Recenzja gry Twilight Inscription
Z ogromnych rozmiarów oraz drogich gier strategicznych science-fiction wymienić należy „Twilight Imperium: Świt Nowej Ery”, „Star Wars: Rebelia” oraz „Eclipse: Drugi świt galaktyki”, osobiście preferuję pozycje skromniejsze, ponieważ długa rozgrywka męczy uczestników, łatwiej też rozpocząć szybką partię w nierozegranym towarzystwie. W swojej kolekcji ostatecznie zostawiliśmy „Projekt Gaja” oraz „Terraformacja Marsa”, które rodzinnie możemy wyłożyć na co dzień.
„Twilight Inscription” to gra „roll & write”, czyli rzucamy kośćmi i nanosimy zmiany na arkusze, dla 1-8 uczestników (1-2 w trybie ze sztuczną inteligencją) w wieku od 14 lat (12 lat też dobrze), partią zajmującą ok. 90-120 minut. Projektantem jest James Kniffen znany z „Zakazane Gwiazdy”, mnie gra odrobinę przypomina „Roll for the Galaxy” ze względu na użycie kości. Z nazwy „Inscription” od inskrypcji – napisu, wpisu, oznaczania na arkuszu.
Inne gry zbliżone technicznie prezentowane na blogu: „Kolejowy szlak: Płomienna czerwień”, „On Tour”, „Qwinto”, „Trek 12: Himalaje”, „Kingdomino Duel”, „Calavera”, „Anubixx”, „The Border”, „Qwixx On Board”, „Splitter”, „Qwixx Longo”. Zazwyczaj bazują na nanoszeniu numerów lub symboli, niewiele tutaj interakcji, a tym bardziej elementów przygodowych, tematycznych – tworzących specyficzną atmosferę i nastrój. „Twilight Inscription” to nie „Twilight Imperium” na kości i arkusze, ponieważ trudno jest przenieść walki flot kosmicznych rozmieszczanych po modułowej planszy na indywidualnie zapisywane karty gry, nie polecam zatem porównywać tych produkcji, ponieważ popsujecie sobie zabawę. Należy jednak wspomnieć, że w porównaniu z innymi grami „roll & write” cywilizacyjnej gry kosmicznej jest tu całkiem sporo, a czytając o historii każdej rasy i wykorzystując jej mocne strony, można pokusić się o budowanie klimatu.
Podczas zabawy rozwijamy naszą rasę pracując na 4 arkuszach: nawigacji (ścieżka ruchu po galaktyce – odblokowywanie planet), ekspansji (w sensie wydobycia, eksploatacji terenu, wzrostu populacji), wojskowości (zbrojenie się i konflikty z sąsiadami), przemysłu (pozyskiwanie dowolnych dóbr – coś na wzór handlu, polityka – głosowanie za przyjęciem lub odrzuceniem modyfikacji w momencie odkrycia kart rady). Każdy arkusz połączony jest z osobnym zadaniem z karty, aktywnie pracujemy na pojedynczej planszy, ale bieżące oddziaływania nanosimy w sposób ciągły na pozostałe. Dzielonym arkuszem jest „Mecatol Rex”, połączony z planszą nawigacji – dla pierwszych uzyskujących dostęp wyższe punkty oraz głosy.
Notując na sieci przemysłu likwidujemy pola, czyli skreślamy sąsiednie miejsca, aby uzyskać dostęp do dalszych przestrzeni oraz zdobywamy, czyli otaczamy pętlą, otrzymując konkretne surowce. Na tablicy przemysłu oznaczamy nasz inwentarz, zdobywamy dobra handlowe (kolumny) i punkty (rzędy) wpływając jednocześnie na zapas zgromadzonych surowców. Na tej planszy liczymy także głosy i je wydajemy uczestnicząc w głosowaniu.
Na planszy wojskowości rysujemy symbole statków (rotacja projektów i lustrzane odbicia) oraz zapisujemy wyniki wojen – porównywanie węzłów na liniach jednostek, w tym pojedynczych oznaczeń piechoty po lewej i prawej stronie pola bitwy – jednostki można wystawiać na granicy frontów.
Na planszy nawigacji planujemy kolejność odkryć, zdobywamy relikty (punkty i inne bonusy wynikające z osobnej talii kart), korzystamy z portali (po zbudowaniu napędu), odblokowujemy dostęp do planet, podwyższamy wyniki na frontach (pola dla lewej i prawej flanki).
Na planszy ekspansji (wolałbym tłumaczenie eksploracji) zakreślamy poziome i pionowe linie, aby pozyskać dobra brzegowe. Stan populacji przelicza się na coraz bardziej wartościowe pola punktowe.
„Twilight Inscription” jest skazana na sukces, chociaż oczywiście będzie gorsza od każdej dużej gry kosmicznej! Słabą stroną tytułu jest jej ograniczenie do sztucznej inteligencji również dla rozgrywki pary uczestników. Zaletą tej pozycji jest mechanizm rzutów i zapisu, który oszczędza czas – ogranicza długość trwania partii i tłumaczenia zasad gry, upraszcza manipulację przy komponentach, co oczywiście spłyca rozgrywkę, ale też do zabawy mogą płynnie włączyć się mniej doświadczeni gracze, których epickie potyczki zniechęcają, bo męczą. Ponadto w tej kategorii gier nie ma na rynku konkurencji w tematyce fantastyki – duże tytuły dopiero od niedawna przenosi się w mechanizm mający na celu „szybki start” uczestnika i sprzątanie ze stołu, a to jest teraz modne (patrz: tempo życia, kryzys wojny – koszty galopują, więc finalny produkt musi być tańszy, ale jakość zabawy pozostać na zadowalającym nas poziomie). Fani „Twilight Imperium” przypuszczalnie narzekać będą na płytką w porównaniu z pierwowzorem, masową rozrywkę, ale dzięki temu gra stała się bardziej dostępna dla szerszej publiki, tej ograniczonej: finansowo, czasowo, technicznie (skomplikowanie bazowej gry), składem osobowym, bo tutaj także najlepiej jest w gronie trzech uczestników, ale może nas być mniej.
„Twilight Inscription” będzie się wspinać we wszystkich zestawień awansując do najlepszych gier wybranych kategorii, zdobędzie również nagrody – to tylko kwestia czasu i promocji tytułu, po który sięgnie więcej osób, bo już nie należy do eksperckich, a nadal fajnych. Zachęcam do przetestowania, u mnie pozostanie.
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy TANIAKSIAZKA.PL
Film: „Twilight Inscription” – unboxing
Film: „Twilight Inscription” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, Funnyfox, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!