Recenzja gry Terraformacja Marsa Niepokoje
Gier odwołujących się do polityki jest bardzo mało na rynku, pomimo że działalność partii rządzących zawsze wzbudza ogromne emocje. Kiedy przepychanki na sali plenarnej pojawiają się w najlepszej grze science-fiction to nie powinniśmy być wobec niej obojętni – zaangażujmy się jak podczas wyborów!
„Niepokoje Terraformacja Marsa” to niesamodzielny dodatek do „Terraformacja Marsa”, propozycja dla 1-5 uczestników w wieku od 12 lat z czasem rozgrywki zajmującym ok. 2,5 godziny. W oryginale „Terraforming Mars Turmoil”, nad produkcją czuwa autor poprzednich części Jacob Fryxelius. Rozszerzenie bazuje na mechanizmie wpływu z większości w obszarze, ponieważ dążąc do zdobycia władzy otrzymujemy wyższe nagrody, ale też minimalizujemy straty – istotne jest bowiem, że w grze pojawiają się przeciwności losu, stąd pewnie tytuł, który przetłumaczyć możemy na zamieszki, konflikt, bunt, rewolucję, kryzys, w lokalnych przekładach pojawia się również nazwa gra polityczna.
Gry o polityce pokazywane na blogu: „Kariera polityczna”, „Wybory 1919”, „Zoocracy”, „Jak żyć Panie Prezesie”, „Światowy konflikt”, „Kyoto”, „Zimna wojna”, „QE”. Inne gry z tej serii: „Terraformacja Marsa”, „Wenus”, „Kolonie”, „Hellas i Elysium”, „Preludium”.
Wewnątrz opakowania znajdziemy: 6 kafli partii, 16 kart projektów, 5 kart korporacji, 2 karty pomocy, 31 kart wydarzeń globalnych, 14 znaczników neutralnych delegatów, 35 znaczników delegatów (po 7 w każdym kolorze), znacznik dominacji, płytkę Tytułu Terraformatora, planszę Komitetu Terraformacji, planszę wydarzeń globalnych, instrukcję. Uwagę zwracają przede wszystkim miniaturowe popiersia ludzików w barwie wcześniejszych znaczników z gry oraz pokazana z góry półokrągła sala obrad.
Zaczniemy od tego, co nam się nie podoba: wprowadzono osobno płatną talię kart do gry, którą pokażemy wam w osobnym filmie (rozdrabnianie dodatków, aby lepiej zarobić), wydłużenie gry (cierpliwość dzieci wystawiona na próbę), pojawienie się dodatkowych komponentów pośrednio związanych z przekształcaniem planety.
Włączenie do gry tego rozszerzenia jest szybkie i proste, polega na wyłożeniu dwóch nowych planszy – na jednej poruszamy kartami wydarzeń globalnych, na kolejnej rozkładamy polityków, aby zdobywać punkty wpływu.
Karta wchodząca do gry na torze biegu historii wprowadza polityka do partii z symbolem górnego narożnika, kolejny delegat wejdzie tuż przed aktywowaniem wydarzenia do ugrupowania ze wskazania pośrodku karty. Uczestnicy wydają delegatów z lobby – pojedynczy na gracza, ale poruszamy bez opłat, z rezerwy – finansowany, w ramach akcji ze strzałką (raz na turę, do kompletu 7 polityków). Delegaci pojawiają się w ławach poselskich (pojedyncza obecność daje już punkt wpływu), reprezentant barwy przeważającej zostaje liderem (fotel dający kolejny punkt wpływu, ciągła rotacja), natomiast przy zmianie pokolenia lider z partii dominującej (najwięcej ludzików ogółem) zostaje nowym przewodniczącym (kolejny punkt wpływu za stołek). Partię dominującą wskazuje biały sześcian, który znamy z bazowej gry. W momencie przejęcia rządów i zmiany przewodniczącego ludziki z ław tego ugrupowania wracają do rezerwy, siłą rzeczy partia znowu staje się najsłabsza.
Każdy z uczestników w nowym pokoleniu traci pojedynczy punkt terraformacji, następnie do gry wchodzi nowe wydarzenie globalne – zdobyte wpływy przekładają się na siłę zmian, potem następują wybory – zmiana władzy opisana powyżej oraz uzupełnienie pola lobby, ostatni etap to bieg historii, czyli rotacja kart na torze wraz z wejściem do polityki neutralnych delegatów.
Wprowadzane zmiany wynikają z kart wydarzeń globalnych – opis fabularny znajdziemy na kartach, jak również symboliczne wskazanie akcji. W zależności od rządzącej partii pojawiają się nakłady finansowe za sumowane symbole z kart (aktualne premie od rządu) oraz bonusy za wykonywane akcje w danym pokoleniu (program polityczny). Podoba nam się, że wydarzenia globalne są również negatywne, ponieważ otrzymujemy pewne przeciwności losu, które należy przetrwać.
„Terraformacja Marsa Niepokoje” to fascynujący dodatek dla osób, które interesują się wpływem polityki na społeczność. Warto angażować nastolatków, ponieważ odpowiedzialny dorosły obywatel głosuje podczas wyborów powszechnych. Technicznie rozszerzenie jest proste w obsłudze – ciągła rotacja polityków na sali podczas pokolenia i zmiana warty oraz rozpatrzenie karty raz na pokolenie. Wprowadzane zmiany oddziałują w różnym stopniu na wszystkich uczestników zabawy i warto wspierać akcje (partie), które przekładają się na naszą strategię gry – najczęściej zależną od korporacji oraz zdobywanych kart projektów. Dodatek przedłuża rozgrywkę o jakieś pół godziny, ruch polityka jest inwestycją mniej kosztowną od aktywacji większości projektów, zatem warto wydać resztę pieniędzy pozostałą z danej rundy. Wydarzenia globalne dopingują nas do wzmożonej aktywności w ramach konkretnych akcji, chociaż są także sporym utrudnieniem powodującym straty i tytułowe niepokoje.
Film: „Niepokoje Terraformacja Marsa” – unboxing
Film: „Niepokoje Terraformacja Marsa” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, Funnyfox, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!