Recenzja gry Bestia chaosu

Foxgames silnie inwestuje w książki gamefikowane, ponieważ są atrakcyjną ofertą dla miłośników literatury oraz gier tematycznych i fabularnych, w których kieruje się wyborami postaci i tworzy ich statystyki, podobnie jak w RPG. Z kolei Steve Jackson należy do czołowych brytyjskich pisarzy książek do grania z kategorii fantasy, pozycja dzisiaj opisywana uznawana jest za najlepszą w dorobku autora, ale również najbardziej wymagającą dla odbiorcy.

Bestia chaosu” to kolejna odsłona z serii „Fighting Fantasy” (w sumie 59 pozycji), gamebook wydany w formacie 137 x 215, sztywnej oprawie, zintegrowanej okładce, 368 stron, tłumaczenie Anna Skup, w oryginale „Creature of Havoc” (czyli bestia zniszczenia, spustoszenia, destrukcji). Kategoria: gra przygotowo-fantastyczna, fantastyka, science-fiction, proza brytyjska, literatura young adult, książki gry z wyborem własnej ścieżki postępowania, ale także z pogranicza literatury grozy – horroru (sterowanie potworem).

Inne tytuły opublikowane przez Grupę Wydawniczą Foksal: „Dom pełen zła”, „Czarnoksiężnik z Ognistej Góry”, „Puszcza zagłady”, „Czworo przeciw ciemności”.

Bestia chaosu” to gra paragrafowa, więc czytelnik decyduje o losach bohatera, serię „Fighting Fantasy” cechuje innowacyjny i bardzo wygodny w manipulacji system zastępujący rzuty kości – symbole ścianek malowane na stronach z losowym kartkowaniem publikacji.

Uczestnik zabawy wciela się w stworzenie (kreaturę, potwora), tytułową „Bestię chaosu”, stąd nowatorskie podejście do tematyki. Zaletą gry z pewnością jest tajemnicza atmosfera – dopiero na kolejnych etapach przygody zdobywamy wiedzę o swojej przeszłości i przeznaczeniu. Podoba nam się odmienny punkt widzenia świata, relacji z ludźmi, których postępowania, kierująca się zwierzęcym instynktem istota nie rozumie, stopniowe zdobywanie kontroli nad stworem. W mroczną scenerię wprowadza całkiem długi wstęp, który zadowoli miłośników literatury preferujących czytanie nad granie. Pierwszy kontakt z kreaturą ukazuje naukę kroków bestii, na wzór jej narodzenia w dorosłej, ale zdeformowanej formie.

Historia jest inspirująca i przekonuje nas do tej gry-książki. Steve Jackson stworzył nawet kod językowy, który przypomina początkowo bełkot, co nawiązywać ma do niezrozumienia toku mowy przez bestię (ostatni raz podobny zabieg oglądaliśmy u Tolkiena dla języka elfów).

Polecam narysować mapę pamięci, która wspierać was będzie podczas dokonywania wyborów w przypadku śmierci postaci i rozpoczęcia przygody od początku. W książce znajdziemy „kartę przygody” oraz „napotkani wrogowie”, z zapisem w następujących tabelach: zręczność, wytrzymałość, szczęście, ekwipunek, notatki; natomiast dla przeciwnika – zręczność i wytrzymałość.

Rozgrywka wymaga od uczestnika cierpliwości, ponieważ wiele razy uśmiercicie swoją bestię albo poprzez nietrafione wybory, nieszczęśliwe rzuty kośćmi, albo przez brak wybranych przedmiotów koniecznych do ukończenia danego wątku. Złożone mogą okazać się obliczenia związane z kolejnością akapitów i odszyfrowywaniem znaczenia tekstów.

Niektórzy gracze posiłkują się poradnikami, które znaleźć można w sieci. Jeśli kolejne próby staną się dla was zbyt frustrujące, warto skorzystać ze wskazówek. Gotowych rozwiązań, przysłowiowo „podanych na tacy”, jednak nie polecamy, ponieważ finalnie psują doświadczenie. Poza opuszczeniem lochów musicie odszukać artefakt, który pozwoli wam przetłumaczyć zaszyfrowany przekaz, co uświadomi wam sensowność długiej podróży, która was czeka.

Propozycja dzisiaj opisywana stymuluje kreatywność i wzbogaca słownictwo, dodatnio oddziałuje na umiejętność samoregulacji u dziecka, uczy pracy na zasobach własnych i nieszablonowego podejścia do rozwiązywania problemów. Może poprawić wydajność pamięci roboczej, pośrednio wspiera również umiejętności komunikacyjne.

Jest to wybór raczej dla zaawansowanych graczy, którzy ukończyli już kilka gier paragrafowych w klimacie „Fighting Fantasy”. Wyższy poziom skomplikowania wynika nie tylko z przyczyn technicznych, ale także z konfliktowej sytuacji reprezentowanej przez nas postaci – pozytywny bohater przecież zwalcza bestię! Na niepowtarzalność każdej sesji oddziałuje losowość rzutów kości oraz kilka zakończeń opowieści.

Według nas ujmująca jest zwłaszcza ewolucja tej postaci, niczym z koncepcji teorii Darwina, kolejno pojawiać się będą samokontrola i samoświadomość oraz umiejętność dokonywania wyborów. Miłośnicy „Dungeons & Dragons” będą usatysfakcjonowani z zakupu, pozycję uznaje się za najlepszą z serii „Fighting Fantasy”.

Fighting Fantasy Bestia chaosu” to produkcja, która ciekawi, angażuje myśli i emocje! Na każdym kroku otrzymujemy kolejne fragmenty łamigłówki tworzące portret wyłaniającej się z chaosu bestii, to wciąga!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy FOXGAMES

Film: „Bestia chaosu Fighting Fantasy” – unboxing

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Gigamic, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, HarperCollins Polska, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!