Recenzja gry Kokopelli

Na rynku gier planszowych pojawia się coraz więcej tytułów, których tematyka oraz oprawa graficzna nawiązują do kultury rdzennych Amerykanów. Nam wzornictwo dzisiaj zaprezentowanej gry mocno przypomina również serię „Ubongo” – malunki charakterystyczne dla plemion Afryki, Australii i Oceanii. Tańce z dzidami przy zapalonym ogniu, naskalne malunki, etniczna muzyka i tajemnicze rytuały kojarzone z szamanami oraz mistycyzm natury świetnie mają się do ekologii i popularyzacji powrotu do tego, co naturalne, dzikie.

Kokopelli” to familijna gra planszowa dla 2-4 uczestników w wieku od 10 lat, z czasem rozgrywki zajmującym ok. 40-60 minut. Polecam zainteresować się tym tytułem z powodu autora – Stefan Feld projektował „Zamki Burgundii”, „Carpe Diem”, „Notre Dame”, „W roku smoka” (wszystkie przebojowe, warte waszej uwagi). Ilustrował Markus Erdt, którego „Old London Bridge” już niedługo u nas obejrzycie. Podobne gry pokazywane na blogu: „Manitoba” (Indianie), „Tzolk’in Kalendarz Majów”, „Tikal”, „Mexica”. Mechanizm rozgrywki: zarządzanie ręką gracza, kompletowanie zestawów.

Gry od „Piatnik” pokazywane na blogu: „Honeycombs”, „Tik Tak Bum Junior”, „Activity Junior”, „Tik Tak Bum”, „Activity”, „Cubingos”, „Digit”, „Baobab”, „MiniCity”, „Grimassimix”, „Shadow Master”, „Golden Horn”, „Pencil Nose”.

Podczas otwarcia wrażenie robią na nas plansze indywidualne graczy ukazujące lepione, wypalane na słońcu domostwa, poza charakterystyczną osadą typu pueblo przyjemnie ogląda się również obrazy wojowników, myśliwych, kapłanów, muzyków uczestniczących w obrzędach.

Wewnątrz opakowania znajdziemy: 192 karty ceremonii, 24 karty Kokopelli, 16 płytek wyboru (wyglądają jak tarcze), 80 żetonów punktów zwycięstwa, 4 plansze wioski, znacznik pierwszego gracza, 12 żetonów końca gry, 4 karty pomocy, instrukcję. Na kartach znajdują się napisy w języku angielskim, ale w pomocach graczy znajdziemy polskie tłumaczenia, ponadto działania wyjaśniono na symbolach.

Przygotowanie rozgrywki polega na ograniczeniu komponentów do 10 płytek wyboru i dopasowanych do nich symboliką kart ceremonii, należy również oznaczyć każdy kafelek odpowiednimi żetonami punktów i dofinansować bank gry. Każdy z uczestników wykłada karty w swojej wiosce, może też dokładać kolejne w sąsiednich siedzibach (dwie bliższe izby), w których tworzenie zestawu rozpoczął inny gracz. Komplet dla danej ceremonii tworzą 4 identyczne karty, można jednak wspierać się jokerami – tytułowe karty Kokopelli (wizerunek bóstwa z wierzeń ludów regionu dzisiejszej Arizony).

Naszym celem w rozgrywce jest zakańczanie rytuałów – odkładanie zestawów kart, za co otrzymujemy punkty, ponadto najlepiej robić to w wiosce innego gospodarza, wtedy karty zbiera rywal, a naszym celem jest zejście z kart w swoim stosie, za co również otrzymujemy noty na finiszu. Interesujące jest to, że występuje tutaj aż 16 rodzajów kart o różnych funkcjach, które oddziałują na bieżące wybory gracza.

W turze realizujemy dwie akcje (poza wstępem – pojedyncza), można zdublować z następujących: wzięcie karty ze swojego stosu, rozpoczęcie ceremonii (wyłożenie pierwszej karty w swojej wiosce), zagranie karty (u siebie lub sąsiada), przerwanie ceremonii (własne pueblo), wymiana kart (rękę startową gracza tworzy 5 kart, oddać na spód swojego stosu możemy komplet).

