Recenzja gry Everdell

Kiedy otrzymujemy do opisu grę ze sklepu internetowego to zawsze sprawdzamy ofertę, ponieważ wysyłają, żeby pochwalić się promocyjną ceną, obsługą klienta, czy też bogatym wyborem produktów. Lubimy zamawiać z „TaniaKsiazka.pl”, najczęściej bierzemy książki lub gry planszowe, koszty zakupu i dostawy są atrakcyjne i najczęściej w jednej paczce kompletujemy wszystko to, czego aktualnie nam potrzeba, żeby nie zamawiać z różnych źródeł i nie ponosić dodatkowych opłat. Dzisiaj zachęcają nas do nabycia „Everdell” – przebojowej gry, która nie jest może najnowszą produkcją, ale ciągle jeszcze utrzymującą się na szczytach rankingów w kategorii dla rodziny.
„Everdell” to familijna gra planszowa dla 1-4 uczestników w wieku od 14 lat, z czasem partii zajmującym ok. 40-80 minut, na spokojnie zagra z wami dziecko w wieku 10 lat – córka w tym wieku zaangażowała się nawet bardziej od rodziców i od razu zadecydowała, że gra po prostu musi zostać w naszej kolekcji.
Projektantem jest James A. Wilson i cieszy, że autor poświęcił się przede wszystkim tej jednej marce, ilustracje od Andrew Bosley, Cody Jones, Dann May powalają na kolana.
Zastosowane mechanizmy w grze to kontrakty, bonusy na koniec rozgrywki, zarządzanie kartami na ręce, dochód, umieszczanie pracownika, zbieranie zestawów. Jest to gra cywilizacyjna, tworzymy z kart nowy dom dla naszych dzielnych bohaterów, którzy muszą się przeprowadzić w poszukiwaniu lepszego życia.
Nagrody i nominacje gra zdobywała przede wszystkim w kategoriach gier roku, najlepszych gier strategicznych i rodzinnych, najlepszej oprawy graficznej – wartość artystyczna produkcji jest bardzo wysoka.
Podczas otwarcia zwracamy uwagę na piękne ilustracje – bajkowe zwierzęta i natura – oraz planszę ze słynnym już dużym drzewem, które rzeczywiście jest okazałe, ale niekonieczne wygodne w obsłudze, chociaż buduje klimat fantastycznej krainy zwierząt. Czuje się, że każdy z komponentów jest specjalnie stworzony na potrzeby tej gry i raczej niepowtarzalny, wyjątkowy i oryginalny, np. kształt i materiał dla surowców, pionki (jeże, myszy, wiewiórki, żółwie).
Wewnątrz opakowania znajdziemy: planszę, 4 żetony wydarzeń podstawowych, 24 robotników, 30 żetonów punktów, 20 żetonów użycia, 8-ścienną kość, 128 kart stworzeń i budowli, 11 kart lasu, 16 kart wydarzeń specjalnych, kartę zwycięstwa, surowce (30 jagód, 30 gałązek, 25 bryłek żywicy, 20 kamyków), wieczne drzewo – składane z 5 części.
Zaczniemy od słabych stron produktu, ponieważ w przypadku takich HIT-ów więcej jest pozytywów, trzeba więc zaznaczyć, że jest jeszcze coś do nadrobienia i do poprawy. Nie podoba nam się zredagowanie instrukcji, która skupia się na wprowadzeniu, wierszykach i listach, generalnie fabule i budowaniu tematyki mającej stworzyć atmosferę, a pomija techniczną rozgrywkę, przykłady użycia kart. Kiedy rozłożycie już wszystkie komponenty to plansza z drzewem zajmuje tyle miejsca, że układanie kart w proponowanym rozłożeniu 3×5 jest raczej niewykonalne, a stół mamy spory! Pojawiły się tłumaczenia do akcji kart stworzeń i budowli, zapomniano o wydarzeniach – potencjalną dwuznaczność w interpretacji należy sprawdzać na forach.
