Recenzja gry Ark Nova

Nowa arka” to przypuszczalnie nawiązanie do łajby Noego, którą ratował pary zwierząt zamieszkujących tonący świat – dzisiaj opiszemy grę o zarządzaniu ogrodem zoologicznym, która szturmem podbija wszystkie rankingi i serca graczy, zapraszam!

Ark Nova” to gra planszowa dla 1-4 uczestników w wieku od 14 lat z czasem rozgrywki zajmującym ok. 90-150 minut. Autorem gry jest Mathias Wigge, ilustrowali Steffen Bieker, Loïc Billiau („Spirit island”), Dennis Lohausen („Ganges”, „Projekt Gaja”, „Marco Polo II”), Christof Tisch.

Podobne gry: „Terraformacja Marsa”, „New York Zoo”, „Na skrzydłach”, „Ganges”, „Projekt Gaja”, „Łąka”.

Mechanizmy: zarządzanie kartami na ręce, zbieranie zestawów, zróżnicowane moce graczy i przygotowanie, wykładanie płytek, dochód, bonusy na koniec. Gra strategiczna, ekonomiczna, o środowisku – ochrona przyrody, ekologia.

Podczas otwarcia zwracamy uwagę na ogromnych gabarytów opakowanie i nietypowych rozmiarów planszę główną, która jest bardzo długa i stosunkowo wąska, zatem niewygodna dla osoby siedzącej po krótszej krawędzi. Śliczne ilustracje cieszą oczy, kafelki z kolei wydają się odrobinę małe i przestajemy koncentrować się na ich malunkach. Gra zajmuje dużo miejsca na stole i jest nam odrobinę ciasno. Zanim przejdziemy do wychwalania, można jeszcze ponarzekać na momentami zbyt ogólnikowo zredagowaną instrukcję – dużo tutaj także wypadków zamiast przypadków i przydałoby się odrobinę więcej przykładów z użycia kart. Trzeba przyzwyczaić się do dziwnych pieniędzy (ani to banknoty, ani monety). Od razu cieszy natomiast, że tematyka gry wykracza poza układankę terenową – tutaj zajmujemy się także ochroną przyrody, sponsoringiem, współpracą z instytucjami naukowymi oraz innymi ogrodami, dotacjami. Oceniając z punktu widzenia rodzica, zabrakło nam warstwy edukacyjnej, np. ciekawostek o zwierzętach na kartach, jak w „Na skrzydłach” lub osobnego spisu na papierze, jak w „Łąka” – nie otrzymujemy tutaj bazy wiedzy, a przecież nauka przez zabawę do dzisiaj norma. 

Wewnątrz opakowania znajdziemy: 212 kart zoo (zwierząt, sponsorów, projektów ochrony przyrody, punktacji końcowej, podstawowych projektów ochrony przyrody, kart akcji), planszę gry, planszę stowarzyszenia, 8 plansz graczy (mapy zoo), 90 standardowych wybiegów różnych rozmiarów, 34 kafle kiosków (pawilonów), 12 specjalnych wybiegów (do gromadzenia znaczników), 15 unikatowych budowli, 20 zoo partnerskich, 12 uniwersytetów, 70 żetonów pieniędzy, 9 kafli bonusowych, 20 żetonów x, 8 żetonów mnożenia, 8 żetonów jadu, 8 żetonów duszenia, 1 kafel dla trybu solo, znacznik przerwy, 3 znaczniki torów, 4 pracowników stowarzyszenia, 25 znaczników gracza, 2 organizery, glosariusz, przegląd ikon, instrukcję.

Przygotowanie gry jest stosunkowo szybkie: wykładamy pionki, znaczniki i żetony na odpowiednie pola każdej planszy, wybieramy karty na rękę, zapełniamy rynek (ekspozycja) i planszę stowarzyszenia (projekty, żetony). Czyszczenie następuje podczas przerwy kawowej (odpowiedni tor z symbolicznym objaśnieniem kolejnych czynności organizacyjnych), karty na rynku wykładane są na bieżąco po turach.

Celem jest minięcie się pionków na torze atrakcyjności (głównie punkty za zwierzęta) oraz ochrony przyrody (przede wszystkich za prace w stowarzyszeniach), co technicznie znamy z „Ganges”. Noty zwiększamy na bieżąco podczas wydawania kart oraz finalnie z karty punktacji końcowej i pól z klepsydrą kart zoo.

