Recenzja gry Wystrzałowe katapulty Oblężenie

Wystrzałowe katapulty” to fantastyczna gra zręcznościowa w tematyce średniowiecza opowiadająca o zmaganiach dwóch władców pojedynkujących się o zamki. Wraz z dzisiejszym rozszerzeniem pojawia się nowy wariant rozgrywki wprowadzający możliwość uczestnictwa w zabawie kolejnej parze graczy, rezygnujemy również z wykładania kart na rzecz bardziej dynamicznej akcji.

Wystrzałowe katapulty Oblężenie” (występujący również pod nazwą „Catapult Feud: Siege! Expansion”) to niesamodzielny dodatek do „Wystrzałowe katapulty” (w oryginale „Catapult Feud”, dawniej „Catapult Kingdoms”), propozycja dla 2-4 uczestników w wieku od 7 lat, z czasem rozgrywki zajmującym ok. 30-45 minut. Autorem gry jest Kristian Fosh, ilustrował Damien Mammoliti. Mechanizmy: karty efektów (wydarzeń), szablon ruchu (dla ustawiania machin oblężniczych).

Opisując bazową grę wspominaliśmy, że jest to produkt rozwojowy, z dużym potencjałem na przyszłość i oto oglądacie pierwsze z kilku rozszerzeń dostępnych do tej gry – przyznam, że liczymy na komplet wydanych na naszym rynku, ponieważ docelowo stworzyć możemy małe uniwersum i taka oferta będzie bardziej atrakcyjna dla nabywcy.

Wewnątrz opakowania znajdziemy: dwie balisty (wielkie kusze), 12 kart akcji, 10 rycerzy (kobiety, dwa rodzaje figurek po 5 sztuk), 4 bramy (łuki, krużganki), 8 cegieł (prostopadłościany), 12 blanek (do zwieńczenia waszych fortyfikacji). Miniatury wojowniczek przypominają nam „Meridę Waleczną” oraz Joannę d’Arc, ta pierwsza wygląda najlepiej z całego zestawu. Balista strzela prosto i wydaje się, że mocniej od katapulty, której tor miotanych kul jest odmienny – spadają one po łuku, bardziej od góry, zatem lepiej niszczą wnętrze i piętra fortyfikacji niż jej frontową ścianę. Balista posiada wygodny zaczep na palec, pocisk lepiej wrzucać w lufę po naprężeniu mechanizmu spustowego.

W instrukcji znajdziemy dokładny opis montażu balisty, osobiście preferuję jednak przekładać gumkę przez otwór w suwaku dopiero po umieszczeniu go wewnątrz łożyska, ponieważ przesuwam przez 3 otwory jednocześnie.

Kart dostępnych z „Oblężeniem” używamy tylko w rozgrywce w parze, prowadzonej według bazowych zasad opisanych w recenzji podstawowej gry, są to: „sabotaż” (unieruchomienie jednej z broni przeciwnika), „naprawa” (usunięcie karty zatrzymania broni), „dyplomacja” (wymiana karty na wcześniej zużytą), „wsparcie” (dodanie zestrzelonej figurki na pole gry), „strzał z daleka” (z dystansu 1 za planszą własną), „to tylko draśnięcie” (zabezpieczenie bohatera przed trafieniem, po dostaniu miniatura przemieszczana jest w inne miejsce).

Nowy wariant tytułowego oblężenia polega na wybudowaniu pojedynczego, dużego obiektu ze wszystkich klocków, na którym będziemy rozstawiać figurki (pojedyncze pozostają przy machinach ofensywnych dla identyfikacji własnej załogi). Atakujemy z dystansu 1,5 metra od konstrukcji, punkty otrzymujemy za elementy budowlane (pojedyncze) oraz wrogów (podwójne). Wrogami nie są wszystkie figurki przeciwników, a jedynie jeden rodzaj wybrany na początku rozgrywki. Jeśli strącimy miniaturę będącą wrogiem lub element w jej barwie, zbieramy je w naszej puli punktowej. Jeśli przewrócimy figurkę nie będącą naszym wrogiem, wędruje ona do banku punktów osoby, która zadeklarowała ją za wroga na wstępie gry. Zrzucony element budowli w barwie różnej od naszego wroga odrzucany jest do pudełka gry, w zamian dokładamy do konstrukcji element z własnej puli, zatem tracimy zdobyty już punkt, ale modyfikujemy budowlę zmieniając jej kształt, co jest pewnym urozmaiceniem w toku gry.

Wariant oblężenia jest świetny, ponieważ możemy bawić się rodzinnie, niszcząc dzieloną przestrzeń, ale celując w konkretne elementy. Rozróżnienie płci naszych figurek powoduje, że dziewczynki mogą wybrać postaci kobiece, z czego pewnie skorzystają (sporna może okazać się miniatura z długimi włosami, która według nas wygląda lepiej, ostatecznie podczas rewanżu można się wymienić).

Wystrzałowe katapulty Oblężenie” to zabawa w strzelanie do żołnierzyków z mojego dzieciństwa (czasem z procy lub ze śrutówki), ale tutaj w formie gry zręcznościowej. Zabawa przypomina pstrykanie krążkami (dawne kapsle), ale jest bardziej klimatyczna, zwłaszcza, że machiny wyglądają realistycznie i samodzielnie tworzymy otoczenie pola gry (fortyfikacje). Budowanie z klocków rozwija wyobraźnię, celowanie z kolei uczy cierpliwości, dokładności, pozytywnie oddziałuje na koncentrację uwagi, zręczność w manipulacji palcami i dłonią, wyczucie siły (moc wystrzału). Zabawa angażuje, a im więcej elementów na froncie, tym atrakcyjniej, bo ciekawiej i więcej się dzieje. Super zabawa, zwłaszcza dla młodszych dzieci, ale też dla całej rodziny, bo rodzice także chętnie zaangażują się w rywalizację.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy FOXGAMES

Film: „Oblężenie Wystrzałowe katapulty” – unboxing

Film: „Oblężenie Wystrzałowe katapulty” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, Funnyfox, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!