Recenzja gry Alhambra

Alhambra” jest najbardziej utytułowanym produktem z oferty „Piatnik”, pozycja należy do klasyki gier kafelkowych z zarządzaniem ręką gracza oraz zbieraniem zestawów, w tej grze wielce interesujący jest również system płatności, ponieważ obsługiwany przez więcej niż jedną walutę. Alhambra to słynny pałac w hiszpańskiej Granadzie, uczestnicy podczas zabawy projektują historyczny, zabytkowy kompleks.

Alhambra” to gra planszowa dla 2-6 uczestników w wieku od 8 lat z czasem rozgrywki trwającym ok. 45-60 minut. Autorem jest Dirk Henn, gra doczekała się także edycji z rzutami kośćmi i na karty. Wysokie noty otrzymuje przede wszystkim w kategorii gier rodzinnych oraz strategicznych, w wielu krajach była nominowana do gry roku. W tej recenzji oglądacie odświeżoną edycję gry. Mechanicznie podobne gry to „Carpe Diem(budowanie), „Jaipur(rynek). Tematycznie: „Azul”, „Istanbul”, „Pięć klanów”, „Merchants of Araby”, „Almadi”.

Podczas otwarcia wizualnie komponenty wyglądają nieco gorzej niż te we współcześnie tworzonych grach, natomiast zaletą z pewnością są realne odwzorowania obiektów występujących w tytułowym kompleksie pałacowym. Podoba nam się również jakość – zwłaszcza podwójnie wzmocnione ścianki wieży do kafli i malunki monet dopasowane do ich wartości.

Wewnątrz opakowania znajdziemy: 6 żetonów startowych, 54 kartoniki budynków, 12 kolorowych znaczników, 108 kart pieniędzy w 4 różnych walutach, 2 karty punktowania, giełdę budynków, tor punktów, 6 płytek rezerwy z tabelą punktacji, woreczki, instrukcję. Komponenty są wysokiej jakości, pionki drewniane.

Celem gry jest zwycięstwo na punkty, które zdobywamy za największą ilość danego rodzaju obiektu (na późniejszym etapie noty również za kolejne lokacje) oraz nieprzerwany fragment najdłuższego muru otaczającego pałac.

W swojej turze gracz wykonać może pojedynczą akcję z 3 dostępnych alternatyw: kupienie i ustawienie kafelka w Alhambrze lub w zapasie, dobranie karty z walutą, przeprojektowanie pałacu.

Wykładany element musi sąsiadować po długości krawędzi ze startowym (fontanna), nie może być bariery przejścia, ponadto boki muszą być identyczne (tzn. mury łączone ze sobą, wolne przestrzenie z pustymi krawędziami). Nie zamykamy pustych przestrzeni w centrum, nie łączymy narożnikami, nie odwracamy widoku obiektu.

Płacąc za płytkę dokładnie wyznaczoną wartość otrzymujemy dodatkową turę (bez uzupełniania banku gry). Zawyżona kwota kosztu nie jest zwracana, nie daje także akcji bonusowej. Dobieramy pojedynczą kartę waluty (każde wskazanie) lub kilka, ale do wartości nieprzekraczającej 5 jednostek. Modyfikowanie rozłożenia polega na dodaniu – usunięciu lub zamianie kartoników pomiędzy pałacem i rezerwą.

Za kartoniki płacimy odpowiednim rodzajem waluty, stąd istotne zarządzanie ręką. Ważne są również dokładne płatności gwarantujące dodatkowy ruch. Poza pilnowaniem własnych kart planujemy także o ułożeniu pałacu i w najlepszym momencie sięgamy po zmagazynowane kartoniki.

Zaletą „Alhambra” jest możliwość prowadzenia rozgrywki aż w 6 osób oraz przejrzystość zasad, które nie wymagają wiele tłumaczenia – płynnie wchodzimy w grę. Jest to pozycja dla konstruktorów, osób lubiących gry układane na zasadzie puzzli, ale ceniących sobie także zarządzanie kartami. Słabą stroną może być pośrednia interakcja z innymi uczestnikami – tutaj każdy tworzy swój zespół pałacowy i jedynie podbieramy sobie najlepsze płytki. Warto uważnie obserwować liczbę wykorzystanych przez uczestników obiektów (ilości wskazane są na kartach pomocy), ponadto polecamy zostawiać sobie otwartą przestrzeń na terenie budowy – nie zagradzać się murem, żeby móc w wielu miejscach dołożyć nową płytkę – istotne zwłaszcza na początkowym etapie projektowania pałacu. Oczywiście staramy się o dokładnie wyliczoną należność, żeby skorzystać z premiowej akcji.

Alhambra”, pomimo że wydaje się odrobinę starcza, to jest naprawdę solidną grą familijną, która nie jest do pokazywania, jak ślicznie malowane miniaturki, ale do grania z osobami o różnym doświadczeniu i umiejętnościach. Mechanicznie daje radę i może śmiało konkurować z innymi przebojowymi tytułami! Kiedy gra wciągnie, polecamy z czasem zakupić rozszerzenia, których jest kilka na rynku. Z pewnością pojawi się w TOP-ach wskazanych w podsumowaniu najlepszych gier recenzowanych w bieżącym roku na blogu. Bardzo dobra!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy PIATNIK

Film: „Alhambra” – unboxing

Film: „Alhambra” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Gigamic, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!