Recenzja gry Pitagoras

Dobra gra edukacyjna powinna wpływać na procesy poznawcze, być prosta w zasadach – uczeń ma koncentrować się przebiegu rozgrywki zamiast przyswajaniu jej zasad, ponadto idealnie, kiedy jest niedroga – problem z finansowaniem i niewielkich rozmiarów – przenoszenie przez nauczyciela, brakuje jeszcze dopasowania do większego składu, żeby zaangażować klasę i otrzymujemy produkt perfekcyjny!
„Pitagoras” to gra edukacyjna do nauki liczenia dla 2-6 uczestników w wieki od 8 lat, z czasem rozgrywki zajmującym ok. 20 minut (długość partii również jest ważna, żeby zmieścić się podczas lekcji). Projektował Reiner Knizia („Tygrys i Eufrat”, „Ra”, „Wyprawa do El Dorado”, „Zaginione miasta”, itp.).
Gry matematyczne pokazywane na blogu: „MaTik”, „Exacto”, „Math Rush”, „Einstein”, „Lovelace & Babbage”, „Qwixx”, „Ale numer”, „Liczmania”, „Qwinto”, „Pora liczyć”, „Rachmistrz”, „Magiczny trójkąt matematyczny”, „Czarna liczba Kids”, „Czarna liczba Junior”, „Numerabis”, „Wyzwania matematyczne Squla”, „Trzecia połowa”, „Na 200%”, „Eliksir mnożenia”, „Bawię się Liczby”, „Licz na siebie”, „Tabliczka mnożenia”, „Rummikub”, „Hiroba”, „Qwinto”, „Szkoła latania Kajko i Kokosz”, „Wyspa dinozaurów”.
Z grami szkolnymi do nauki liczenia zawsze jest problem, że większość z nich obsługuje głównie tabliczkę mnożenia, pomijając resztę działań. Pozycja, którą dzisiaj opisujemy ma duże szanse stać się przebojem, ponieważ uczeń trenuje dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie i potęgowanie.
Wewnątrz opakowania znajdziemy: 55 kart (wartości 1-20, powtarzają się), 2 niebieskie kości (gra standardowa), czarna kość (gra zaawansowana, potęgi), czerwona kość (obniżony poziom trudności, niższe wartości). Wygląd gry jest prosty, szkolny, nie jest to produkt widowiskowy, ale służący do nauki liczenia. Tutaj drobna uwaga dla redaktora – gramy pod wynik z kości – nie zawsze jest to suma, bo to nie musi być przecież dodawanie! Podczas otwarcia pojawiają się sztuczne wypełniacze wnętrza – nie przepadamy za tym rozwiązaniem, chociaż zawartość nie lata.
Model rozgrywki jest banalnie prosty – wykładamy 5 losowych kart i rzucamy parą kości, których wartości na ściankach dodajemy. W trakcie zabawy gracze w myślach próbują powstawiać symbole matematyczne pomiędzy karty, żeby powstało działanie, którego wynik będzie równy aktualnej sumie z kości. Nie musimy używać wszystkich kart, ale każda wykorzystana daje punkty. W przypadku błędnych obliczeń, pozostali uczestnicy otrzymują pojedyncze karty, następnie uzupełniamy pulę i od nowa dopasowujemy znaki do kolejnego rzutu. Jeśli nikt z graczy nie zastopuje gry i nie poda działania, dodajemy kolejną kartę do puli, w przypadku końca talii, przerzucamy kości. Kiedy brakuje nam kart w stosie do uzupełnienia do pięciu w puli, następuje koniec zabawy i podliczanie wyników.
Gra pozostawia wiele swobody w rozgrywce, ponieważ od nas zależy, ilu kart użyjemy i jakie symbole, chociaż im więcej – tym lepiej. Najczęściej istotne jest też tempo, aby zdobyć mniejszą liczbę kart, ale przed innymi i częściej wygrywać rozdania (czas może ograniczać pomysłowość w wykorzystaniu symboli matematycznych – uczestnicy zaawansowani mogą się umawiać, np. na użycie minimum 3 kart). Świetnym rozwiązaniem jest zastosowanie potęgowania – brakowało tego w grach matematycznych!
„Pitagoras” to świetna pomoc dla matematyka – małe opakowanie, wygodne w transporcie i przechowywaniu, szybkie tłumaczenie zasad rozgrywki, duża swoboda operowania znakami działań matematycznych. Uczeń może sam nie sięgnąć po ten produkt, ponieważ to typowa gra edukacyjna z liczeniem na pierwszym planie, a rozrywką związaną z rywalizacją dopiero po zaangażowaniu się i rozegraniu, zatem istotna jest tutaj rola rodzica (domowa edukacja), nauczyciela i pedagoga (szkoła).
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy EGMONT
Film: „Pitagoras” – unboxing
Film: „Pitagoras” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!