Recenzja gry Dominion II Edycja

Dzisiaj przyjdzie nam zmierzyć się z legendą, ta pozycja zdobyła ogrom wyróżnień oraz nagród, najczęściej w kategoriach gry roku, gry strategicznej, gry karcianej, ale czy bazowanie na budowania stosu obecnie wystarcza? Zapraszam do recenzji drugiej edycji tej już klasycznej, a może i kultowej gry.

Dominion II Edycja” to gra karciana dla 2-4 uczestników w wieku od 13 lat z długością partii trwającą ok. 30 minut. Czas rozgrywki może zająć dłużej, zależnie od liczby graczy i przede wszystkim doboru kart – tylko część z nich bierze udział w danej partii, co wpływa na grywalność. My bawimy się z córką w wieku 10 lat i daje radę, zatem deklarowany wiek jest zawyżony. Autorem jest Donald X. Vaccarino („Szmal”, „nIQczemni”), ilustracje Matthias Catrein , Julien Delval („Zamki Burgundii”, „Kraina zamków”), Radosław Jaszczuk, Tomasz Jędruszek („Osadnicy Narodziny Imperium”, „Twilight Inscription”, „Pola zieleni”). Mechanizmy: budowanie stosu, zarządzanie ręką, zmienna konfiguracja startowa.

Podczas otwarcia wydaje się, że wszystkiego jest mało, ponieważ mocno upchane stosy kart zajmują początkowo naprawdę mało miejsca wewnątrz pudełka. Ilustracje na kartach są stonowane, co dzieciarni grającej z jednorożcami, wybuchającymi kotami i tęczą może nie odpowiadać – za to dojrzałemu odbiorcy już jak najbardziej! Klimat średniowiecza jest wyczuwalny.

Wewnątrz opakowania znajdziemy: 500 kart, podkładkę śmietniska, wypraskę do przechowywania elementów i wkładkę z nazwami kart, instrukcję. Po posegregowaniu kart miejsce przechowywania wydaje się idealnie dopasowane do potrzeb gracza.

W grze biorą udział karty punktowe („posiadłości”, „powiaty” i „prowincje”), karty „skarbu” („miedziaki”, „srebrniki”, „złoto”), wymienny zestaw kart „królestwa”, koniecznie bawcie się też z „klątwami”. Wydawca proponuje wariant pierwszej rozgrywki, który psuje doznania, ponieważ ogranicza negatywną interakcję, ten zestaw może was zniechęcić do zabawy – jest monotonny i polecamy od razu wypróbować inne konfiguracje startowe.

W trakcie tury gracz zagrywa akcję, następnie dokonuje zakupu i porządkuje strefę gry. Nierzadko akcji jest więcej, ponieważ na kartach znajdziemy polecenia odnoszące się do wykonywania kolejnych ruchów w turze gracza, jak np. dociąganie, odrzucanie kart na stos zagranych lub śmietniska. Wszystkie karty z ręki gracza są następnie odrzucane i dobieramy nowy zestaw 5 kart na następną kolejkę. W trakcie tury ilość kart bywa różna, co może być spowodowane np. atakiem na rękę.

Gorąco polecam rozgrywać batalie z kartami „wiedźma”, ponieważ powodują ataki na punkty rywali, najlepiej z „wartownikiem” pozwalającym usuwać „klątwy” ze stosu, a dla zintensyfikowania emocji włączyć „salę tronową” dublującą działanie kart – oj będzie się działo! Fajna jest partia z udziałem „milicji” ograniczającej zestawy trzymane na dłoni, ponieważ przymusowe odrzucanie zawsze boli. Warto też mieć na stole karty „fosa” do obrony przed atakiem czy „bandytę” grabiącego konkurentów z ich skarbów. Na późniejszym etapie gry przydaje się „piwnica”, ponieważ pozwala wymieniać karty punktowe i śmieciowe zalegające na ręce. Generalnie rozgrywka zyskuje, kiedy możemy sobie szkodzić i ingerować w karty oraz przyspieszać manipulację stosami, wtedy atmosfera zabawy staje się bardziej dynamiczna i napięta – jest dużo przyjemniej.

Obecnie mechanizmy budowania stosu częściej używane są jako dopełnienie, np. dla ruchu po planszy, jak to ma miejsce w „Wyprawa do El Dorado”, a tutaj są sercem rozgrywki. Rozpoczynając przygodę z „Dominion” może się wydawać, że manipulacja stosami to obecnie trochę mało, ale im dłużej siedzicie w kartach, im więcej ich kolekcjonujecie poprzez zakup rozszerzeń, tym ciekawiej i rozgrywka rzeczywiście może uzależnić, w pozytywnym znaczeniu angażującej rozrywki będącej atrakcyjną alternatywą na pochmurny dzień. Oprawa wizualna przypuszczalnie będzie musiała ulec ewolucji, ponieważ młodzi gracze kochają miniaturki i intensywne obrazy, natomiast technicznie to solidny produkt. Dominion” to gra z ogromnym potencjałem rozwoju, pozycja przetrwała próbę czasu. Gorąco polecam!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy TANIAKSIAZKA.PL

Film: „Dominion” – unboxing

Film: „Dominion” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Gigamic, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, HarperCollins Polska, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!