Recenzja gry Catan
Gry uważane za najlepsze na świecie niekoniecznie należą do tych najpopularniejszych, chociaż i tak bardzo często znajdziemy je w czołówce najchętniej kupowanych. Do rynkowych przebojów zaliczamy „Carcassonne”, „Catan” oraz „Pandemię”, ale całkiem wysoko w zestawieniu znajdziemy także od lat deprecjonowane przez ekspertów, bo silnie losowe „Monopol” oraz „Ryzyko”. Spotkałem się ze stwierdzeniem, że nie warto nabywać produktów spoza pierwszej setki „BoardGameGeek”, pamiętajmy jednak, że ten portal promuje w pierwszej kolejności gry tematyczne i zaawansowane. „Osadników z Catanu” warto sobie odświeżyć, także ze względu na autora Klausa Teubera, którego społeczność graczy pożegnała 1 kwietnia 2023 roku.
„Catan” to gra planszowa dla 3-4 uczestników (z dodatkami 5-6 osób) w wieku od 10 lat (polecamy od 8 lat), z czasem rozgrywki zajmującym ok. 75 minut. Jest to gra ekonomiczno – negocjacyjna z naciskiem właśnie na handel pomiędzy uczestnikami, stąd najciekawsze partie rozgrywamy w kompletnych składach osobowych i z graczami, którzy lubią się targować! To raczej nie jest gra dla milczków i chomikujących zasoby, zabawa kojarzy mi się z „Szeryf z Nottingham” (osoby nieprzekupne i stale kontrolujące psuły atmosferę). Zapraszamy również do naszej recenzji „Catan Junior”, chociaż nie do końca przekonują nas edycje słynnych tytułów z okrojonymi zasadami dla młodszych graczy – nierzadko umyka nam wtedy przewodnia idea takiej gry.
Tytuł zdobył wiele prestiżowych nagród, w tym laur „Gry stulecia”! Z oznaczeń wydawcy dowiemy się, że to gra dla „osadników” (mechanizm budowania sieci dróg i miast na modułowej planszy, co przekłada się na wpływy z sąsiedztwa), „handlarzy” (negocjacje i barter pomiędzy uczestnikami oraz bankiem gry), „szczęściarzy” (losowo uruchamiana produkcja), „strategów” (budując w oparciu o prawdopodobieństwo wyników rzutów, blokując przy tym trasy przeciwników i dostęp do portów stajemy na uprzywilejowanej pozycji w wyścigu do 10 punktów zwycięstwa). Na grywalność wpływa losowanie kafli terenu oraz żetonów wartości produkcji.
Podczas otwarcia zwracamy uwagę na ładnie zilustrowane płytki terenu, które można losowo rozłożyć oraz obiekty budowy, które domowi artyści chętnie pomalują. Wewnątrz opakowania znajdziemy: 19 pól terenu, 6 części ramowych, 18 żetonów z liczbami, 4 karty budowy, 2 karty specjalne, 95 kart surowców, 25 kart rozwoju, 96 pionków, 1 figurkę złodzieja, 4 pudełka na pionki, 2 kości, 2 tacki na karty, almanach i instrukcję. Zabrakło nam przykrywek do podstawek na karty, które wypadają podczas manipulacji opakowaniem.
Zabawę rozpoczynamy z parą osad i dróg, czyli dwoma punktami (wioska warta jest 1 punkt, miasto 2 punkty, drogi potrzebne do eksploracji wyspy), startowych surowców dostarcza nam druga osada.
W turze rzucamy parą kości, która aktywuje pola produkcji, surowce otrzymujemy jednak posiadając w sąsiedztwie swoje osady (pojedyncze ilości) lub miasta (zdublowane). Następnie zajmujemy się handlem, czyli następuje ożywiona rozmowa przy stole (im bardziej się angażujemy, tym jest ciekawiej). Turę kończymy rozbudową istniejącej sieci – samej trasy bądź urbanizacją skrzyżowania pomiędzy trzema płytkami, które nie sąsiaduje z inną osadą lub miastem (także cudzym). Warto wprowadzić zasadę pozwalającą handlować w dowolnym momencie tury, istotne natomiast, że tylko z aktywnym graczem. W każdej chwili możemy uruchomić kartę rozwoju, ale tylko pozyskaną w poprzedniej turze.
Handlujemy z bankiem gry oddając 4 identyczne zasoby za pojedynczy, korzystamy z sąsiedniego portu (wymiana 3 surowców) lub portu wyspecjalizowanego w obrocie danym towarem (wymiana 2 kart identycznej produkcji).
Wśród kart rozwoju znajdziemy budynki warte pojedyncze punkty oraz karty pozwalające na wyłożenie dwóch elementów drogi, zmuszające rywali do oddana wszystkich kart danego surowca, pozyskania pary dowolnych kart z banku oraz karty rycerza (aktywacja złodzieja, konkurowanie o płytkę „najwyższej władzy rycerskiej”). Osoby będące w posiadaniu trzech kart rycerza zdobywają płytkę wartą 2 punkty, którą może przejąć nowy lider. Rywalizujemy również o najdłuższą drogę nieprzerwaną obiektem konkurenta – na wzór ekspresu w „Wsiąść do pociągu Europa”. Bystry widz zauważy, że brakuje na planszy numeru 7, wynik z kości aktywuje złodzieja – bieżący gracz przestawia figurkę blokując produkcję z danego pola oraz wykradając losową kartę rywala, ponadto wszyscy posiadający na ręce więcej niż 7 kart oddają połowę do dzielonej puli gry.
Na początkowym etapie zabawy warto postarać się o drewno i glinę potrzebne do rozbudowy dróg, w kolejnych fazach gry ważna staje się ruda, dzięki której intensyfikujemy produkcję i odzyskujemy osady do dalszej dyspozycji gracza. Istotne jest przejmowanie dostępu do portów, które handlują produkowanymi przez nas zasobami. Przyjemniej gra się z osobami, które są chętne do wymiany kart, ponieważ zabawa przyspiesza, a ryzyko utraty trzymanych na ręce zasobów intensyfikuje emocje.
„Catan” kojarzy się z klasycznymi grami, w których ważna była interakcja pomiędzy uczestnikami, nie tylko aktywacja najbardziej korzystnej karty czy wysłanie pracownika na aktualnie najbardziej potrzebne pole planszy. Od lat odchodzi się od dialogu pomiędzy graczami na rzecz aktywowania kombinacji połączonych ze sobą poleceń z kart – klimat gry budują przede wszystkim piękne komponenty i tajemnicza fabuła zamiast ludzie przy stole i to ciemna strona rozbudowanych gier zaawansowanych. „Catan” to powrót do korzeni, istoty wspólnego biesiadowania przy zabawce i to ma swój nieodparty urok, stąd przypuszczalnie niegasnąca popularność tego produktu, który warto posiadać w domowej kolekcji. Zaletą „Catan” jest też ogromny potencjał rozbudowy, polecamy przejrzeć ofertę TaniaKsiazka.pl i dopasować grę do potrzeb rodziny i przyjaciół.
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy TaniaKsiazka.pl
Film: „Catan” – unboxing
Film: „Catan” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Gigamic, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!