Recenzja gry Zamki Toskanii
Stefan Feld jest uznanym projektantem gier planszowych i każdy jego nowy produkt należy do wyczekiwanych na rynku. Zasłynął przede wszystkim grą „Zamki Burgundii”, a dzisiaj opisywana pozycja jest bliźniaczo podobna, jednak tylko na pozór, ponieważ to gra mniej skomplikowana, w sam raz, żeby wciągnąć dzieci w mechanizmy, które zostały rozbudowane w zaawansowanych grach autora. Zapraszam do recenzji i filmów.
„Zamki Toskanii” to gra planszowa dla 2-4 uczestników w wieku od 10 lat, z czasem partii zajmującym ok. 45-60 minut, stopień trudności rozgrywki został oceniony przez wydawcę w skali 3/10. Dla porównania, oznaczenia dla „Zamki Burgundii” to 1-4 uczestników, 70-120 minut czasu gry, odbiorca od 12 lat i zaawansowanie 6/10. Nie sposób uciec od porównania obu tych tytułów.
Inne gry Stefana Felda pokazywane na blogu: „Zamki Burgundii”, „W roku smoka”, „Carpe Diem”, „Notre Dame”, „Kokopelli”. Osobiście uwielbiam „Zamki Burgundii” w parze, którą obok „Sagrada” i „Marco Polo II” uważam za najlepszą grę kościaną na rynku, cenię sobie również kafelkowe „Carpe Diem” za rodzinne granie, ale pod cele z kart, zatem nie jest płytko. Z godnych uwagi tytułów pozostaje „Trajan”, ponieważ korzysta z mechanizmu „mancala” zaczerpniętego chociażby z „Kalaha”.
Podczas otwarcia patrzymy na ładne ilustracje na kartach, które pasują do żetonów, intuicyjna w obsłudze jest także plansza indywidualna gracza. Uwielbiamy kolumny ze skrótem zasad w instrukcjach „Alea”. Słabą stroną jest tutaj wymienność zasad zależnie od rynku, wybrane edycje gry wskazują na akcję z pobraniem pary kart, tutaj są to 3 szt.; zdarza się, że wiedzę dla przypadków gry uzupełniamy z forum.
Wewnątrz opakowania znajdziemy: planszę punktacji, 120 sześciokątnych płytek włości, 25 płytek bonusów, 150 kart, 12 fragmentów planszy regionów, 4 plansze indywidualne graczy, 42 drewniane znaczniki marmuru, 12 pracowników, 10 znaczników gospody, 8 znaczników punktów, 8 dwustronnych płytek bonusów koloru, 4 dwustronne żetony punktów. Pewne trudności możecie mieć z tasowaniem żetonów, wygodniej obsługuje się karty. Kształt znaczników marmuru oraz pracowników jest unikatowy dla tej produkcji.
Celem rozgrywki jest zapełnianie kolorowych pól regionów począwszy od sąsiedztwa z zamkiem, co przekłada się na zwycięstwo punktowe. Istotne są zwłaszcza noty w pierwszej rundzie, ponieważ wyników wypracowanych wcześniej nie cofamy i przenosimy podczas kolejnych etapów zmagań.
W turze wykonać możemy jedną z akcji: pobranie 3 kart włości (nie ma limitu na ręce), płytki włości (do magazynu na planszy gracza), umieszczenie kafelka w swoim regionie (aktywacja nagrody z położenia danego rodzaju płytki).
Miernikiem czasu partii są ubywające stosy żetonów uczestników, którymi zastępujemy pobierane neutralne płytki z puli gry.
Umieszczając żeton w regionie musimy opłacić pole parą kart dopasowanej barwy (każdą kartę można zastąpić dwiema innego koloru). Noty otrzymujemy za zamknięcie regionów, ścigamy się także, kto pierwszy zasłoni wszystkich pola danej barwy.
Wystawienie zamku pozwala wydać kolejny żeton na planszę z pominięciem magazynu gracza. Miasto wzmacnia akcje poprzez dodanie kolejnej płytki bonusowej, np. nowe pola do przechowywania żetonów i dwa punkty, większa ilości marmuru wymiennego za dodatkowe akcje, pracowników zastępujących kartę każdej włości, zwiększenie liczby dobieranych kart włości lub kart losowych premii urodzaju. Gospoda pozwala wziąć żeton zastępujący każdy rodzaj regionu. Rolnictwo punktuje za każdy nowy teren (odwrotnie do stad zwierząt w „Zamki Burgundii”). Kopalnie wydobywają marmur, tutaj są to znaczniki w ilości wskazań na płytkach przy planszy gracza. Ze wsi przychodzą do nas pracownicy w liczbie umieszczonych wcześniej płytek. Klasztor pozwala dobrać 3 karty włości, ale bez wzmocnienia z linii. Wóz pozwala dobrać karty urodzaju zgodnie z ilością kafli przy sile tej akcji.
Specyficzne dla „Zamków Toskanii” jest wzmocnienie każdej akcji, które są jednak identyczne dla każdego uczestnika. Im więcej płytek w linii akcji, tym bardziej pojemny magazyn i większy wybór dostępnych żetonów, lepsze zasilenie kartami opłacającymi wydawanie żetonów do regionu, więcej kart premii urodzaju, czy też znaczników ludzi i surowca, które zastępują karty włości i oferują akcje. Zabawa oparta na mniejszej liczbie akcji o różnej mocy jest przyjemnym rozwiązaniem dla młodszych graczy, ponieważ kiedy podejmują mniej decyzji, łatwiej jest im czuwać nad organizacją gry, a nadal wszystko pozostaje uporządkowane i logiczne. Niezróżnicowanie formy zdobywania punktów w porównaniu do „Zamków Burgundii” jest natomiast ograniczeniem swobody dla zaawansowanego odbiorcy produktu.
„Zamki Toskanii” jest dla mnie zaproszeniem do „Zamki Burgundii”, wstępem do głębszej analizy rozgrywki, w której dojdą specyficzne efekty z monastyrów, sprzedaż zestawów towarów czy też gonitwa za utraconą na rzecz konkurenta turą, co wywołuje silniejsze emocje, ale także te niepożądane – frustracje, że zabrakło czasu na realizację zaplanowanych już działań. Polecam ten familijny produkt, kiedy nie macie jeszcze doświadczenia z łączeniem efektów w bardziej złożone kombinacje przynoszące wyższe punkty, tutaj rywalizacja jest bardziej wyważona i spokojniejsza, ponieważ „Zamki Toskanii” wybaczy wam więcej błędów niż „Zamki Burgundii”. Warto mieć w kolekcji do pewnego wieku odbiorcy i kiedy zacznie być za bardzo monotonna dla dziecka, płynnie przejść o krok dalej w naszym hobby.
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy RAVENSBURGER
Film: „Zamki Toskanii” – unboxing
Film: „Zamki Toskanii” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Gigamic, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!