Recenzja gry Palec boży Kwiat wiśni

Palec boży” należy do najlepszych na rynku gier zręcznościowych. Tworząc listę tytułów z mechanizmem pstrykania krążkami można nawet pokusić się o stwierdzenie, że nie ma lepszego tytułu dla rodziny! Ta krajowa produkcja odniosła globalny sukces, ponieważ daje nam tematykę rozwoju cywilizacji, które walczą na mapie świata w ślicznym wydaniu, a na niepowtarzalność wrażeń wpływa zmienność akcji wyznaczanych przez zasady spisane na losowanych kartach. Idea pstrykania pochodząca z gry w kapsle w tej formie to wysoce satysfakcjonująca, familijna rozrywka!

Palec boży Kwiat wiśni”, w org. „Flick of Faith: Cherry Blossom” to rozszerzenie do bazowej gry, propozycja dla 2-5 uczestników w wieku od 8 lat (z asystą startować mogą już sześciolatki) i czasem rozegrania partii trwającym ok. 40-50 minut. Autorami są Jan Truchanowicz i Andrzej Betkiewicz, których znamy z odsłon tej serii. Istotne dla tego rozszerzenia jest wprowadzenie wariantu kooperacyjnego i dodanie nowej kultury – Japonii.

Palec boży” jest atrakcyjny technicznie, ponieważ tak naprawdę bazuje na kartach, w drugiej kolejności dopiero na ruchu dysków. Im więcej kart, które wskazują na sposób pstrykania i punktowania, tym ciekawsza i bardziej zróżnicowana rozgrywka. Rozszerzenie „Kataklizm” jest tu najbardziej znaczące i pewnie długo jeszcze nie zobaczymy aż tak bogatego dodatku, który zmienił dobrą grę w fantastyczną, stąd też dzisiaj opisywany tytuł to nie ten potencjał, nie ten poziom, ale dla fana to i tak miła odmiana gwarantująca jeszcze większą różnorodność.

Wewnątrz opakowania znajdziemy: karty, bramę Torii, pałeczki, instrukcję, inne żetony. Nie podoba mi się, że w instrukcjach coraz częściej podaje się tego typu lakoniczne stwierdzenia „inne żetony”, „inne karty” w ilości nieokreślonej. Według mnie to brak profesjonalizmu, czyli dokładności, z którymi kojarzyć powinna się księga zasad (otwartą pozostaje kwestia kluczowa – jak sprawdzić kompletność nie znając spisu). Komponenty wyglądem i wykonaniem są zbliżone do zawartości gry podstawowej, ukazują jednak odmienną kulturę, wcześniej nieobecną. Dostępne tutaj pałeczki kojarzą się generalnie z Azją, niekoniecznie Japonią, ale także z Chinami i Wietnamem, za to brama Torii już jednoznacznie z tytułowym Krajem Kwitnącej Wiśni.

Gry w podobnym klimacie: „Narabi”, „Gejsze”, „Kwiat wiśni”, „Nishikigoi”, „Shikoku”, „Origami”, „Onitama”, „Łzy bogini Nuwy”, „Hanafuda”, „Metropolia”, „Hiroba”, „Yamatai”, „Kushi Express

Inne gry z mechanizmem pstrykania: „Flick ’em Up!: Dzika strzelanka”, „Ice Cool”, „Ice Cool 2”, „Set & Match”, „Jumpkins”.

Najfajniejsza w tym rozszerzeniu jest brama Torii ustawiana pomiędzy centrum a wyspami, do której dobierane są karty. Za przejście dysku proroka zdobywamy wskazane nagrody, za przewrócenie konstrukcji kary. Całkiem przyjemne jest także przenoszenie krążków pałeczkami niczym sushi, trochę pokracznie zaś wychodzi strzelanie z pionowo postawionej pałeczki, która samodzielnie nie ustoi. Do narzekających na mocne oddziaływanie komponentu „ręka Boga” – teraz już każdy będzie mógł odbijać dyski od bariery, którą tworzy leżąca na planszy pałeczka. Same bóstwa niczym specjalnym się nie wyróżniają i według mnie nie są sercem tego zestawu.

Rozszerzenie „Kwiat wiśni” warto zakupprzede wszystkim dla gry kooperacyjnej, co przydaje się kiedy dziecko zniechęca się przegraną z rodzicami. Teraz nie rywalizujemy, ale walczymy z systemem gry i razem dzielimy swoje smutki i radości. Poziom trudności można stopniować poprzez zmienną liczbę kart wyzwań do zrealizowania przez jednego członka zespołu lub każdego z uczestników. Partię wygrywamy po zrealizowaniu wszystkich zadań z danej liczby kart. Przegrać możemy poprzez stratę wszystkich proroków lub przy nakazie wyłożenia żetonu demona na granicy miasta, kiedy ich komplet jest już w grze i brakuje elementu. Kłopotliwe żetony zdejmujemy pstrykając w maski demonów i zsuwając je z wysp, kolejne są dodawane za każdego proroka poza planszą – w tym także za postawienie świątyni, aczkolwiek za pępek świata już nie (teraz wracają od razu do naszych prywatnych zasobów).

W instrukcji opisano wariant gry drużynowej i jest to przyjemna opcja w drodze do gry konkurencyjnej z młodszym uczestnikiem. Wprowadzono rozstawienie nie tylko w narożnikach, ale również gracza uderzającego ze strony mapy (krawędzie góra-dół lub prawa-lewa).

Kwiat wiśni Palec boży” nie jest dodatkiem niezbędnym, jednak to przydatna rzecz, ponieważ komponentów jest więcej, w tym wybrane z nich są egzotyczne. Mocną stroną i największą zaletą produktu są na pewno karty wyzwań dla współpracujących graczy. Praca zespołowa to podstawa, żeby przypadkiem nie dać się zdominować przez lidera.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy FOXGAMES

Film: „Palec boży Kwiat wiśni” – unboxing

Film: „Palec boży Kwiat wiśni” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Gigamic, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!