Akcje bierzemy z toru kart, im dłużej karta będzie przepychana w prawo, tym mocniejsze będzie jej działanie (dwustronne, czerwone są silniejsze, odwracane po zdobyciu odpowiednich pól – tory, zdejmowanie lub dokładanie komponentów). Akcja „karty” pozwala pobierać karty do wykładania, „budowa” – umieszczać żetony wybiegów, kiosków i pawilonów na mapie, „zwierzęta” – wykładać karty zwierząt, czyli zapełniać wybiegi, „stowarzyszenie” – zdobywać upusty dla zwierząt z odpowiednich kontynentów, umieszczać znaczniki na kartach dzielonych projektów, odblokowywać kolejne pola na rynku kart, zdobywać żetony uniwersytetów (ikony mikroskopu, zwiększenie limitu kart, znowu rynek – tor reputacji), wręczać dotacje, „sponsorzy” – wykładać karty z efektami dochodów, „akcja żetonu x” – pobranie żetonu zwiększania mocy karty z rotacją na torze kart.

Symbole na kartach po lewej stronie u góry informują nas o koszcie, wielkości wybiegu (standardowe są odwracane, niestandardowe zapełniane znacznikami), potrzebnych wymaganiach do spełnienia (np. zwierzęta tego gatunku w zoo, partner z kontynentu, badania – mikroskop), po prawej stronie u góry to ikony zdobywane – profity liczone potem do wymagań (sprawdzamy wyłożone już karty), ikony na dole karty po prawej stronie to punkty na torach lub noty z klepsydrą na koniec gry. Stałe efekty wskazane są na środku u góry karty, natychmiastowe efekty znajdują się na żółtym tle z błyskawicą na dole po lewej stronie karty.

Wybiegi pozwalają nam umieszczać zwierzęta, kioski zapewniają dochód z przyległych zapełnionych wybiegów, pawilony dają natychmiastowy punkt atrakcyjności. Wybiegi specjalne pozwalają na łączenie zwierząt na żetonach – dodawane są znaczniki.

Ark Nova” przypomina nam „Terraformację Marsa”, tutaj również wykładamy karty w kolumnach i sprawdzamy gromadzone przez nas symbole, jak również efekty zależne od kolekcji ikon pozostałych uczestników zabawy. Plansze przypominają te z „New York Zoo”, z tą różnicą, że ograniczono manipulację figurkami (tutaj przede wszystkim gramy kartami, odrobinę znacznikami). Należy inwestować w oba tory (w praktyce częściej w atrakcyjność), na wzór punktacji w „Ganges”, żeby w odpowiednich momentach odblokowywać pola wzmocnienia kart, a finalnie zakończyć rozgrywkę po minięciu się pionów. Ta gra jest ładniejsza i łatwiejsza dla dzieci od „Terraformacji Marsa”, ponieważ zarządzamy tylko indywidualną planszą, ponadto pominięto manipulowanie na kilku torach produkcji – śledzimy pojedynczy tor własnych kart akcji, informujemy się o symbolach w obcych ogrodach.

Najważniejsze okazuje się mądre zarządzanie kartami na ręce – wydawanie ich w odpowiednim momencie, żeby aktywowały się mnożniki na już dostępnych kartach lub zniżki z żetonów, ale przede wszystkim planowanie ruchu kart akcji w linii – kolejność podejmowania kluczowych decyzji z odpowiednią mocą. Negatywna interakcja to oczywiście konkurowanie o karty z dzielonego rynku oraz zastosowanie żetonów jadu i duszenia – wymuszanie użycia karty małej mocy lub ograniczenie siły mocnej karty.

Ark Nova” mogłaby wyprzeć z rynku „Na skrzydłach”, ponieważ bawimy się z całym szeregiem różnych zwierząt, nie zrobi tego jednak ze względu na długi czas rozgrywki – raczej górne wskazanie z opakowania, więc jest to tytuł głównie weekendowy. Może zagrozić popularności „Terraformacji Marsa”, ponieważ tematyka jest bardziej familijna oraz ładniej zilustrowana. Przebojowa pozycja, z potencjałem, ponieważ już powstaje rozszerzenie „Ark Nova: Aquarius”.

Film: „Ark Nova” – unboxing

Film: „Ark Nova” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, Funnyfox, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!