Recenzja gry Gonitwa cieni

Wydawcy książek od kilku lat śmiało sięgają po książki-gry, zwane także „gamebookami” lub książkami gamefikowanymi, czyli z podziałem treści na paragrafy oraz decyzjami do wyboru z dostępnej puli wskazań, które mają znaczący wpływ na dalszy ciąg historii i rozwój postaci. Dzisiaj opowieść, w której jest całkiem sporo czytania, zatem to dobry wybór dla młodzieży, która już wyrosła z komiksów paragrafowych.
„Gonitwa cieni” to „gamebook” lub też książka paragrafowa dla solowego uczestnika w wieku 9-12 lat, który poza modyfikowaniem statystyk bohatera znanym z RPG lubi czytać i odkrywać różne zakończenia historii. Tekstu jest mniej niż w standardowych książkach, ale jednak poczujemy klimat mrocznej powieści fantasy, którą osobiście współtworzymy. Autorem jest Simon Tudhope, ilustrował Tom Knight, okładkę z kolei Christopher Park. Publikacja w miękkiej oprawie, podzielona na 435 paragrafów, 288 stron, pojawiają się również zagadki obrazkowe.
Do zabawy potrzebujemy pary standardowych kości oraz ołówek do notacji (niedostępne w zestawie), polecam wydrukować dziennik postaci ze strony wydawcy, chociaż skreśleń podczas pojedynków nie unikniemy. W oryginale pod nazwą „Shadow chaser”, autor wydał również nową książkę „Curse breaker”, co możemy przetłumaczyć, jako „Łamacz klątw” – mam nadzieje, że pojawi się na naszym rynku i będziemy kontynuować zabawę w tym uniwersum. Podobne pozycje recenzowane na blogu: „Czworo przeciw ciemności”, „Puszcza zagłady”.
Simon Tudhope pracował w Moskwie jako redaktor sportowy lokalnej gazety, jest autorem książek z naklejkami („sticker books”) – samochody, dinozaury, statki kosmiczne, pociągi, roboty, smoki, a także publikacji z grami typu „papier i ołówek”. Inne interesujące pozycje w dorobku to również książki do nauki rysowania – „doodling”, czyli bazgrzemy, np. zwierzęta, ludzi, dinozaury. Tom Knight to ilustrator mieszkający w Anglii, w portfolio artysty znajdziemy przede wszystkim książki dla dzieci.
Obsługa karty bohatera polega na modyfikacji statystyk – startujemy z poziomem 12 życia i nie podnosimy poza skalę. Występują umiejętności: „szósty zmysł”, „kondycja”, „wytrzymałość”, „zręczność” – bazowy poziom każdej z nich to 3 punkty i pojedynczy do wydania na starcie. Podczas rozgrywki zdobywamy broń, pancerze, przedmioty. W dzienniku jest miejsce na notatki własne (przydatne, kiedy zabłądzimy w plątaninie paragrafów – jest taki moment w grze). Funkcje postaci są uproszczone, nie ma tutaj zużywania się sprzętów, można je natomiast wykreślić z ekwipunku, np. kiedy zostaną nam odebrane. Każda zmiana w statystykach została oznaczona drukowanymi literami w tekście powieści i nie sposób jej przegapić. Zdarza się, że sumujemy parę umiejętności i porównujemy ze wskazaniem dotyczącym kontynuacji treści. W przypadku zdobycia kilku punktów umiejętności, można je rozdzielić lub podwyższyć pojedynczą cechę.
Podczas walki deklarujemy wynik na parze kości – co najmniej 7, 9 lub 11 oczek na ściankach, dla 1, 3, 5 obrażeń zadawanych przeciwnikowi. Wyższy wynik rzutu niż zadeklarowany nie aktywuje mocniejszego ciosu, ale uderzenie ze wskazaną wcześniej siłą. U naszego bohatera skreślamy płomyki życia (bywa, że jeszcze przed walką – na bieżąco sprawdzamy poziom w dzienniku), przeciwnicy są oznaczani na skali czaszek. Statystyki oponentów to liczba rund (rzutów), podczas których należy wroga pokonać (skreślenie kompletu czaszek) oraz obrażenia – liczba ran jednorazowo zadanych naszej postaci – w momencie, kiedy pudłujemy (wyniki poniżej 6 oczek, za wysokie deklaracje).
Podczas rozgrywki podobał mi się styl autora – budowanie atmosfery napięcia, pościgu cieni za bohaterem – coś na wzór ucieczki we „Władcy pierścieni” oraz oczywiście stopniowo odkrywana historia. Nie odpowiadają mi z kolei nazwy osobnych tutaj umiejętności „kondycja” i „wytrzymałość”, ponieważ w języku polskim często stosowane są zamiennie, używane jako synonimy. W książce pojawiają się dużych rozmiarów ilustracje, są to łamigłówki – zagadki logiczne oraz na spostrzegawczość, czasem to sprawdzian ze znajomości treści, którą już poznaliśmy.
„Gonitwa cieni” to świetny wybór dla nastolatków, którzy rozpoczynają swoją przygodę z grami książkowymi i nie chcą jeszcze bawić się z dużą ilością statystyk – tutaj obsługa techniczna jest uproszczona, zatem możemy silniej zaangażować się w fabułę.
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy FOXGAMES
Film: „Gonitwa cieni” – unboxing
Film: „Gonitwa cieni” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, Funnyfox, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!