Funkcje kart: wódz (dokładanie dowolnej liczby kart do zestawu), urodziny (natychmiastowe dołożenie dobranej właśnie karty do rozpoczętej ceremonii), kobieta-pająk (dokładanie kart do obu sąsiednich wiosek – wszystkie place, podobnie jak podczas rozgrywki dla pary), wojownik (dołożenie dwóch kart do różnych ceremonii), myśliwy (pobranie dodatkowej karty), ogień (rozpoczęcie ceremonii u sąsiada w swojej strefie gry – standardowo jedynie kontynuacja otwartego zestawu), łapa (punkt przy dokładaniu karty do ceremonii sąsiada), jaszczurka (dobranie karty przy dokładaniu karty do ceremonii sąsiada), orle pióro (punkty i karty do pustej ręki), żółw (punkt po zakończeniu ceremonii), wazon (dodatkowa akcja dla rywala po dołożeniu karty do cudzej ceremonii), słońce (rozpoczęcie dodatkowej, piątej ceremonii), matka nieba (punkt za kartę jokera we własnej ceremonii), dobosz (zakończenie ceremonii po 3 karcie), szaman (punkt po zakończeniu własnej ceremonii), taniec węża (karta jokera liczona jako para), Kokopelli (joker).

Po zakończeniu ceremonii dobieramy punkty z wierzchu dopasowanej płytki, ewentualnie z banku gry – kiedy przeciwnik zakończy ceremonię u nas lub korzystamy z odpowiedniej karty.

Interesującym rozwiązaniem tej gry jest zagrywanie kart nie tylko na swojej planszy, ale również korzystanie z obszaru konkurentów, dzięki temu sytuacja w strefie gry jest dynamiczna. Rozpoczynając zabawę łatwo można popełnić błędy, ponieważ funkcji jest dużo, ale za to ciekawie się dopełniają, bywa również, że zapominamy o walce w sąsiednich strefach skupiając się na najbliższej (otwarte ceremonie w strefie nie mogą się powtarzać). Po kilku partiach i opanowaniu zdolności cieszymy się płynną i wciągającą rozgrywką.

Kokopelli” to nietypowa gra uznanego autora, która tym razem oparta jest na wykładaniu kart. Z umiejętności korzystamy do chwili zejścia z naszej planszy danego zestawu, na co wpływ mają również konkurenci – dokładający karty do strefy. Każdy korzysta z identycznej talii, losowy jest natomiast czas dostępu do danej akcji – zależny od wyboru graczy, w tym decyzji sąsiadów, znaczenie ma też ułożenie kart w stosie. Cieszą emocje wyścigu po punkty oraz wielość akcji i ich wzajemne relacje – zastanawiamy się, które karty wyłożyć, u kogo, ile dodać do zestawu. Rozgrywka nabiera tempa, kiedy nauczymy się kart i umiejętnie odpowiemy na aktualną sytuację w przestrzeni gry. Aby wygrać należy mądrze łączyć ze sobą moce kart, inwestować w ceremonie o wyższych nominałach punktowych, ograniczać wielkość stosu kart odrzuconych (bierze je właściciel wioski po zakończeniu ceremonii). Najprzyjemniej bawimy się w składzie trzech osób, ponieważ każdy z uczestników na ogromny wpływ na przebieg rozgrywki, największą zaletą tego tytułu jest właśnie interakcja. Stefan Feld częściej projektuje gry dla doświadczonych graczy, zatem kiedy pojawia się pozycja dla rodziny, warto ją wypróbować! Bardzo cieszy, że „Piatnik”, który wcześniej chętniej dawał graczom pozycje towarzyskie – imprezowe, śmielej sięga teraz po strategie, produkt należy do TOP-owych w ofercie tego wydawcy i miejmy nadzieję – wyznaczy nowe trendy.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy PIATNIK

Film: „Kokopelli” – unboxing

Film: „Kokopelli” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!