Recenzja gry paragrafowej Sherlock Holmes Mistyczne śledztwa

Sherlock Holmes to najsłynniejszy detektyw w literaturze i kinematografii, dzisiaj pokażemy wam kolejny tom przygód bohatera w ramach serii „Komiks, w którym bohaterem jesteś Ty”, zapraszam do lektury, znaczy grania…
„Sherlock Holmes Mistyczne śledztwa” to nietypowy dla sławnego detektywa komiks, ponieważ opowiada o wydarzeniach związanych ze światem nadprzyrodzonym, paranormalnym, tajemnym – sprawy dotyczyć będą mumii, ducha oraz wilkołaka. Propozycja łącząca powieść graficzną oraz grę paragrafową dla solowego odbiorcy w wieku od 12 lat, w twardej oprawie, o objętości 96 stron znakomitych rysunków i dopasowanego tekstu, z czasem rozgrywki zajmującym ok. 1-2 godzin. Pozycja w oryginale wydana pod nazwą „Sherlock Holmes: Enquêtes Surnaturelles” autorstwa Jarvina (scenariusz) oraz Guillaume’a Boutanoxa (rysunek).
Inne komiksy paragrafowe o Sherlocku Holmesie pokazywane na blogu: „Sherlock Holmes & Moriarty Konfrontacja”, „Sherlock Holmes Pojedynek z Irene Adler”, „Cztery Śledztwa Sherlocka Holmesa”, „Sherlock Holmes Dookoła świata”, „Sherlock Holmes Cień Kuby rozpruwacza”. Inne gry w tej tematyce: „Sherlook”, „Sherlock”, „Klub detektywów”, „Tajemnicze domostwo”, „Fabula Rasa To jest kryminał”, „Mr. Jack”, „Inspektor nos”, „Arsene Lupin rzuca wyzwanie”, „Kryminalne zagadki” („Krwawe róże”, „Upiór w muzeum”), „Scotland Yard”, „Listy z Whitechapel”, „Śledztwo”. Gry o wilkołakach: „Wilkołaki Pełnia księżyca”, „Słowołaki”.
Skoro „Mistyczne śledztwa” to od razu nasuwa się pytanie, czy rzeczywiście, a może to mistyfikacja lub sprawca jest chory psychicznie? Podczas zabawy wcielamy się w jednego z trzech bohaterów, tj. Sherlocka Holmesa (3 pytania podczas konfrontacji), Doktora Watsona (4 pytania, porada mentora) lub Thomasa Carnacki (3 pytania, dokładniejsze przeszukania) – ten ostatni zdaje się być specem od nadnaturalnych śladów pozostawionych w odkrywanych lokacjach.
Naszym zadaniem poza przechodzeniem pomiędzy paragrafami – zazwyczaj pojedyncze obrazki, ale nie jest to regułą – będzie przede wszystkim przesłuchiwanie świadków, co wydaje się bardziej interesujące niż na siłę wplatanie w fabułę zagadek logicznych, bo zadaniem śledczych jest najczęściej rozmawianie z uczestnikami zdarzeń oraz szukanie powiązań bądź nieścisłości w ich wypowiedzi. Nie zabraknie jednak ukrytych w detalach ilustracji numerów kadrów oraz drobnych zagadek analitycznych.
Punktacja końcowa, porównywana z trzema przedziałami wyników to noty uzyskane za: znalezienie winnych śmierci lady Marianne, Bernarda Shawa, Colina Dentona (każdy z podejrzanych otrzymuje kod numeryczny), odkrycie tożsamości ducha z Glendall House, za odpowiedzi na dodatkowe pytania (o motywy, miejsca ukrycia postaci, skarbu, itd.), znalezione pentakle (symbole pentagramu, odkrycie ich znaczenia), pomniejszone za rozgrywkę prowadzoną Watsonem oraz nieuwagę przy badaniu śladów krwi.
Podoba nam się klimat tego komiksu, ponieważ kojarzy nam się z Wielką Brytanią oraz literaturą stworzoną przez sir Arthura Conana Doyle’a. Zagłębimy się w atmosferę wiktoriańskiego dworu, którego właściciele są ponoć przeklęci od kilku pokoleń, penetrować będziemy także nadbrzeżne uliczki oraz magazyny przeładunkowe w pobliżu doków. Prowadzenie dochodzenia rozwija w nas zdolność logicznego rozumowania oraz koncentracji – skupienia się na detalach rysunkowych oraz na potencjalnych brakach czy też niespójności w relacjonowanej historii. Przesłuchania uczą o empatii, należy być ostrożnym i wrażliwym na sytuację rozmówców, ponieważ przepytywani mogą przerwać i odmówić kontynuowania dialogu, np. obrazić się, poczuć zagrożeni możliwością oskarżenia o popełnienie zbrodni, itp.
Świetne są tutaj retrospekcje – niczym pożółkłe klisze ukazujące narrację kolejnych świadków. Na ostatnich stronach znajdują się rozwiązania w formie komiksowej, również w tonacji zbliżonej do barwienia w sepii.
„Mistyczne śledztwa Sherlock Holmes” to doskonała śledcza rozrywka dla miłośników książek detektywistycznych, gier dedukcyjnych czy też escape roomów, stworzona w duchu „Stranger Things”, czyli zabawy ze zjawiskami paranormalnymi.
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy FOXGAMES
Film: „Sherlock Holmes Mistyczne śledztwa” – unboxing
Film: „Sherlock Holmes Mistyczne śledztwa” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, Funnyfox, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!