Recenzja gry 80 days

Gy planszowe mogą bazować na literaturze, projektanci najczęściej korzystają z pomysłów H. P. Lovecrafta napuszczając na ziemski świat hordy potworów czyhających tuż za progiem realności i świadomości nieostrożnego podróżnika, gry eksploracyjne lubią też dzieła J. R. R. Tolkiena, swych wyobrażeń użycza również Lewis Carroll oferując sugestywny obraz Alicji, z kolei detektywi wzorują się na postaci Sherlocka Holmesa stworzonej przez Arthura Conana Doyle’a. Dzisiaj sięgamy po przygodę, nie będzie to „Robinson Crusoe” Daniela Defoe’a, ale „W 80 dni dookoła świata” Juliusza Verne’a.
„80 days” to gra planszowa dla 2-4 uczestników w wieku od 10 lat z czasem rozgrywki zajmującym ok. 50 minut. Zabawa może się przedłużyć, jeśli bawi się nas więcej, zresztą wtedy jest bardziej atrakcyjnie, realny czas przeznaczony na spotkanie zajmuje 45-75 minut, ponadto do partii polecamy zaprosić dzieci w wieku już od 8 lat. Projektował Emanuele Briano, ilustrował Felix Wermke („New York Zoo”).
Mechanizmy: punkty akcji (opłaty za realizację przejazdu), kontrakty (przygody w dzienniku podróży), przychód (z kart gazet), zróżnicowane moce graczy (asystenci), ruch z punktu do punktu (określone połączenia na mapie świata).
Tematycznie ten typ gry zbliżony jest do „Wsiąść do pociągu Europa”, „Wyprawa do El Dorado”, „Uśpieni bogowie”, „Boso przez świat”, „Drogi do Rzymu”, „Turysta w Rzymie”.
Podczas otwarcia oczy cieszy ładna mapa świata w jasnych barwach, na której znajdziemy symboliczne obiekty wybranych państw. Świetnie zrobione są postaci i ich ekwipunek – dwustronne żetony i płytki dopasowane zostały do charakteru każdej płci, nie zapomniano też o osobach niepełnosprawnych czy z nadwagą. Osoby nierozróżniające barw nie będą miały problemu z identyfikacją typów miast, ponieważ oznaczono je figurami geometrycznymi.
Wewnątrz opakowania znajdziemy: dwustronną planszę, 4 dwustronne plansze indywidualne z walizkami, 4 figurki graczy, 90 kart (pojedyncza, obcojęzyczna talia będzie raczej niewykorzystana), 90 monet, 44 żetony przedmiotów, 16 żetonów tras, 6 płytek pasowania, kostkę czarnego rynku, znacznik pierwszego gracza, instrukcje (również jedna na zapas).
Celem gry jest zwycięstwo na punkty otrzymywane za spełnione warunki z kart przygód – w określonych lokalizacjach musimy oddać zakupione wcześniej przedmioty, w nagrodę otrzymujemy także bonusowy przejazd lub wyposażenie podróżnika, przed dodarciem do Londynu należy uzbierać minimum 4 karty z wydarzeniami – na każdej znajdziemy wywołujące emocje: krótki tekst fabuły oraz klimatyczną ilustrację. Część karty jest ukrywana, widoczne fragmenty tworzą coś na wzór dziennika i jest to całkiem atrakcyjne. Aby pokonać określony odcinek na mapie należy zakupić bilet na statek, pociąg, lot balonem – każdy kolejny uczestnik wybierający ten sam rodzaj komunikacji oddaje dysk więcej od poprzednika, pojawiają się również warunki z żetonów rozkładane lub nadrukowane na planszy – rewolwer, buty, cylinder, opłata. Na planszy znajdziemy dwa miejsca zakupowe dla różnych typów miast oraz czarny rynek z losowym towarem (rzut kością), ekwipunek należy zmieścić w walizce. Odkrywane w każdej rundzie strony z gazety wyznaczają dochód oraz wysokość bieżących opłat – stawki bazowe. Wykonując akcję możemy wybrać ruch, zakup, dofinansowanie (żongler na pojedynczej, łatwiejszej stronie planszy), pasowanie (dobranie płytki ze wsparciem). Przed akcją lub po jej wykonaniu możemy zagrać lub wymienić kartę przygody (otrzymana na starcie i później z płytki pasowania). Rozgrywkę ułatwiają i różnicują asystenci – każdy oferuje inną pomoc. Niewybrane płytki pasowania stają się bardziej atrakcyjne poprzez dofinansowanie z banku gry. W piątej rundzie powinniśmy dotrzeć do Londynu, osoby poza stolicą tracą 5 punktów za każdy brakujący odcinek na trasie.
„80 days” to gra z planowaniem trasy w oparciu o wybory konkurentów oraz posiadane zasoby, w podjęciu decyzji pomagają wyspecjalizowani asystenci, należy kierować się również wskazaniami z kart przygód, za które zdobywamy finalne noty. Gra jest śliczna, technicznie atrakcyjna przede wszystkim w kategorii gier rodzinnych, z ograniczonym wyborem akcji. Spełni oczekiwania osób, które wybierają gry familijne, mniej zaawansowane decyzyjnie i technicznie, o krótszym czasie rozgrywki. Im nas więcej na mapie, tym ciekawiej, ponieważ ciaśniej i za tym – drożej, wtedy zaczynamy głębiej rozważać alternatywny wybór przejazdu. Wyścig dookoła świata jest atrakcyjny wizualnie i mechanicznie niewymagający; szybki w wyjasnieniu zasad gry, kiedy zapraszamy nowego gracza, także posługującego się obcym językiem (dodatkowe tłumaczenia kart i instrukcji). Przebieg gry podobny jest do innych gier podróżniczych, natomiast z pewnością zaletą tej produkcji jest inspiracja słynną książką podróżniczą i przygodową. Bardzo dobry zakup do świetlicy szkolnej, ponieważ zachęca do przeczytania lektury będącej klasyką gatunku i przednią rozrywką. Przypuszczam też, że łatwiej ująć grę literacką w budżecie szkoły, jako wsparcie dla ucznia, godne rozważenia!
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy PIATNIK
Film: „80 days” – unboxing
Film: „80 days” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Gigamic, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!