Zalety gier planszowych
Na 10 października przypada „Dzień Gier Planszowych”, warto z tej okazji przypomnieć, jakie są korzyści z uczestnictwa w grach planszowych.
Angażowanie się w rozgrywkę pomaga ćwiczyć podstawowe umiejętności poznawcze, takie jak podejmowanie decyzji (dokładniejsze i szybsze dokonywanie wyborów), myślenie strategiczne na wyższym poziomie i rozwiązywanie problemów (podejmowanie szans, przestrzeganie zasad i rozumienie tekstu – instrukcji, kart, planszy – oraz przełożenie ich w praktyczne działania i interakcję, radzenie sobie z ograniczeniami systemu gry i działaniami podjętymi przez rywali w oparciu o logikę oraz krytyczne myślenie). Gry uczą odpowiedzialności za podjęte decyzje, rozwijają wyobraźnię, zachęcają graczy do planowania z wyprzedzeniem, wykrywania wzorców, przewidywania, podejmowania ryzyka.
Pomagają dzieciom nauczyć się ważnych umiejętności społecznych, takich jak czekanie oraz granie z podziałem na tury (trening cierpliwości), dzielenie się zabawkami, radzenie sobie z przegraną (nauka o skutkach podjętych decyzji w bezpiecznym otoczeniu), rozwijanie umiejętności językowych (prowadzenie dialogu, monologu – narracja). Uczą moralności, przestrzegania zasad gry fair play oraz kultury zachowania się przy stole i w towarzystwie.
Rozwijają umiejętność nauczania – tłumaczenie zasad i ich interpretacja, angażowanie się w potencjalną dyskusję, świadomość znaczenia gry. Gry planszowe pomagają odkrywać nowe i różnorodne mechanizmy rozgrywki.
Uczestnicy gry uczą się sztuki kompromisu (negocjacje, mediacje), współpracy (wartość pracy zespołowej, efekt synergii) i bycia elastycznym (także tolerancja, asertywność, konstruktywna krytyka), zwiększają umiejętność wielozadaniowości.
Gry planszowe łagodzą niepokoje – radzenie sobie ze stresem poprzez zdolność do rozładowywania niechcianych stanów emocjonalnych oraz poprzez budowanie relacji (pragnienie i umiejętność interakcji z innymi); wzrasta wtedy poczucie przynależności, a fizyczna bliskość pomaga pozostać emocjonalnie bliższym. Gry planszowe wspierają w rozpoznawaniu i regulowaniu emocji.
Granie w gry planszowe zwiększa kreatywność i pewność siebie (satysfakcja, radość z wygranej, wyrażanie siebie). Zachęca, aby pokazać twórczą stronę osobowości w nieinwazyjny sposób, co może być korzystne dla nieśmiałych osób, ponieważ zabawa pomaga im rozwinąć silniejsze poczucie indywidualności i kreatywności (demonstrowanie mocnych stron), co prowadzi do wyższej samooceny i poczucia bycia włączonym i zauważonym (akceptacja).
Rywalizacja i odblokowywanie kolejnych celów podnosi motywację uczącego się. Uczestnicy swobodnie wybierają środki do osiągnięcia celu (czas i miejsce realizacji, koszt akcji – ograniczone zasoby), zmniejszają ryzyko niepowodzenia dzięki możliwości wielokrotnego podejścia do tego samego zadania i symulacji (odwzorowanie rzeczywistości, uproszczony schemat).
Gry planszowe poszerzają bazę wiedzy na różne tematy – ogólna, specjalistyczna z danej dziedziny, ciekawostki, kultura (również normy grzecznościowe). Granie w gry może poprawić pamięć (zapamiętywanie oraz przechowywanie informacji), koordynację ręka-oko, umiejętności matematyczne (liczenie, dopasowywanie liczb, kolorów lub kształtów geometrycznych, używanie wzorów) oraz czytanie, pisanie, słownictwo, ponadto rozwija umiejętności aktorskie (body language, mimika, wcielanie się w rolę). Gry pomagają uporządkować wiedzę, angażują i motywują uczniów do nauki trudnego materiału, ale także zachęcają ich do wzięcia odpowiedzialności za swoją naukę. Ulubione gry wspierają nas w ukierunkowaniu umiejętności – przyszła ścieżka zawodowa.
Gry strategiczne rozwijają myślenie strategiczne, umiejętności dyplomatyczne i cechy przywódcze – bycie liderem, uczą też prawidłowego planowania i analizy. Gry ekonomiczne uczą oceny sytuacji, inwestowania, zarabiania i pomnażania kapitału. Gry wojenne rozwijają umiejętności taktyczne. Gry logiczne i łamigłówki rozwijają myślenie abstrakcyjne i uczą obliczania swoich działań na wiele ruchów do przodu. Gry detektywistyczne rozwijają dedukcję, obserwację i elastyczność w myśleniu. Gry ruchowe pomagają rozwijać reakcje, zwinność, celność. Gry wyostrzają koncentrację uwagi.
Granie w gry planszowe uczy wyznaczania celów i zarządzania pulą akcji oraz zasobów. W grze występują cele, które należy osiągnąć – praca zadaniowa. Równowaga przyjemności i wyzwań pomaga w nauce.
Gry planszowe są przede wszystkim wizualne, przestrzenne i dotykowe, dzięki czemu pozwalają wykorzystać mocne strony optyczne, wzrokowe i łatwiej jest analizować sytuację, porównywać dostępne opcje i określać wynik niż w grach cyfrowych, wirtualnych.
Gry planszowe pomagają się zrelaksować, ponieważ są zabawne i wciągające, zbliżają grających, wzmacniają relacje i pomagają w poznawaniu nowych ludzi. W gry planszowe możesz grać w dowolnym miejscu i czasie.
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, Funnyfox, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!