Recenzja gry Baśniowa gospoda

Gry logiczne zazwyczaj nie są widowiskowe, generalnie bazują na rozstawianiu pionów po płaskiej przestrzeni planszy, zatem każdy wyjątek od reguły jest dla nas miłym zaskoczeniem. Dzisiaj propozycja, którą świetnie się ogląda i mądrze kombinuje, oczywiście kosztem naszego przeciwnika.

Baśniowa gospoda” przypomina rozbudowane „Connect 4”, ale to uproszczenie, ponieważ gra oferuje dużo więcej, w podobnie przystępnej trójwymiarowej formie. Propozycja dla pary uczestników w wieku od 8 lat, z czasem rozgrywki ok. 15-20 minut. W oryginalne pod nazwą „Fairy Tale Inn”, z kategorii „abstract strategy”, autorami są Paolo Mori („Blitzkrieg!: World War Two in 20 Minutes”, „Blitzkrieg!: Nippon Expansion”) oraz Remo Conzadori („Manitoba”). Obie pozycje polecamy, ponieważ szybkie gry wojenne są przyszłością dla zabieganych graczy, a tytułów o rdzennych mieszkańcach Ameryki, mylnie nazwanych Indianami brakuje na rynku. Zastosowane mechanizmy gry: „chaining” (płytki punktujące za układy połączone na wzór łańcucha), „pattern building” (kopiowanie ustawień z kart postaci), „square grid” (kwadratowa siatka pól, tu ustawiona w pozycji pionowej). Jest to pozycja kombinatoryczna cechująca się brakiem losowości podczas gry, ale losowym przygotowaniem, naprzemiennymi turami, brakiem ukrytych informacji. Podobne gry (technika rozgrywki, klimat): „Connect 4”, „Similo Baśnie”, „Duos Sport i Baśnie”, „Grimm Forest”, „Szeryf z Nottingham”, „Secret Identity”, „Glastonbury”, „Disney Villainous Źli do szpiku kości”.

Podczas otwarcia produktu zwracamy uwagę na rozmach produkcji! Gospoda jest wykonana w 3D z jednego kawałka materiału, zatem nie rozpada się przy przenoszeniu; kolorowe, dwustronnie zagospodarowane płytki wygodnie upuszcza się w kolumnach; postaci posiadają zróżnicowane moce. Wewnątrz opakowania znajdziemy: gospodę, 8 kart postaci, planszę z listą gości, 62 złote monety, woreczek, 64 żetony postaci.

Przygotowanie gry polega na wyłożeniu 5 kart postaci i umieszczeniu kartoników w sakiewce (wybrane na kartach postaci), wylosowaniu płytek do banku gry, wyłożeniu tytułowej gospody. Sekwencja gry wygląda następująco: wybieramy płytkę z listy gości (wyżej ułożone opłacamy), upuszczamy kartonik w kolumnie, otrzymujemy premię za pokój (okienko w domostwie), aktywujemy zdolność postaci, zbieramy monety, uzupełniamy tor kafli.

Symbole z uśmiechniętą buźką oznaczają płytki własne (ilustracje), ze smutnym uśmiechem kafle rywala (po naszej stronie widoczne są szkice). Bohaterami gry są: „Zła Królowa” (otrzymujemy monetę z kieszeni rywala za jego kartonik umieszczony nad postacią), „Pinokio” (noty na końcu gry za płytki konkurenta sąsiadujące z bokami), „Czerwony Kapturek” (na końcu gry za własne kafelki sąsiadujące z bokami), „Księżniczka” (moneta podczas umieszczania i kolejne za kartoniki po skosach – również oddalone), „Mała Świnka” (moneta podczas umieszczania i kolejne za połączoną grupę), „Wielki Zły Wilk” (3 monety na końcu gry za każdy rząd w którym posiadamy więcej kopii tej postaci od konkurenta), „Szczurołap i Szczury(moneta podczas umieszczania oraz blokowanie pól w innych kolumnach), „Jaś i Magiczna fsola” (moneta podczas umieszczania i blokowanie pola bezpośrednio nad postacią).

Podoba nam się prostota tej gry, wygodna w obsłudze jest także gospoda (zdolności z planszy, płynność manipulacji) i kartoniki (zastosowanie różnych stron ułatwiających obserwację tworzonych wzorów). Na atmosferę gry wpływają znane postaci ze świata baśni i bajek, które rozpoznajemy oraz czerpanie dochodu z prowadzenia karczmy i wynajmu lokum – upychamy gości maksymalizując zysk. Zabawa przypomina aktywność z „Połącz 4”, natomiast tutaj nie patrzymy na linie, a na umiejętności każdej postaci, ponadto wybieramy (zakupujemy) je z ograniczonej, stale uzupełnianej puli. Grę podliczamy w momencie zapełnienia 3 kolumn.

Ze słabych stron: zredagowanie instrukcji (spójność treści i obrazka), czyli doprecyzowanie wybranych zasad, np. czy „Wielki Zły Wilk” będzie punktował, kiedy w rzędzie są tylko nasze płytki, w końcu jest ich więcej, bo u rywala to zero; z opisu „Złej Królowej” można wnioskować, że punktuje za wszystkie płytki konkurenta powyżej tej postaci, z obrazka z kolei, że tylko za pojedynczą bezpośrednio nad nią.

Baśniowa gospoda” to pozycja, która śmiało mogłaby zostać grą roku, ponieważ jest lekka technicznie – dostępna dla młodszych odbiorców, ale również interesująca dla dorosłych, ponadto to mądra gra logiczna w pięknej oprawie. Gra jest zrobiona jak produkcje familijne, ale dedykowana jest tylko dla dwójki uczestników i ograniczenie do pojedynku odrobinę zmniejsza jej siłę rażenia. Rozgrywka cieszy i chce się powtarzać partię nie tylko w ramach rewanżu, ale testując relacje pomiędzy różnymi zdolnościami postaci. Na niepowtarzalność każdej gry wpływa losowość wyłożenia banku gry oraz liczba charakterów – wybrani goście gospody czekają w zapasie na kolejne rozgrywki. Gorąco polecamy na święta, ponieważ taki upominek ładnie wygląda i angażuje do zabawy po rozpakowaniu – będziecie mieli kolejkę do planszy!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy FOXGAMES

Film: „Baśniowa gospoda” – unboxing

Film: „Baśniowa gospoda” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, Funnyfox, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!