Recenzja gry Kryptyda
Najwyżej cenię sobie gry logiczne, chociaż dedukcyjne także są w kręgu moich zainteresowań, ponieważ uważam te kategorie umysłowo za najbardziej wymagające, czytaj mocno rozwijające uczestników zabawy. Dzisiaj propozycja z katalogu wydawcy, za którym nie przepadam, ponieważ na początku mojej przygody z recenzowaniem wykazali się brakiem kultury w komentarzach, co nie zmienia faktu, że „Clank!” jest ich flagową i kapitalną rodziną gier (wcześniejsze wyprze z rynku część z planszą modułową). Słowa uznania dla „TaniaKsiazka.pl” za świetny produkt do recenzji – sklep nigdy mnie nie zawiódł przy obsłudze klienta, dostawie paczki, mają też atrakcyjne ceny i bogaty wybór pozycji w asortymencie.
„Kryptyda” to gra planszowa dla 2-5 uczestników w wieku od 10 lat, z czasem partii zajmującym ok. 30-45 minut. Zazwyczaj wiek graczy wskazany na opakowaniach jest zaniżany, tutaj dycha na karku to absolutne minimum, ponieważ musicie analizować sytuację na niemałym obszarze planszy w relacji do wielości wskazówek, z których wybrane otrzymali konkurenci. Tytuł zaprojektowali Hal Duncan oraz Ruth Veevers, artystycznie opracował Kwanchai Moriya („Under Falling Skies”, „The Game”, „Kosmopolis”, „Kabuto Sumo”, „Gorus Maximus”, „Lovelace & Babbage”, „Einstein”, „Decipher”). W oryginale „Cryptid” (tu świetne tłumaczenie tytułu), otrzymała wiele nominacji, w tym do najlepszej zaawansowanej gry roku, najlepszej pozycji science-fiction i fantasy, najbardziej innowacyjnej gry. Nazwa oznacza zwierzę, które hipotetycznie może istnieć na wolności, ale nie zostało jeszcze zbadane i skatalogowane – opisy koncentrują się na folklorze i plotkach. Pozycja porównywana jest przez graczy z „Tobago”, wielkim przebojem swoich czasów.
Podczas otwarcia zwracamy uwagę na piękną ilustrację opakowania, która jest jednak myląca, ponieważ to nie jest gra tematyczna, a rozłożone komponenty są mocno abstrakcyjne – ten tytuł polecamy upiększać we własnym zakresie – drukować w 3D szałasy, głazy, wprowadzać swoje oznaczenia terytoriów dzikich zwierząt, co wpływa na głębię i tworzy klimat rozgrywki. Wydaje się, że nowa pozycja autorów „Cryptid: Urban Legends” będzie bardziej mroczna. Należy jeszcze wspomnieć, że środek pudełka jest sztucznie zmniejszony, co źle się kojarzy.
Wewnątrz opakowania znajdziemy: 6 kafli mapy, 54 karty, 5 manuałów, instrukcję, 50 dysków i 60 kosteczek (znaczniki w podziale na 5 barw), 4 głazy narzutowe i 4 szałasy, pionek. Tutaj negatywna ocena z naszej strony, o której wspominają także gracze na forach – podczas pierwszych partii, kiedy będziecie się jeszcze wdrażali w mechanikę i popełniali błędy logiczne, stale może wam brakować znaczników – poszukiwanie zamienników po innych grach jest bardzo uciążliwe. Druga i duża wada gry, chociaż w praktyce do obejścia, to brak arkuszy do notacji obserwacji (jak w „Scherlock”, w tym zasłonki) – rozgrywka pozbawiona takiego narzędzia dla mnie jest nie do przyjęcia, zwłaszcza z rodziną (od razu drukujcie i laminujcie pomoce stworzone przez użytkowników). Cieszy z kolei multimedialne wsparcie do gry (wskazówki i składanie planszy), pomimo że wolałbym aplikację do ściągnięcia – strona może kiedyś przestać istnieć, a co zainstalowane to bardziej pewne.
Przed rozgrywką wybieramy poziom trudności – czarna ramka na karcie to poziom trudniejszy z zaprzeczeniem we wskazówce, następnie układamy planszę z modułów (na wzór „Klany Kaledonii”, „Owce na wypasie”), co jest intuicyjne i wygodne. Ustawiamy też punkty charakterystyczne, orientacyjne dla schronienia kryptydy. Każdy z uczestników otrzymuje swój komplet znaczników – kosteczki wskazują na niemożliwość wystąpienia stwora na danym polu, dyski na brak przeciwwskazań – jednak tylko według naszej przesłanki. Aktywny gracz korzysta z pionka, którym oznaczy badane pole na planszy. Przed rozpoczęciem zabawy wyszukujemy w swoim manuale po numerze właściwe wskazanie, zestawienie podpowiedzi od wszystkich graczy da nam rozwiązanie łamigłówki, czyli poda konkretne, jedno pole ukrycia mitycznej istoty.
W turze kładziemy pionek na polu planszy i pytamy pojedynczej osoby o kryjówkę potwora według jej wskazówki – pomaga to zidentyfikować kryterium według którego ten gracz ustawia znaczniki. Alternatywna akcja do wyboru to przeszukanie miejsca – począwszy od nas każdy ustawia na polu swój znacznik z zatrzymaniem po wyłożeniu kosteczki. W każdym przypadku po położeniu przez rywala znacznika o niezgodności ze wskazówką, my również musimy wydać na planszę naszą kosteczkę. Kiedy badamy pole, na którym leży już nasz dysk, kładziemy identyczny znacznik na innym miejscu zgodnym ze wskazówką manuału. W jednej lokacji nie mogą leżeć dwie kosteczki, natomiast komplet dysków oznacza zwycięstwo w grze.
Entuzjaści łamigłówek w mniej licznym gronie osób otrzymują również tryb dla pary, w którym gracz obsługuje dwa komplety znaczników – zabawa raczej dla zaawansowanych, ponieważ wymaga od nas wytężonej uwagi.
„Kryptyda” jest grą fenomenalną, ponieważ różniącą się od standardowych dla tej kategorii, z mechanizmem ukrytych ruchów po siatce trasy („Listy z Whitechapel”, „Scotland Yard”, „Sonar”, „ORP Orzeł”). Tutaj czuje się, że poszukujemy na planszy potwora uczestnicząc w wyścigu naukowców i przyrodników, ponadto nie zdołamy odszyfrować tajemnicy nie demaskując metody postępowania konkurentów, stąd też konieczność ukrywania swojej podpowiedzi – wydajemy znaczniki według wskazania, ale starając się podszyć pod inną technikę rozmieszczania elementów (można także dla zmyłki zbadać pole wykluczone z rozważań). „Kryptyda” jest super, ale brak arkusza zapisu lub flamastra i karty ścieranej na sucho to zaniedbanie ze strony wydawcy. Polecam zainwestować w ten oryginalny tytuł, chociaż z czasem może nie sprostać nowej wersji „Poszukiwanie Planety X”, ponieważ w „The Search for Lost Species” także będziemy odkrywać zaginione gatunki zwierząt.
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy TANIAKSIAZKA.PL
Film: „Kryptyda” – unboxing
Film: „Kryptyda” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Gigamic, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!