematyka, ale podana w rodzinnym stylu. Wewnątrz opakowania znajdziemy: 122 karty polowania, 6 plansz wampirów, 6 talii startowych składających się z 6 kart, 6 drewnianych znaczników wampira, 6 drewnianych znaczników żetonów punktacji, planszę główną, żeton księżyca, 5 płytek zamczyska, 3 karty róż, 50 płytek zadań, 26 żetonów premii, modułowy tor polowania. Komponenty są wysokiej jakości, aczkolwiek teksty na kartach pisane są małą czcionką, a karty startowe różnią się tylko ikoną właściciela (szkoda, że nie tłem), ponadto obie strony planszy głównej są bardzo podobne (można było zmienić układ ścieżek lub zrobić nocną wersję, jak w „Brass Birmingham”). Warto wspomnieć, że to produkt rozwojowy i teraz już powstają dodatki – „The Hunger: High Stakes”.
Przygotowując się do rozgrywki można się odrobinę przestraszyć, ponieważ dużo tutaj tekstu na żetonach i kartach oraz rozmaitych ikon, zatem rodzic powinien dokładnie przestudiować instrukcję, po kilku rozgrywkach wszystko wydaje się jednak zaskakująco logiczne i zabawa wciąga.
W trakcie zabawy polujemy na mieszkańców, aby zaspokoić swój głód, dzięki temu zdobywamy nowe karty do stosu oraz realizujemy cele dzielone z planszy i indywidualne. Istotne jest, że uczestnicy muszą wrócić do odpowiedniego obszaru na planszy przed wschodem słońca (cmentarz lub góry w trybie nowicjusza). Tury rozpoczynają osoby znajdujące się dalej na planszy, a będące na tym samym terenie (kolejno na drodze, torach, kursie statku, bliżej labiryntu), począwszy od pionów na wierzchu stosu. Pionki możemy wypychać, ale poruszane już nie wyrzucają tych położonych dalej. Należy zagrać wszystkie karty w turze, ale wybrane z nich mogą zostać dezaktywowane i niechciany efekt nie uruchomi się. Po aktywacji efektów następuje obliczanie szybkości i jej wydawanie na ruch (w jedną stronę, uruchomienie ikony pola) oraz na polowanie (zdobywanie nowych kart z banku gry). Niewykorzystana na polowanie szybkość przepada. Kończąc kolejkę dobieramy 3 karty do ręki i odwracamy pionek postaci, aktywujemy finalne efekty. Przygotowanie do nowej tury polega na przesunięciu znacznika księżyca, odwróceniu pionków, przesunięciu kart polowania w lewo (skrajne się kumulują), wyłożeniu nowej kolumny na torze z mieszkańcami. Na końcu gry należy powrócić do zamku lub na cmentarz (strata część zgromadzonych punktów).
„Od zmierzchu do świtu” to piękna gra, której tematyka angażuje, natomiast nie od razu będzie wam łatwo i będzie to płynna rozgrywka. W tej grze wszyscy powinniście planować akcje w oparciu o karty, także te wyłożone na rynku, zatem należy na bieżąco śledzić teksty i przeliczać szybkość wampira, co zajmuje trochę czasu. Dopiero po przyswojeniu sobie symboliki i wstępnym rozpoznaniu poszczególnych kart gra nabierze rozpędu i nie będzie przestojów. Na niepowtarzalność każdej partii wpływa losowość dostępności kart polowania oraz wyłożone płytki z celami i skarby, zatem gra prędko się nie znudzi. Pozycja już teraz wspina się po liście przebojów dedykowanych dla rodziny, dotarcie do wysokich pozycji to tylko kwestia czasu i rozpowszechnienia produktu na rynkach. Dla mnie to najlepszy wybór na wieczór gier w Halloween, ewentualnie też na Andrzejki; ważne jednak, żeby wszyscy byli w miarę rozegrani i obeznani z zasadami, żeby nie tracić tempa zabawy. Polecamy dla rodziny, która dużo razem gra.
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy ALBI
Film: „Od zmierzchu do świtu” – unboxing
Film: „Od zmierzchu do świtu” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, Funnyfox, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!