Przygotowanie jest szybkie, składamy drzewo (raczej wątpię, że za każdym razem będzie nam się chciało na nowo), rozkładamy i rozdajemy karty, wybieramy pionki. Pola zamknięte w kręgu są przystankiem dla pojedynczego pracownika, otwarte są dzielone – także przez identyczną barwę ludzika. Wydarzenia standardowe ukazane na ładnych płytach są stałe – nagrody za uzbieranie określonej liczby kart danego typu, z kolei na kartach – zmienne dla każdej konfiguracji gry. Podobnie różne dla każdej partii są karty lasu z polami rotacji kart królestwa i zdobywania surowców.
Karty wykładamy budując lokacje oraz ukazując sylwetki mieszkańców naszej cywilizacji – najlepiej po wcześniejszym wystawieniu obiektu, który pozwoli zagrać je bez ponoszenia opłat. Wydawane są z ręki gracza lub z banku gry na planszy, co napędza wyścig do kart w puli. Pionki rozstawiamy na polach planszy i na małych kartach, w tym również na kartach w królestwie – czasem można na cudzych! Początkowo brakuje nam pracowników i często posiadamy karty do siebie niedopasowane, ale z biegiem gry możliwości jest więcej i zaczynamy realizować nasze strategie. W tej grze fajne jest to, że rozkręca się z rundy na rundę oraz, że naprawdę istotna jest kolejność zdobywania surowców i zagrywania kart. Należy poznać talię, żeby dobrze grać, jest tutaj także trochę czytania, zatem młodsze dzieci będą potrzebowały wsparcia, aby zapanować nad organizacją przestrzeni i zaplanować swoje akcje. W każdej turze możemy wysłać robotnika lub zagrać kartę, kiedy nie ma już wyboru, przechodzimy do kolejnego sezonu, czyli odzyskujemy pracowników, zdobywamy nowych i kolejny raz od momentu zagrania uruchamiamy swoje karty produkcyjne.
Po zakończeniu rozgrywki, kiedy już wszyscy gracze wydadzą swoje ludziki i wyłożą karty w królestwie – do 15 kart, ale wybrane nie wliczają się do układu, następuje sumowanie punktów na kartach i w monetach. Wybrane karty liczymy za ich wartość z narożnika oraz dodając określone typy kart zagranych w naszej cywilizacji, pamiętamy także o celach z małych kart, które mogą zadecydować o zwycięstwie.
„Everdell” przypomina nam „Architekci Zachodniego Królestwa” oraz „Epoka kamienia” i mocno angażuje – po prostu chce się rozgrywać kolejne partie, ograniczać koszty rozbudowy królestwa już od samego początku, odkrywać najlepsze tajniki wykorzystania kart i relacji pomiędzy nimi. Przyznam, że zawsze ją traktowałem, jako trochę taką wydmuszkę – barwną, śliczną, artystycznie dopieszczoną i przez to nastrojową, ale technicznie słabą, żeby nie napisać pustą w środku (to by była przesada), co nie do końca się sprawdziło. Mnie męczy ta cała otoczka wciskania w grę cywilizacyjną sztucznej narracji oraz szukanie miejsca na komponenty tworzące jej rozmach – gigantyczne drzewo i plansza, pomimo że sercem tej gry są przecież karty, ale za to będzie podobała się młodszemu odbiorcy, bo jest pokazowa. Moim zdaniem to idealny wybór dla rodziny, która dużo gra z młodszymi dziećmi i stara się je od maleńkości wprowadzać w bardziej skomplikowane gry, jak również dla nastolatków, potem przechodzimy na pozycje bardziej dojrzałe i odchodzące od świata bajek i strojnych elementów, na rzecz łączenia wielu mechanizmów prowadzenia rozgrywki i silniejszej konkurencji.
Świetny tytuł, idealny na prezent z racji wyglądu, ale wyciągany na stół będzie do pewnego etapu wtajemniczenia i doświadczenia z grami, stąd też wielość rozszerzeń, żeby jeszcze więcej dobra wycisnąć z oferowanych nam kart. Pozycja z potencjałem, mocno rozwojowa, jeśli wciągnie was to uniwersum i zaczniecie kompletować kolejne produkty.
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy TANIAKSIAZKA.PL
Film: „Everdell” – unboxing
Film: „Everdell” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!