Stereotypy gier planszowych
Dzisiaj obalamy mity towarzyskich gier stołowych, ponieważ laicy i ignoranci nierzadko posługują się stereotypami deprecjonując wartość takiego produktu i hobby. Powodem niewłaściwej oceny są przypuszczalnie niewiedza i brak doświadczenia, ponieważ niektórzy zatrzymali się na „Warcabach”, „Chińczyku”, „Młynku”, talii klasycznej, może próbowali szczęścia tylko w „Eurobiznesie” – dzisiejsze „Monopole”.
Najczęściej spotykam się z zarzutem, że gry planszowe są przeznaczone dla dzieci. Nic bardziej mylnego, ponieważ większość gier najlepszej setki rankingu „BoardGameGeek” to propozycje dla odbiorcy w wieku od 12 lat, tematyki również bywają zaskakująco dojrzałe.
Kolejnym stereotypem jest stwierdzenie, że zwycięstwo w prowadzonej rozgrywce uzależnione jest od przypadku – zwłaszcza, kiedy pojawia się losowość związana z rzucaniem kości. Obecnie kości do gry łączy się z innymi mechanizmami rozgrywki, nawet pozycje bazujące na turlaniu są powtarzane z zapisem stanu – odkładaniem kolejnych sześcianów, co uczy graczy zarządzania ryzykiem. Pamiętajmy również, że symulacja rzeczywistości to zawsze relacja szczęścia, przypadku i działań celowych, takie jest też życie.
Zdarza się, że gry uważane są jedynie za rozrywkę, natomiast kooperacyjne polegają na wspólnej walce z systemem gry i zachęcają do partnerstwa i pracy zespołowej, konkurencyjne zaś to pojedynek umysłów i rywalizacja z żywym przeciwnikiem, więc rozum jest ciągle aktywny, nierzadko także rozwijamy motorykę małą (gry zręcznościowe), wcielamy się w rolę – gra aktorska i „body language”, a to wspieranie rozmaitych metod komunikacji.
Stwierdzenie, że gry planszowe technicznie są zacofane, zwłaszcza porównując je z grami komputerowymi, również jest krzywdzące – obecnie funkcjonuje prawie 200 mechanizmów rozgrywki, które są łączone ze sobą w wybranych produkcjach, występują także gry hybrydowe integrujące rozgrywkę prowadzoną na komputerze z grą stołową.
Należy również wyprowadzić z błędu osoby twierdzące, że bawiąc się z grą planszową, musimy zebrać skład uczestników, nie ma możliwości rozgrywki solowej, indywidualnej. Nieprawdą jest, że samodzielnie układamy jedynie łamigłówki, gry stołowe są współcześnie bardzo często wzbogacane o tryb sztucznej inteligencji – „Automa”, na akcje nierzeczywistego konkurenta oddziałują rzuty kością lub odpowiedni układ w przestrzeni gry będący rezultatem decyzji żywego gracza.
Rodzice opowiadają czasami, że gry planszowe są skomplikowane. Duże, długie, nierzadko mocno angażujące i wyczerpujące pozycje – ja nazywam je weekendowymi – rzeczywiście występują na rynku, natomiast coraz częściej w instrukcjach znajdziemy przykłady bazujące na opisie tekstowym wspartym rysunkiem, pojawiają się również materiały filmowe ukazujące przebieg rozgrywki, z kolei na forach omawia się niejednoznaczne w interpretacji kwestie (osobiście polecam wtedy przetłumaczyć translatorem oryginalne zasady, bo omijamy redakcyjne „skróty myślowe” i regionalne naleciałości).
Odpowiedzialny rodzic może obawiać się rozgrywki, ponieważ to rodzaj hazardu. Jeśli gracie na pieniądze to oczywiście tak jest, natomiast gry oparte na rzucaniu kości, obstawianiu zakładów czy też licytacji to pozycje analityczne, w których uczymy się prawdopodobieństwa występowania danego wyniku – to praktyczne zastosowanie obliczeń matematycznych, a także identyfikacja emocji i kształtowanie u siebie odpowiedniego zachowania przy wystąpieniu czynnika stresowego, a życie postawi przed nami niejedną próbę…
Warto zauważyć, że gry stołowe to coraz rzadziej plastikowe potworki, sztuczne i masowo wytwarzane produkty – obecnie dominują materiały ekologiczne, szlachetne jak drewno, rezygnuje się także z udziału folii w produkcji, ilustratorami są artyści, zachęca się nabywcę do malowania miniaturek, żeby każdy egzemplarz był oryginalny, wyjątkowy, nasz własny!
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!