Recenzja gry Kroniki Zamku Avel Nowe opowieści

Kroniki Zamku Avel” to gra familijna, która szturmem wzięła rynek kościanych gier fantasy dla rodziny z młodszymi dziećmi. Pozytywnym zaskoczeniem okazała się swobodna kreacja uczestnika zabawy – malujemy wizerunek swojej postaci uzupełniając szkic, znaczenie ma również wygodny mechanizm prowadzenia rozgrywki: intuicyjna symbolika, dynamika gry, klimatyczne ilustracje ze świata ludowych baśni i legend. Rodzimą produkcję z kategorii lżejszego „dungeon crawler” docenili gracze i recenzenci – pojawiły się nominacje do najlepszej gry rodzinnej.

Kroniki Zamku Avel Nowe opowieści” to niesamodzielne rozszerzenie, które mnie bardziej pasuje, jako „Nowe przygody” w bezpośrednim tłumaczeniu z oryginału „Chronicles of Avel: New Adventures”. Propozycja dla 1-4 uczestników w wieku od 8 lat z czasem partii trwającym ok. 60 minut. Podobnie jak w podstawowej wersji gry projektuje Przemek Wojtkowiak, ilustruje Bartłomiej Kordowski, należy jeszcze wymienić Janka Sielickiego, który napisał świetny tekst do kampanii.

Mechanizmy: scenariusze misji, plansza modułowa, ruch po obszarze, rzuty kośćmi, kooperacja graczy.

Podobne tytułu: „Zombie Teenz Ewolucja”, „Zombie Kidz Ewolucja”, „Palec boży”, „Wystrzałowe katapulty”, „Minecraft: Builders & Biomes”, „Domek”.

Podczas otwarcia opakowania zwracamy uwagę na modele wykonane w 3D, które składamy z tekturowych elementów. Okazuje się, że nie są one wcale gorsze od miniatur z gier figurkowych, a wprowadzają uroczy, kolorowy styl, zbliżony do romantycznych idei powrotu do natury i czerpania siły witalnych z pierwotnych żywiołów, który mnie przypomina krainy wróżek i elfów z „Baśniobór”, poloniście zaś „Ballady i romanse” Adama Mickiewicza, chociaż w instrukcji jest mowa o inspiracji „Snem nocy letniej” Williama Szekspira, z której tło fabularne czerpie motywy. Dziecko może wam oznajmić, że ten świat, to odrobinę jak z serii animacji „Shrek”.

Wewnątrz opakowania znajdziemy: 13 figurek do samodzielnego złożenia, 2 półkafle planszy, planszę Księżycowej Bestii, 12 żetonów Księżycowej Bestii, 3 znaczniki odłamków księżyców, 8 żetonów magicznego ekwipunku, 12 żetonów magicznych duszków, 3 liczniki wytrzymałości, 6 żetonów potworów, almanach, instrukcję składania figurek, 4 plansze z żetonami do samodzielnego malowania (po 6 żetonów na planszy), kartę pomocy, instrukcję. Warto wspomnieć o bardzo dobrych elementach wykończeniowych opakowania u tego wydawcy – elegancko malowane wieczka i przegrody, dzięki czemu nic nie gubi się po kątach i nie lata bez kontroli po wnętrzu.

Wraz z tym rozszerzeniem otrzymujemy bardzo wiele ślicznych modeli, praktycznie większość komponentów to projekty do samodzielnego składania! Zasady gry pozostają niezmienne, jedynie pojawiają się drobne niuanse związane z celem każdej misji, np. pościg za zbiegami i uniemożliwienie dotarcia z łupem do leża, ochrona transportu z artefaktami, a następnie stworzonej później z odłamków magicznej broni i jej ładowanie.

Akcje polegają na poruszaniu się po planszy, staczaniu pojedynków z przeciwnikami poprzez rzuty kośćmi, rozwoju własnej postaci, kolekcjonowaniu żetonów określonego rodzaju w celu wzmocnienia machin bitewnych. Niby jak wcześniej, ale poprzez scenariusze i dodatkowe zadania do wykonania w krainie Avel jest dużo ciekawiej, ponieważ dzieje się więcej i czuje się głębię przyczynowo-skutkową, pamiętając też, że co 3 paszcze to nie jedna! Brawa należą się także za narrację do rozgrywki – teksty czytamy w trakcie przygotowania i tworzą one specyficzną atmosferę zabawy, zbliżoną do RPG.

Podoba nam się, że pomimo dużej liczby nowych komponentów, technicznie nie ma tutaj wielu zmian do tłumaczenia, to ciągle z wyglądu i manipulacji uczestników te same, sprawdzone już „Kroniki Zamku Avel”, które jednak wszystkiego mają więcej i lepiej, więc mocniej angażują.

Super pomysłem jest dodanie dużej liczby komponentów, które są z jednej strony oznaczone, więc dopasowane do rodzaju żetonu, ale uczestnicy indywidualnie projektują własne przedmioty na odwrocie. Produkt, który samodzielnie wymyślasz i potem dekorujesz staje się unikatowy, jest ci bliższy sercu.

Kroniki Zamku Avel Nowe opowieści” to propozycja dla miłośników gry podstawowej, natomiast jeśli wam czegoś wcześniej brakowało, to zakupcie tym bardziej, ponieważ z dużym prawdopodobieństwem teraz to się właśnie pojawi lub sami sobie narysujecie i dołożycie do kolekcji! Moim zdaniem to najlepsze rozszerzenie recenzowane na blogu w bieżącym roku. Posiadacze bazowej gry nie muszą już szukać prezentu na Dzień Dziecka.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy

Film: „Kroniki Zamku Avel Nowe opowieści” – unboxing

Film: „Kroniki Zamku Avel Nowe opowieści” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Gigamic, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!