Recenzja gry Akropolis

Dzisiaj obejrzycie tytuł, który szturmem bierze rynek w kategorii „abstract strategy” i gier familijnych. Pozycja dotarła do nas z Francji, gdzie zdobyła laur gry roku – gratulacje! Mechanizm rozgrywki nie jest skomplikowany, gry logiczne rozwijają umysł i cieszą z powodu silnych emocji towarzyszących rywalizacji. Serdecznie witamy nowego partnera bloga – „Gigamic” (wydają gry planszowe, łamigłówki, w ramach „Hachette Livre” także książki).
„Akropolis” to gra planszowa dla 2-4 uczestników w wieku od 8 lat z czasem partii zajmującym ok. 25 minut. Technicznie rozgrywka nie wymaga wielkiego tłumaczenia, więc idealnie nadaje się do zabawy w rodzinie. Projektantem jest Jules Messaud, ilustrowała Pauline Detraz.
Produkt możemy uplasować w kategoriach gier o starożytności – antyku, uściślając Grecji, bawimy się w budowanie miasta i terytorium. Mechanizmy: układanie kafli, nakładanie warstw (puzzle piętrowe), otwarty rynek dociągania płytek, budowanie wzorów (połączone pola dzielnic z dedykowanym placem dającym mnożnik), bonusy na koniec gry.
Podobne gry: „Capital”, „Kaskadia”, „Taluva”, „Reef”, „Honeycombs”, „Carpe Diem”, „Owce na wypasie”. Klimat: „Palec boży”, „Pojedynek 7 cudów świata”, „Troia”, „Milito”, „Cyklady”, „Concordia”, „Santorini”.
Podczas otwarcia „Akropolis” emocje są gorące, ponieważ o grze jest głośno – wysoki skok w rankingu najlepszych gier, nominacje i zdobyte nagrody. Manipulacja komponentami przypomina nam inny przebój „Taluva” (kolejne piętra łamigłówki), „Owce na wypasie” (przerwy w planszy), „Kaskadia” (kształt kafli), „Santorini” i „Pięć klanów” (ilustracje). Oprawa graficzna ukazuje greckie polis. Jakość komponentów jest świetna (mocne kafle, stabilny insert wewnątrz opakowania), ilustracje są przyjemne dla oka – delikatna kreska, pastelowe barwy.
Wewnątrz opakowania znajdziemy: 61 kafli miasta, 4 kafle startowe, 4 pomoce gracza, 40 kostek kamienia, znacznik głównego architekta, notatnik oraz instrukcję, krążek (prawdopodobnie płaski żeton pierwszego gracza).
Uczestnicy podczas przygotowania gry otrzymują płytkę startową, kamienie 1-4 (każda kolejna osoba o jedną kosteczkę więcej od sąsiada), znacznik rozpoczynającego. Podczas zabawy używamy 11 stosów kafli, w każdym z nich znajdziemy o jedną płytkę więcej niż liczebność składu. Rynek odsłoniętych kafli liczy sobie o dwie płytki więcej niż uczestników partii. Rozgrywka trwa do momentu, w którym pozostała tylko jedna płytka na rynku (nie będzie zagrywana).
W trakcie rozgrywki każdy z graczy buduje własne miasto – przyznam, że brakuje nam rywalizacji w ramach dzielonego polis, chociaż i tak jest wyjątkowo przyjemnie, zwłaszcza z wariantami! W turze dobieramy kafelek i dodajemy do swojego miasta. Za każdą płytę, którą omijamy w banku gry należy oddać kamień, w przypadku braku znacznika bierzemy skrajny prawy komponent, opłata wraca do rezerwy – nie zostaje na komponentach jako premia, jak np. w „Reef”.
Dołączane kafle umieszczamy w sąsiedztwie wcześniejszych, przylegają jednym z boków na pierwszym poziomie. Wyższa płytka nie może zakrywać wszystkich symboli komponentu znajdującego się poniżej. Należy ją umieścić na 2 lub 3 kaflach niższej warstwy, wystające pola nie mogą wisieć w powietrzu. Obszar zakryty przestaje być częścią miasta – jakby został wyburzony, stał się fundamentem pod nowe budynki.
Każda z dzielnic posiada dopasowany do niej barwą plac, musimy posiadać przynajmniej jeden w polis, ponieważ jest to mnożnik obszaru, ale nie musi sąsiadować. Kilka identycznych placów w mieście zwiększa mnożnik punktowy. Każde pole planszy na parterze liczymy pojedynczo, za wyższe otrzymujemy dodatkowy punkt za dane piętro.
Licząc wyniki za domy sprawdzamy jedynie największy połączony obszar. Targowiska przynoszą punkty, jeśli nie sąsiadują ze sobą. Koszary muszą znajdować się na linii brzegowej miasta – obrona granicy polis. Świątynie muszą być w całości otoczone polami – może to być również kolejna świątynia. Ogrody nie posiadają wymogów. Kamieniołomy nie przynoszą punktów, zakryte przez inne pola służą dostarczaniu budulca (dostępność kafli w banku gry). Istotne, że każda z dzielnic musi posiadać rynek – forum to podstawa, chociaż w grze podstawowej nie musi on przylegać do dzielnicy, ale dany typ powinien być dołożony w mieście! Pamiętamy także, że place posiadają 1-3 gwiazdki mnożnika.
Wariant oferuje zdublowane punkty za domy o wartości 10 i więcej punktów – ważne, że pola na wyższym poziomie są bardziej wartościowe. Dwa razy wyższe noty przysługują nam za targowiska z placem przylegającym bezpośrednio do bazaru. Za koszary z wolnymi 3-4 krawędziami także podwajamy wyniki. Ogrody otrzymują premię, kiedy przylegają do pustej przestrzeni – pozostawione dziury w planszy to jeziora.
„Akropolis” jest atrakcyjną grą dla dzieci i rodziców, ponieważ zasady nie są skomplikowane, ale jest w niej dużo kombinowania – łamigłówka terytorialna, jak w „Kaskadia”, ale także piętrowa (podobnie było w „Trexo”). Uważamy ją za grę z ogromnym potencjałem do rozbudowy, aż prosi się o zasady gry kooperacyjnej – wspólne powiększanie dzielonego polis, aby uzyskać określony próg punktowy. Warto, żeby w przyszłości zastosować karty kataklizmów, jak plagi, nieurodzaj, gniew bogów (w „Capital” usuwaliśmy kafle po rozpoczęciu wojny), ewentualnie negatywnej interakcji – akcje bohaterów z mitologii (może jakieś najazdy).
Ma duże szanse zostać najlepszą grą rodzinną w kolejnym plebiscycie, już zdobyła tytuł gry roku we Francji „As d’Or – Jeu de l’Année”, a także „UK Games Expo Best Family Game” (wybór graczy i składu sędziowskiego) oraz „Tric Trac de Bronze”.
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy GIGAMIC
Film: „Akropolis” – unboxing
Film: „Akropolis” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Gigamic, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!