Recenzja gry Small World of Warcraft

Small World” należy do najlepszych i najpopularniejszych gier rodzinnych, z kolei gry komputerowe „Warcraft” uważane są za klasykę strategii czasu rzeczywistego – zresztą książki fantasy opisujące historie z tego uniwersum również polecamy przeczytać! Kwestią czasu było więc wydanie „Small World of Warcraft”.

Small World of Warcraft” to ciekawa pozycja, ponieważ na upartego nazwać ją można nie tylko strategią, ale i grą tematyczną – zwłaszcza dla miłośnika dzieł „Blizzard Entertainment” (inne sławne to „Diablo”, „Starcraft”). Świetnie, że nad produktami „Małego świata” ciągle czuwa ten sam projektant, czyli Philippe Keyaerts, ilustrują także stali twórcy – Miguel Coimbra oraz Cyrille Daujean, stąd spójność wszystkich edycji. Propozycja dedykowana jest dla 2-5 uczestników w wieku od 8 lat, z czasem partii trwającym ok. 40-80 minut. Nad wysoką jakością wydania stoi „Days of Wonder” – kapitalne wsparcie merytoryczne gracza oraz organizacja przestrzeni pudełka.

Przyznam, że oryginalny „Small World” szanowałem, ale nie była to moja ukochana gra, może z przyczyny wymierania – destrukcji całych ras, kojarzonej z eksterminacją narodów, może z racji na zaczajenie się w rogu mapy i skuteczną obronę przed najeźdźcą lub po prostu ciasnotę na planszy, co jest oczywiście elementem kluczowym rozgrywki. Wraz z tym produktem pojawiły się wyspy, trochę na wzór kontynentów, zatem nie jest łatwo izolować się od konkurencji i cieszymy się z większej losowości doboru terenu, ponadto otrzymujemy wspaniałe uniwersum rodem z literatury i gier video oraz dodatkowe możliwości związane z utrzymaniem artefaktów czy też legendarnych miejsc – to wszystko zachęca do dobrej zabawy! Wizualnie świat gry przypomina teraz „Spirit Island”, opracowanie treści natomiast „Pięć klanów”.

Celem rozgrywki jest zwycięstwo na punkty, które otrzymujemy za podboje terytoriów, czyli rywalizację z innymi ludami o ziemię – zazwyczaj ląd. Noty zdobywamy również za konkretne wskazania prowadzonej rasy – każda ma pewne ułatwienia w manewrowaniu na określonym terenie czy bonusowe punkty, dodatkowo zwalczają się „Horda” z „Przymierzem”, co jest nawiązaniem do literatury i gier RTS. Ludy i zdolności występujące w grze wyjęte są z uniwersum „Warcraft”.

Na każdy kontynent możemy dostać się w porcie – miejsce oznaczone kotwicą, chociaż wybrane rasy mają swoje własne możliwości ekspansji. Rozwój utrudniają góry i inne żetony tworzące barierę, wśród których najczęściej pojawiać się będą wrogie oddziały. Po stoczonej bitwie przegrany traci pojedynczy oddział, reszta pozostaje do relokacji. Ostatni najazd, minimum z pojedynczym oddziałem na dłoni można wzmocnić szczęśliwym rzutem kości. Przebojowym mechanizmem tej serii zawsze było zestawianie cechy z rasą, wielość połączeń tworzy całkiem sporo kombinacji różnego typu mocy, które ułatwiają wybrane ruchy na planszy. Przewaga rasy na danej przestrzeni wpływa na decyzyjność, pamiętając jednak o zasadzie ataku z sąsiedztwa lub z miejsc startowych. Rasa pozbawiona impetu ekspansji staje się wymierającą, na planszy pozostają pojedyncze znaczniki, które są odwracane na wyblakłą stronę, a przy kolejnej rasie odchodzącej w niebyt – zdejmowane z planszy. W tej edycji pojawiają się legendarne miejsca, które należy jak najdłużej utrzymać w ramach własnego terytorium, artefakty są natomiast upuszczane w miejscu ostatniego ich wykorzystania. Rodzaj płytki uczestniczącej w partii ujawniamy dopiero po jej zdobyciu, co także intensyfikuje emocje.

Small World of Warcraft” to obecnie najlepsza gra z tej rodziny produktów, wzbogacona o tło literackie i motyw gier video oraz nowe mechanizmy wprowadzające jeszcze więcej strategii i pozytywnych wrażeń związanych z uczestnictwem w rozgrywce. Jedno pozostaje niezmienne – w „Small World” bawimy się najlepiej w 3-4 osoby, ponieważ wtedy jest naprawdę tłoczno w tej krainie, podobnie jest zresztą z konkurowaniem o kluczowe połączenia we „Wsiąść do pociągu Europa”. Postarajcie się, żeby zebrać więcej niż duet graczy i cieszcie się z kwintesencji walki o obszar w rewelacyjnym klimacie fantasy. Gorąco zachęcamy do zakupu na Dzień Dziecka – najlepsza familijna gra oparta na negatywnej interakcji.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy TaniaKsiazka.pl

Film: „Small World of Warcraft” – unboxing

Film: „Small World of Warcraft” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Gigamic, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!