Recenzja gry Łukasiewicz Nafta i gaz
Gry planszowe, które łączą rozrywkę z edukacją historyczną oferują nam dodatkową wartość związaną z odtwarzaniem faktycznych wydarzeń bądź udziałem w zabawie rzeczywistych postaci, w tym przypadku wzbogacamy także wiedzę na temat przemysłu naftowego. Nas tematyka interesuje, również z racji miejsca zamieszkania, ale to pozycja nie tylko dla miłośników górnictwa i generalnie gier o produkcji, warto spróbować ze względu na piękne wykonanie, osobę projektanta i przemysłowe dziedzictwo regionu.
„Łukasiewicz Nafta i gaz” to gra planszowa dla 2-5 uczestników w wieku od 12 lat, partia z czasem ok. 30-60 minut. Projektantem gry jest Karol Madaj, ilustrował Tomasz Ginter. Kategoria: gospodarka, przemysł, produkcja, górnictwo. Mechanizmy: umieszczanie pracowników, układanie płytek, dochód, zarządzanie ręką gracza. Tematyka ropy naftowej i gazu ziemnego.
Inne gry autora: „Kolejka”, „303”, „111 Alarm dla Warszawy”, „7 W obronie Lwowa”, „Awans: Zostań Marszałkiem Polski”, „ZnajZnak”, „Kolejka Ogonek”, „Miś Wojtek”, „Ojczysty”, „Pamięć 39”, „Pestka, drops, cukierek”, „Planeta Nomino”, „Polak Mały”, „Wybory 1919”.
Wśród gier odnoszących się do wiercenia, produkcji, rafinacji ropy naftowej wymienić należy „Pipeline”, natomiast o kopalniach i energetyce „Szczęść Boże”, „Brass: Birmingham”, „Terraformacja Marsa”, „Wysokie napięcie”, „Projekt Manhattan”, „Dwergar”, „Gold”, „Planetoid”, „Łowcy kryształów”, „Kawerna”. Technicznie przypomina nam także „Santiago”, „Yamatai”.
Podczas otwarcia zwracamy uwagę na opracowanie graficzne tej pozycji – fenomenalne wzory, stare fotografie, mapy – wszystkie one robią duże wrażenie. Ciszą drewniane komponenty oraz tekturowe szyby naftowe (gazowe). Polecamy przed rozgrywką przeczytać „Rys historyczny”, ponieważ dowiemy się więcej o tej gałęzi przemysłu, Galicji, polskim wynalazcy Ignacym Łukasiewiczu (tematyka pierwszy raz poruszana jest w 3 klasie szkoły podstawowej). W tekście pojawiają się pewne błędy redakcyjne, co przy tak eleganckiej produkcji kłuje w oczy. Nie rozumiemy, dlaczego okrajane jest wnętrze opakowania, ponieważ szyby po złożeniu zajmują dużo więcej miejsca niż na początku, natomiast zabrakło nam woreczków strunowych, aby porozdzielać komponenty na barwy graczy.
Wewnątrz opakowania znajdziemy: planszę główną, 5 planszy indywidualnych, 75 szybów naftowych w 5 kolorach, 24 pionki robotników w 6 kolorach, 25 baryłek ropy naftowej, 12 pojemników z gazem ziemnym, 15 odcinków gazociągu, 10 kości wydobycia, 19 żetonów działek, 79 żetonów pieniędzy, żeton gracza rozpoczynającego, 36 kart wynalazków, instrukcję i broszurę informacyjną.
Przygotowanie do gry jest szybkie poza pierwszym rozpoczęciem, ponieważ należy połączyć ze sobą wszystkie wieże naftowe. Na zmiany w przebiegu gry wpływa losowość rzutu kośćmi (spalenie się szybu, zyski ze sprzedaży surowca), korzystanie z indywidualnych mocy postaci, losowość ułożenia kafli i kart wynalazków w stosie, decyzje graczy odnośnie odkrywania złóż, budowy szybów i łączenia ich za pomocą gazociągu. Podoba nam się, że rozgrywkę połączono z historią – odzyskanie przez Polskę niepodległości związane jest z handlem gazem ziemnym i inwestycjami w kraju (nowe karty).
Akcje do wyboru: odkrywanie ropy (odsłonięcie płytki z dokonaniem wpłaty do banku, wyłożenie beczek i gazu, szybu naftowego, ewentualnie zatrzymanie pustej działki), budowa szybu (wpłata do banku za każdy własny szyb i konkurentom za ich obiekty, postawienie nowej wieży), wydobycie (zależnie od wyniku rzutu parą kości następuje zdejmowanie wież wiertniczych i pojemników gazu, zarabianie na sprzedaży – wszyscy obecni na polu, wykładanie na planszę kart wynalazków), wynalazki – patent (zdobywamy karty wynalazków, limit 7 kart na ręce), wynalazki – wdrożenie (opłacamy i zagrywamy karty z efektem jednorazowym, na turę lub stałym). Akcje II Rzeczpospolitej to budowa gazociągu – łączenie pól naftowych z Rzeszowem lub Lwowem, sprzedaż gazu ziemnego – zależne od wyniku rzutu kośćmi, zarabia tylko aktywny gracz z pola.
W wariancie narodowym Polak wpłaca do banku jedną monetę mniej przy budowie szybu, Szwedzi otrzymują więcej kart wynalazków, Anglik posiada więcej monet na starcie, Kanadyjczyk modyfikuje ścianki na kościach, Amerykanin buduje dodatkowy szósty szyb (zasadniczo limit do 5 wież).
Koniec rozgrywki wyznacza tor, na który odkładamy beczki ropy naftowej. Wygrywa osoba posiadająca najwięcej punktów z monet, kart wynalazków (lider i drugi gracz), kart wsparcia państwa (kolorowe karty talii wynalazków), działek (lider i drugi gracz).
„Łukasiewicz Nafta i gaz” to klimatyczna gra dla osób, którym nie przeszkadza w rozgrywce udział kości, ponieważ poza planowaniem akcji pojawia się losowość rzutów. Na rynku nie znajdziemy wiele gier z tej tematyki, dlatego z pewnością warto zatrzymać ten tytuł, który oczywiście zyskuje na wartości, kiedy rywalizuje nas więcej do zasobów i jest z kim bić się o zarobek. Czuje się atmosferę rozwoju nowej branży przemysłu i wielkich inwestycji oraz odbudowy państwa – przemian historycznych. Świetna pamiątka, np. z Muzeum Gazowni Warszawskiej, czy też innego obiektu związanego z omawianym tutaj przemysłem – polecamy pomyśleć o współpracy z różnymi instytucjami, gdzie pojawiają się turyści (u nas „Industriada”) oraz szkołami (super nagroda dla uczniów za udział w rozmaitych konkursach).
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy FUNDACJA PGNiG
Film: „Łukasiewicz Nafta i gaz” – unboxing
Film: „Łukasiewicz Nafta i gaz” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!